Hej, Er der nogen af jer, som har erfaringer med at være ansat af din europæisk virksomhed, mens i bor i DK? Jeg skal lave en opgave på 3-4 måneder, hvor jeg bliver aflønnet... Men hvordan er det med skatten ? Jeg skal vel betale dansk skat og ambi? Og jeg skal vel selv sætte pengene til side, så skattefar kan få dem senere? Hvis nogen kender nogle gode råd vedr. dette emne, så ser jeg frem til at høre fra jer. Lige en oplysning mere - jeg flytter forhåbenligt til udlandet senere i år for denne virksomhed - ændre det noget i forbindelse med denne 3-4 måneders kontrakt? |
Hej
Brian:Er der nogen af jer, som har erfaringer med at være ansat af din europæisk virksomhed, mens i bor i DK? Jeg skal lave en opgave på 3-4 måneder, hvor jeg bliver aflønnet... Men hvordan er det med skatten ? Jeg skal vel betale dansk skat og ambi?
Og jeg skal vel selv sætte pengene til side, så skattefar kan få dem senere?
Ja, du skal betale dansk skat og am-bidrag af din indtægt. hvorvidt du selv eller virksomheden indbetaler beløbet til SKAT er i grunden underordnet, og noget som virksomheden og du selv kan aftale.
Brian:Jeg flytter forhåbenligt til udlandet senere i år for denne virksomhed - ændre det noget i forbindelse med denne 3-4 måneders kontrakt?
Hvis jeg forstår dig ret.. så vil du efter af den 3-4 måneders kontrat er overstået måske forsætte med at arbejde for virksomheden men nu hvor du bor i udlandet og ikke i DK, korrekt forstået??
Vil det ændre på hvor du skal beskattes af indtægten fra den 3-4 måneders kontrat? Nej.
Vil du efter at være flyttet til udlandet stadig skulle betale dansk skat? Måske, det kommer an på hvor man i skattemæssig forstand kan sige at du har bopæl/hjemsted.
Hvis du er gift og din kone bliver boende i DK i jeres fælles hus, så regnes du også som havende bopæl i DK og skal dermed betale dansk skat. også selvom du egentlig bor i udlandet (hvis du også bliver beskattet i udlandet, kan dette beløb enten helt eller delvis så fratrækkes hvad du skulle betale i dansk skat. se reglerne for dobbeltbeskatningsoverenskomster)
Hvis du derimod ikke kan anses at have bopæl/hjemsted i DK skal du heller ikke betale skat i DK.
Medmindre at du har indkomster fra DK (rente indtægt m.m.) i så fald vil disse indtægter blive beskattet i DK.
Mvh.
Benjamin