Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etableringsudgifter vs. driftsudgifter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 17. Feb 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne læse på http://www.startvaekst.dk/fradrag-i-skatteregnskab at der nogle udgifter defineres som etableringsudgifter og derfor er ikke fradrag berretiget. Desværre er der ingen eksampler, som er brugbare i mit tilfælde.

Da jeg er i gang med etablering af min egen virksomhed og skal derfor lave en masse, vil jeg gerne spørge hvilke af de følgende udgifter er etablerings udgifter:

- udgifter til web hotel (oprettelse og månedlig abonnement)

- udarbejdelse af webside

- køb af licens til regnskabsprogram samt andre forretnings relatered programmer

- fremstilling af visit kort

- andre etablerings udgifter?

 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

De omtalte etableringsudgifter er omkostninger til:

- Markedsundersøgelser (før opstart, her i et marked som virksomheden ikke driver handel i).

- Assistance fra revisom og advokat til stiftelse af virksomheden og valg af korrekt virsomhedsform.

Det er iøvrigt, efter min mening, en af de mest tåbelige ændringer i skattelovgivningen som der nogensinde er lavet. Hvad den betyder er at mange små erhvervsdrivende vælger at fravælde revisor/advokat assistance og det betyder så bare at der bliver lavet en masse dumme fejl i starten som gør det hele meget dyrere og i værste tilfælde lukker virksomheden igen. TÅBELIGT.

Nå undskyld, nu skal jeg nok vende tilbage til spørgsmålet.

Alle dine eksembler er fradragsberettigede (måske pånær den sidste, den må du lige præcisere lidt mere førstWink)

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

ratep2001:

Jeg kunne læse på http://www.startvaekst.dk/fradrag-i-skatteregnskab at der nogle udgifter defineres som etableringsudgifter og derfor er ikke fradrag berretiget. Desværre er der ingen eksampler, som er brugbare i mit tilfælde.

Da jeg er i gang med etablering af min egen virksomhed og skal derfor lave en masse, vil jeg gerne spørge hvilke af de følgende udgifter er etablerings udgifter:

- udgifter til web hotel (oprettelse og månedlig abonnement)

- udarbejdelse af webside

- køb af licens til regnskabsprogram samt andre forretnings relatered programmer

- fremstilling af visit kort

- andre etablerings udgifter?

 

Hej

Hele problemstillingen omkring etableringsudgifter er reelt definitionen heraf, hvorfor Benjamin f.s.v. har ret i det meste.

Dog er der fra 2010 blevet lempet omkring udgifter til markedsundersøgelser, hvis virksomheden kommer igang og udgifter til revisor og advokat ligeledes i forbindelse med stiftelse og opstart af virksomhed.

Du kan evt. tage et kig på dette fra SKAT http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102522&vId=202805#pos , så får du måske en bedre idé om dette område i skatteretten.

Med venlig hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy - Du mener forhåbentlig at reglerne er blevet skærpet på disse punkter. Man har fjernet fradragsretten for advokat- og revisorudgifter til etablering og udvidelse af erhvervsvirksomhed. (det samme med markedsundersøgelserne)  Man kan kalde det tåbeligt som Benjamin gør men årsagen er at Skat har skøjtet frem og tilbage i praksis via diverse afgørelser og domme siden reglens indførelse og i sidste ende fik man ikke medhold ved domstolene. Derfor afskaffede man bestemmelsen.

Det er jo en af de bestemmelser som kan kaldes at føre politik via skattelovgivningen for uden denne særbestemmelse er disse udgifter at betragte som etableringsudgifter.  

Langt hen ad vejen vil man i praksis nok se at flere og flere af disse udgifter vil blive pakket ind i løbende regnskabsassistance.

Etableringsudgifter i form af løbende husleje, varmebetaling og andre kapacitetsomkostninger vil normalt vis være fradragsberettiget selvom virksomheden aldrig kommer rigtig igang.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Tommy - Du mener forhåbentlig at reglerne er blevet skærpet på disse punkter. Man har fjernet fradragsretten for advokat- og revisorudgifter til etablering og udvidelse af erhvervsvirksomhed. (det samme med markedsundersøgelserne)  Man kan kalde det tåbeligt som Benjamin gør men årsagen er at Skat har skøjtet frem og tilbage i praksis via diverse afgørelser og domme siden reglens indførelse og i sidste ende fik man ikke medhold ved domstolene. Derfor afskaffede man bestemmelsen.

Det er jo en af de bestemmelser som kan kaldes at føre politik via skattelovgivningen for uden denne særbestemmelse er disse udgifter at betragte som etableringsudgifter.  

Langt hen ad vejen vil man i praksis nok se at flere og flere af disse udgifter vil blive pakket ind i løbende regnskabsassistance.

Etableringsudgifter i form af løbende husleje, varmebetaling og andre kapacitetsomkostninger vil normalt vis være fradragsberettiget selvom virksomheden aldrig kommer rigtig igang.

Jeps Yes Der er tale om en skærpelse

Hilsen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)