Hej igen...tak for svaret! et spg. til...skal det opgives til told og skat at den pågælende person som kører bilen har modtaget x-antal kr. i kørselsgodtgørelse eller kan firmaet blot indrage det i det normale regnskab som udgifter til transport...?? Mvh. Pablo |
Kørselsgodgørelse
|
|
Hej Nej på ingen måde, jeg har bare ikke så meget styr på al det her som mange andre...derfor lyder jeg måske lidt dum/langsom....vil bare gerne være sikker i min sag, så jeg ikke gør noget forkert...thats all... Mvh. Pablo |
Hvis du som arbejdsgiver udbetaler skattefri godtgørelse til en medarbejder skal det oplyses. På samme måde hvis du driver en virksomhed i selskabsform og udbetaler skattefri godtgørelse til dig selv (og løn). Derimod skal du ikke oplyse det hvis du som selvstændig foretager fradrag for kørsel efter disse satser. Vedr. dine øvrige spørgsmål taler jeg ud fra min egen tidligere erfaring som ansat i SKAT: Nej som udgangspunkt ringer de ikke ud til folk og checker dine oplysninger, men ofte kan man via regnskabsbilag se hvor du har været henne og der kan der ofte være uoverensstemmelser i forhold til kilometerregnskabet. Kommer du til at bytte rundt på et par turer ved en fejl og taler vi enkeltstående og ikke periodiske/gennemgående fejl, så er det ikke nok til at Skat kan tilsidesætte din kørebog. Men jeg har sagt det før: En kørebog er også oplysende. Hvis det eksempelvis fremgår af din kørebog at du dagligt har kørt mellem hjemmet og et arbejdssted - samme strækning i mere end 60 dage, ja så bliver du fanget af den såkaldte 60 dages regel og denne kørsel vil fra og med 61. dage blive betragtet som privat kørsel uanset hvor fint dit kilometerregnskab så er. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann