Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodgørelse

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 24. Oct 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej...

Jeg er partner i et I/S...og har et spg. ang kørselsgodtgørelse.

Jeg har tænkt mig at købe en bil privat og bruge den til at køre rundt i landet til div. kunder.

Jeg ved at jeg er berettiget til statens takster...men nu hvor jeg er partner i firmaet på nuværende tidspunkt

og ikke lønmodtager, så er godgørelsen ikke skattefri, vel?

Jeg har fundet et andet indlæg hvor der står lidt om dette:

"- Du kan ikke udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til dig selv hvis du ikke er ansat. Der ligger nogle konkrete afgørelser på det. Løsningen er at du udbetaler dig selv en meget symbolsk løn og derved bliver berettiget. Der ligger et ret nyt bindende ligningssvar fra Skatterådet hvor man anerkender en sådan model."...

Er der nogen som har erfaring med dette?

Vil det blot sige, at jeg bare skal udbetale x-antal kr. som løn for at kunne få udbetalt x-antal kr. skattefrit eller?

Et konkret regne eks. ville være til stor hjælp!!

På forhånd tak

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 14:32
Hey,

Humlen er at du kun kan få kørepenge hvis du har et reelt job i virksomheden.

Der kræves altså at firmaet udbetaler dig en form for løn for at få kørepenge.

Tilmeldt 24. Oct 06
Skrevet kl. 15:38
Okey...men det er altså fuldstændig ligemeget om man har et Aps og er lønmodtager i sit eget firma eller om man har et I/S og er reg. som partner/ejer i firmaet mht. kørselsgodgørelsen??

Er den skattefri i begge senarier, hvis firmaet blot udbetaler x-antal kr. til medarbejderen (Aps) / en selv (I/S)

Hvad er din erfaring inden for dette? hvad gør du til daglig mht. dette?

Mvh. Pablo

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:17
Du må gerne udbetale dig selv kørselsgodtgørelse efter statens takster i et I/S og et enkeltmandsfirma. Der skal foreligge dokumentation for kørslen (typisk en kørebog, som du kan få på en tankstation), og kørslen skal naturligvis være firmarelateret.

Tilmeldt 24. Oct 06
Skrevet kl. 16:21
Okey!

Men er det også skattefrit i et I/S...?

og hvor meget skal der udbetales i løn for det er okey...? er det nogle bestemte regler for dette?

Mvh. Pablo

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50
Hej!

Er enig med Anette!

Ja...det er skattefrit i et I/S.

Der skal ikke udbetales nogen bestemt løn/I et I/S er der jo mange gange ikke tale om løn-men privat udtræk.

Peter

Tilmeldt 24. Oct 06
Skrevet kl. 17:10
Hej igen...okey...jamen det lyder jo godt!

Det er ikke fordi jeg ikke tror jeres ord...men har en af jer et link til Told og Skat eller lign. hvor jeg selv kan læse om lige netop dette?

Mvh. Pablo

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03
Tilmeldt 24. Oct 06
Skrevet kl. 02:08

Hej igen...ja nederste på dette  link står der følgende:

"En selvstændigt erhvervsdrivende, som benytter virksomhedsskatteordningen, kan også anvende reglerne om skattefri befordringsgodtgørelse, hvis den pågældende bruger sin private bil, motorcykel, knallert, EU-knallert eller cykel til erhvervsmæssig kørsel for virksomheden."

så det er vel de linier som hermed slår det fast ;)

Tak for hjælpen!

Mvh. Pablo

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 02:16
Lønmodtageren får udbetalt skattefri godtgørelse ved siden af lønnen, og arbejdsgiverne fratrækker godtgørelsen i sit regnskab på samme måde som han fratrækker arbejdslønnen.

Den selvstændige erhvervsdrivende får ikke udbetalt løn men bliver beskattet af sit virksomhedsoverskud, eller når vi taler om et I/S af sin resultatandel. Her fratrækker man bare den beregnede godtgørelse i overskuddet eller resultatandelen og bliver godskrevet over kapitalkontoen, eller hæver et beløb svarende til godtgørelsen.

Det andet indlæg du henviser til omhandler noget helt andet: Nemlig som Thomas 1974 siger, det forhold at man ikke kan få skattefri godtgørelser udbetalt hvis der ikke er en egentlig pengeløn ved siden af, da godtgørelsen skal relatere sig til indtægtsgivende arbejde.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)