Okay, lang, kringlet forespørgsel - men jeg er desperat! Jeg har en Scannet-shop. Det drejer sig om ca. 400 produkter, der hver har 4 varianter. (4 størrelser) For at have lagerstyring per størrelse, skal man bruge "Avancerede Produktvarianter" hos Scannet - og det var altså første skridt. At lave de "almindelige varianter" om til "avancerede produktvarianter". Forleden lavede jeg avancerede produktvarianter og lagerstyring på 50-60 produkter - og havde så fucking ondt i både skulderen, armen, albuen, håndleddet, knoerne og tommelfingeren bagefter, at jeg var klar til at sygemelde mig i 4 års tid. Jeg kan slet ikke forstå, at folk der har brugt det her system i længere tid, ikke har brændt Scannets hovedkvarter ned til jorden. Jeg vil fandeme hellere slæbe hele mit varelager ned på havnen, skubbe det ud over kanten og tage det økonomiske tab, end jeg vil gå igennem dét tekniske helvede for at få lov til at sælge dem i min Scannet-shop via "avancerede produktvarianter".
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sådan bare for sjov, til dem der ikke arbejder i Scannet, så lad mig da gennemgå skridtene for, hvordan man laver avancerede produktvarianter på et allerede eksisterende produkt: (bemærk, produktet er i dette eksempel oprettet - hvad der jo også tager tid).
1: Tryk på "rediger produkt". 2: Find produktet, enten ved at søge efter det (kun tekst ikke produkt-ID, det ville jo have været for smart) eller finde det via kategorierne det ligger i. 3: Åben produktet. 4: Klik på "Lagerstyring" 5: Sæt flueben 4 steder ("Auto-lager", "Vis lager antal", "Begræns køb til antal på lager" og "Deaktiver produkt ved udsolgt")* 6: Skriv "1" i stedet for "0", under "Produkt antal"** 7: Klik på "Opdater" 8: Klik "Tilbage" 9: Klik på "Produktvarianter" 10: Slå "Avancerede produktvarianter" til 11: Tryk "OK" på den prompt, der spørger om Status "Produktvarianter" skal gemmes. 12: Tryk på "Opret variantgruppe" 13: Vælg i dropdownen "Vælg størrelse" (hvis du selv har gemt denne tidligere - ellers skal du oprette den). 14: Klik på "tilføj" 15: Tryk på "Opret Variant". 16: Vælg "størrelse 36" i dropdownen (hvis du selv har gemt den tidligere). 17: Tryk "Tilføj" 18: Tryk på "Opret Variant". 19: Vælg "størrelse 38" i dropdownen (hvis du selv har gemt den tidligere). 20: Tryk "Tilføj" 20: Tryk på "Opret Variant". 21: Vælg "størrelse 40" i dropdownen (hvis du selv har gemt den tidligere). 22: Tryk "Tilføj" 23: Tryk på "Opret Variant". 24: Vælg "størrelse 42" i dropdownen (hvis du selv har gemt den tidligere). 25: Tryk "Tilføj" 26: Tryk på "Opret variant produkt". 27: Sæt flueben i "tilføj automatisk variant betegnelse i produktnavnet" 28: Tryk "Opret produkt" 29: Klik på "Størrelse 38" 30: Tryk "Opret produkt" 31: Klik på "Størrelse 40" 32: Tryk "Opret produkt" 33: Klik på "Størrelse 42" 34: Tryk "Opret produkt" 36: Tryk på "Rediger produkt" ud for "Størrelse 36" 37: Skriv evt. en unik tekst. Ret evt. produktnavnet til*** 38: Tryk på "Auto-lager" 39: Indtast hvor mange du har af pågældende størrelse. 40: Tryk "opdater". 41: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser. 42: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser igen. 43: Tryk på "Rediger produkt" ud for "Størrelse 38" 44: Skriv evt. en unik tekst. Ret evt. produktnavnet til*** 45: Tryk på "Auto-lager" 46: Indtast hvor mange du har af pågældende størrelse. 47: Tryk "opdater". 48: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser. 49: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser igen. 50: Tryk på "Rediger produkt" ud for "Størrelse 40" 51: Skriv evt. en unik tekst. Ret evt. produktnavnet til*** 52: Tryk på "Auto-lager" 55: Indtast hvor mange du har af pågældende størrelse. 54: Tryk "opdater". 55: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser. 56: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser igen. 57: Tryk på "Rediger produkt" ud for "Størrelse 42" 58: Skriv evt. en unik tekst. Ret evt. produktnavnet til*** 59: Tryk på "Auto-lager" 60: Indtast hvor mange du har af pågældende størrelse. 61: Tryk "opdater". 62: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser. 63: Tryk på "tilbage"-knappen i din browser igen. 64: Tryk på "Rediger produkt" 65: Søg efter hovedproduktet. 66: Tryk på hovedproduktet 67: Slå "Skjul pris og vis denne tekst i stedet for" til. **** 68: Skriv produktets pris eller "vælg størrelse" eller hvad du lyster i inputfeltet. 69: Tryk på "Lagerstyring" 70: Slå de 4 radiobuttons fra igen ***** 71: Tryk på "Opdater"
------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Dette skal slås fra på hovedproduktet igen senere, men hvis man ikke slår det til til at starte med, skal man slå det til på alle varianterne i stedet for, da de "arver" hovedproduktets egenskaber.
** Hvis man lader den stå på 0 bliver hovedproduktet - samt alle produktvarianterne per default deaktiverede, da de jo ikke er på lager.
*** Mine produktnavne er forholdsvis lange, og der er derfor ikke altid plads til, at der kan tilføjes "(Størrelse 36)" i slutningen af produktnavnet - og det er den eneste måde at se forskel på produkterne fra - også i lagerstyringen! ( !!!! )
**** For at undgå at folk kan lægge produktet i kurven, før de har valgt en størrelse.
***** Ellers optræder dette produkt i din lagerstyring, og det er jo teknisk set ikke til salg - blot en hovedprodukt for de 4 varianter der er til salg.
------------------------------------------------------------------------------------------------------ Sådan! Wow, det var nemt, intuitivt og bare røvdejligt hele vejen rundt. Nu mangler du jo kun 399 produkter i den kategori.
Resultatet tager sig nogenlunde således ud Bemærk i øvrigt hovedproduktet's ID (4775) og at hver størrelse, har fået sit eget ID (4944, 4945, 4946 og 4947). NU kører automatisk lagerstyring så - hvis størrelse 38 bliver udsolgt, kan man ikke vælge den i dropdownen. Til gengæld kan jeg ikke definere at jeg måske har 2 størrelse 36, 2 størrelse 38, 2 størrelse 40 og 2 størrelse 42 og derefter bede hovedproduktet om at deaktivere sig selv, når der i alt er blevet solgt 8 produkter fra varianterne - det skal jeg stadig ind og gøre manuelt - og skal altså derfor holde forholdsvis levende øje med alle produkterne løbende. Godt så.
NU kommer det.
Jeg har så - med pisseondt i skulderen - siddet og tygget på, hvordan man eventuelt kan gøre det lettere. Løsningen, er dog langt fra perfekt og har visse skønhedsfejl - så nu søger jeg input til, om man kunne gøre noget for at minimere de skønhedsfejl. Jeg laver en "Produkt eksport" på den produktkategori jeg ønsker at tilføje avancerede produktvarianter til. Jeg vælger herefter hvilke data jeg ønsker den skal outputte. Jeg går derefter tilbage til Scannet's adminmodul og vælger "produkt import" og uploader min CSV-fil. Alle de "nye" produkter, som jeg havde undladt at give et produkt-ID bliver herefter oprettet i shoppen, som nye produkter - alle sammen i samme gruppe, som ligger skjult et sted i navigationen, så folk ikke "lige støder på dem". Jeg slamkoder herefter en dropdown-menu i Hovedproduktet der peger på de 4 produkt-ID'er de 4 "underprodukter" har fået. (Det er stort set sådan Scannets system virker i forvejen - dog hvor DE har slamkodet noget i stedet for mig). Volia - jeg har lavet produktvarianter til 400 produkter (bestemt ikke uden besvær, men med lidt mindre besvær - og færre museskader, end på Scannets måde). (Jeg kan endda, hvis jeg orker at være fancy, lægge hver størrelse i HVER sit gruppe-ID og lade være med at skjule de grupper - så jeg pludselig en gruppe der hedder "Størrelse 38" og viser alle produkter i den størrelse. Det kan man ellers ikke i Scannet).
... Men så kommer skønhedsfejlene: Jeg har indtil videre forudset 3. Det kan være, der er flere jeg ikke har overvejet.
1: De 4 "underprodukter" vil dukke op i en søgning på shoppen efter produktet. Der vil altså være 5 produkter i stedet for blot 1. Det kan jeg dog leve med. 2: Jeg vil være nødt til at opdatere mine dropdowns manuelt, når et produkt bliver udsolgt og fjerne "størrelse 38" fra den. Størrelse 38-produktet bliver automatisk deaktiveret, men det ved min håndkode selvfølgelig ikke.
3: Scannet har for nyligt ændret måden de håndterer ikke-aktive produkter på. (Uden at informere os kunder om det i øvrigt. Det skulle vi selv opdage) Før i tiden kunne man teknisk set stadig tilgå dem. (Med Auto-lager ville man så dog ikke kunne lægge dem i kurven). Scannet fjernede bare alle referencer til produktet, i deres navigation - men hvis man havde hardcoded et link ind til produktet, kunne det altså stadig tilgås (også af Google). Det har de nu ændret, så man i stedet - helt elegant i øvrigt - får en noaccess og bliver kastet til forsiden. (For at smide folk til en 404, som vi Scannet-ejere havde kontrol over, ville jo have været for smart). Det bevirker, at hvis jeg IKKE har nået at fjerne en udsolgt størrelse fra dropdownen, vil kunden vælge en størrelse og blive kastet til forsiden (meganederen).
Det sidste her, er mit største problem. Jeg synes virkelig det er skidt brugervenlighed - og jeg kan ikke regne med, at være 100% up to date med alle dropdownsne hele tiden, da varene nogle gange rykker ret hurtigt.
Er der nogen kreative / tekniske mennesker - der enten kender til Scannets system, eller ikke gør - der har nogle idéer til, hvordan jeg kan minimere de her problemer, i min (lettere klodsede, men dog mindre klodset end Scannets oprindelige) løsningsmodel - eller muligvis har en helt 3. idé til, hvordan man kan gøre det?
Jeg har spurgt Scannet - både per telefon og e-mail og deres svar er todelt: 1: "Man kan ikke lave avancerede produktvarianter på andre måder end vores" (Det kan man)
For selvfølgelig er løsningen - på sigt - at skifte platform, men det er ikke en løsning nu. I dag. I denne uge. Hvor de produkter skal lægges på.
Så alle andre svar, spørgsmål, kommentarer, feedback eller input - end Scannets to standardsvar er velkomne. Jeg vil være jer evigt taknemmelige ;-)
|
Ja hvorfor gøre det nemt for ejeren!!!