Hej En af vores ansatte skal til at sætte 2000 kr. om måneden ind på en kapitalpension. Hun kommer så med et brev fra banken, hvor der står at vi skal overføre beløbet via løn til denne pensionskonto. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skal gå denne vej gennem os? Vi har selv en privat pensionsopsparing som vi blot overfører et beløb til direkte fra vores egen lønkonto. Egentlig synes jeg det hele er meget mere enkelt for os, hvis de ansatte selv ordner disse ting - men hvis der er en eller anden fordel ved at det kører gennem os, vil jeg jo gerne hjælpe. Jeg kunne bare godt tænke mig at vide om det er hip som hap hvordan og hvornår det gøres? Mange hilsener Helle |
Hej Helle,
Ved at køre pensionsordningen gennem arbejdsgiveren, får medarbejderen løbende et skattefradrag over lønnen. Der kan endvidere være tilknyttet nogle forsikringsordninger, som har bedre vilkår ved en arbejdsgiver administreret pensionsordning end ved en privattegnet aftale.
Medarbejderens andel af pension fratrækkes før beregning af AMBI på lige fod med ATP-bidraget.
Afhængig af hvilket lønsystem du benytter, har du en lille udfordring til oprettelsen. Men herefter plejer det at køre uden problemer.
Virksomheder der ikke tilbyder en pensionsordning til deres medarbejdere får flere og flere af den slags ordninger. Bankerne er meget aggressive i deres salg af pensionsordninger for øjeblikket, og det er jo meget forståeligt at mange medarbejdere gerne vil sikre sig med en pensionsordning.