Jeg er snart nået til det punkt hvor jeg må stifte selskab.
I den forbindelse har jeg overvejet, at stife et ApS, men vil gerne høre om fordele/ulemper ved dette. Jeg kan nemlig forstå, at der er en række skattemæssige fordele ved et ApS samtidig med f.eks. et holding selskab - hvordan fungerer dette?
Jeg går ud fra, at jeg har forstået det ret hvis det kræver startkapital på 125.000 kr. for, at stifte et ApS? I den forbindelse er det så tilladt at bruge af de 125.000 kr. man har som startkapital? F.eks. til vareforbrug osv.
Samtidig har jeg hørt at startkapitalen bliver sat ned til 80.000 kr. - Hvornår sker dette?
Jeg er samtidig studerende, og modtager SU - hvad vil I anbefale af selskabsform?
Fordelen ved ApS, særligt når du er på SU, er du selv bestemmer, hvor meget du vil udtage som løn. Herudover er der en række skattemæssige fordele, som eks. begrænset hæftelse i selskabet, skatteprocent på 25, udbytte kan udbetales uden det påvirker din SU.
ApS skal pt. stiftes med en kapital på kr. 125.000, som er at betragte som fri kapital, så ja de kan anvendes til varekøb m.v..
Nedsættelsen af kapitalen til kr. 80.000 var forventet den 18. januar 2010, men dette er blive meddelt bliver udskudt uden nærmere angivelse af perioden.
Herudover er der en række skattemæssige fordele, som eks. begrænset hæftelse i selskabet, skatteprocent på 25, udbytte kan udbetales uden det påvirker din SU.
Den begrænset hæftelse kan ikke kaldes en skattemæssig fordel. Når det kommer stykket er den eneste grund til at lægge aktiviteten i et ApS vel den begrænset hæftelse, da skatteprocenten på 25% kan opnås ved opsparing i virksomhedskatteordningen. Udbyttet vil IKKE kunne udbetales uden at det har effekt indkomstgrundlaget, da kapitalindkomst for egen virksomhed indgår i dette.
Vi er tilbage i at der enten kan vælges en opsparing af indkomst i VSO eller i et ApS, hvoraf førtnævnte giver nogle færre bindinger og fleksibilitet afhængig af hvad fremtiden byder efter endte studier.
Sjovt nok jeg lige ser det her tråd, i og med jeg også lige har et spørgsmål omkring ApS.
Mig og en ven snakkede om det hæftelse på 125.000, han mener at man kan komme til at hæfte endnu mere end de 125.000. Passer det? eller er det kun de 125.000 og intet mere?