Jeg går ud fra den var til mig ![]() Jeg mener bestemt ikke der skal være EU-standardiserede og omfangsrige udbudsbetingelser, men blot at der skal gøres opmærksom på at man ikke må benytte materiale, som man ikke har betalt for eller har ophavsretten til. Desuden "harcelerer" ... et fantastisk men lidet brugt udtryk ![]() |
Hej Peter
Ja det giver helt mening, det du skriver.
Men jeg tror det i bund og grund har noget at gøre med om freelanceren forholdsvis nystartet uden et hav af kunder eller om man er et veletableret firma med en fast aktiv kundekreds.
Dem der lægger bud på freelance opgaver, gør det for at skaffe arbejde, og har taget sig tid til det fordi de mener de har behov for jobs'ne. Og det forestiller jeg mig ikke at veletablerede firmaer (med masser at lave) gør i samme omfang. Og der er det så konkurrencen starter. Hvis du vil have opgaven - og endnu en reference til portfolien, må du tage kampen. Sådan er det lidt! Så er der ikke 'råd' til at kræve penge for et oplæg som sikkert bliver afvist pga prisen. Så kan kvalitet være nok så god og lækker og ens tid nok så værdifuld.
Min opfattelse er (desværre), at for dem der lægger opgaver ud, det er prisen der gør sig mest gældende ved design opgaver - hvis altså ikke der er lagt et forslag med som fanger. Og så må du som freelancer gamble med din tid og afgøre om du vil gøre et forsøg på at få opgaven eller ej.
Hvis folk skal have lavet en opgave og gerne vil betale det som det i virkeligheden koster, så tager de direkte kontakt til et bureau eller freelancer, med den viden at man skal betale for at få. På freelancer er det på bud, med tanken om at kunne vælge mellem gode tilbud og så må man stille sig op med et godt tilbud, hvis man vil være med i kampen.
Det er en måde at starte på eller få lidt opgaver ind, hvis man ikke har så meget at rive i.
:-) Dorthe
:-) Dorthe