Hej derude. Håber i kan hjælpe mig lidt på vej :-). Jeg er 17 år, og har lavet grafisk arbejde i snart 5 år, og da det efterhånden er på professionelt nivau, synes efterhånden godt jeg kan være bekendt at tage penge for det. Derfor vil jeg begynde som freelancer i min fritid, og til det har jeg et par spørgsmål angående virksomhed, skat og moms. Så vidt jeg har forstået behøver jeg ikke at bekymre mig om noget som helst før jeg tjener over 50.000kr pga. mit skattefrikort. Så vidt jeg ved, må jeg gerne lave en faktura når jeg tjener under 50.000kr om året, men når jeg ikke skal betale moms, skriver jeg 0% moms på min faktura. Det betyder at jeg ikke har noget moms at betale, og kunden ikke har noget moms at trække fra i skat. Er det rigtigt forstået, og i så fald, hvad betyder det for kunden? Behøver der gøres andet ved betalingen end at jeg får pengene med en bankoverførsel, og han får en faktura med 0% moms? Har en idé om at lave en virksomhed i forbindelse med det grafiske arbejde, og men er lidt i tvivl om hvordan det hænger sammen; er det at lave en virksomhed det samme som at blive momsregistreret, eller kan man godt have en virksomhed uden? Og hvis ja, vil det at lave en virksomhed betyde noget for det jeg betaler til staten ud over moms, måske noget a-kasse halløj eller sådan noget? Omformuleret: vil det gøre nogen som helst forskel at lave en virksomhed, er der nogen fordele og ulempler, og kan det overhovedet betale sig? Og måske vigtigst af alt; hvad betyder alt det her for min SU? Fylder snart 18, og ville nødig se alle de dejlige gratis penge fordampe i en røgsky, fordi jeg har lavet et firma eller skriver fakturaer. Har kigget en del rundt på amino, søgt og kigget i FAQ'en, men synes ikke rigtig jeg har fået et svar der dækker det hele endnu. Vil være taknemmelig hvis nogen gad hjælpe mig engang :-). På forhånd tak //David Larsen |
Hej David.
Alt det med moms osv., har jeg desværre ikke så meget styr på selv. Det skal der helt sikkert nok være nogle andre der kan svare dig på. Dog er det jo helt kvit og frit at blive momsregistreret, så der er vel i realiteten ikke nogen ulempe ved at gøre det. De fleste synes at mene at det blot gør tingene lettere.
Hvad angår din SU, så er der jo et vist max. beløb du må tjene ved siden af denne per år. Mener at det er lige omkring 8000 kr. før skat per måned. Og det må jo gælde uanset om der er tale om penge tjent som selvstændig eller almindelig lønmodtager.
De bedste hilsner
Amaris