Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørebog til erhverv billigst med håndskrift på A4

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 72
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ser nogle her beskæftiget med PBS-kørebog og hvad man ellers kan komme til at ærgre sig over med spild af tid og penge.

Må jeg anbefale: Keep it simple.

Fra 1990 har jeg leveret A4 fotokopier af min kørebog til Skat, hvis det blev forlangt - og det blev det kun nogle få gange. Ellers har min revisor kigget dem igennem og godkendt sammentællingerne som indgik i årsregnskabet som note.

Tænd PC´en og start med at kalde et tomt dokument frem og skriv navn, adresse og KØRELISTE for erhverv samt bilens registreringsnummer. Så kommer felterne med dato, startkm og slutkm (kun 4 sidste cifre på km-tælleren) og ialt antal km for turen. Så er der formål-feltet som fyldes ud til højrekanten af arket. Det gentages hele vejen ned på arket. Print nogle ark ud og gem dokumentet til senere brug.

Med et stykke stift karton og et par elastikker holdes papiret klar til den 1. tur med erhvervskørsel. Skriv dato og km-tæller af og læg kørebogen på gulvet i bilen. Når du kommer hjem skrives igen km-tæller af samt de fjerneste punkter du har besøgt og kørebogen sættes ned mellem sæderne. Når kørebogen er anbragt her kører du privat og skriver derfor ingenting. Dette simple system har aldrig svigtet: På gulvet er det altid erhvervskørsel.

Når året er til ende 31/12 2xxx skriver du km-tælleren af med alle cifre både på den gamle og på næste års 1.ark. Inden du går i gang med festlighederne, regnes det hele sammen og du bliver selvfølgelig begejstret over at se at alle disse erhvervs-km kan trækkes fra. Hvis du ikke når at tælle det sammen kan du bare lade en anden gøre det på et senere tidspunkt.

Husk også: Når du tanker brændstof skriver du bilens km-tæller af på kvitteringen. Så kan du lave nogle kontrolberegninger på antal kørte km/liter m.v

Skat er kun interesseret i din erhvervskørsel og ikke i din private - men det er jo bare forskellen mellem total kørte km og din erhvervskørsel. Ja lidt kedeligt, men sådan er det jo.

Hilsen, Bent, A&B

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 08:49
Bent, du skriver altså de sjoveste/spøjste indlæg!

Det er ikke alle sammen, som giver lige meget mening, men jeg læser nu dem alle alligevel

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:09
Nu ved jeg ikke hvad en PBS kørebog er men dette er den simpleste måde at gøre på, og ikke det der er afgørende for om SKAT vil acceptere et kørselsregnskab eller ej.

Men i princippet svarer det jo blot til de fortrykte kørselsregnskaber som man kan få på tankstationer m.v. bortset fra at disse, for mig at se er mere handy at have med at gøre end et A4 ark.

At notere kilometertællerens udvisende i forbindelse med tankning (og reparation) handler for mig at se ikke kun om biløkonomi. Det handler i højere grad også om at man skal afstemme kilometerregnskabet med kilometerstanden dagligt/jævnligt. Det sker også her men det at man gør det konsekvent og kan afstemme det over til værkstedsaflæsninger vedr. reparationer er kun en yderligere fordel.  

Iøvrigt skal man huske på at et kilometerregnskab virker begge veje og også kan være afslørende for om man kommer ind under den såkaldte 60 dages regel, hvorved noget erhvervsmæssig kørsel vil blive betragtet som privat kørsel fordi man har kørt mellem bopælen og samme kunde mere end 60 gange over en 24 måneders periode.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 72
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 16:31
Hej Bent Z - det er Bent S, bare for at være lidt omvendt.

Det er godt at lære nyt og det var der her. Værkstedsregningen sammenholdes med kilometer afskriften og så kan man lettere se når man må skifte værksted eller bil. Nu kører jeg Toyota og Peugeot, bare for at være helgarderet. Men forleden dag ville P.... ikke starte og med fejeblad kom den på værksted, for 2 dage efter at køre som et ekset hjul - altså motoren. Værksted akut. Så forleden igen - endnu engang fejeblad med en lyd som var der en løssluppen møtrik i bundkarret. Disse uhyggelige knald lader sig imidlertid ikke høre på værkstedets grund og de tror nok derinde at jeg må være lidt overspændt, men jeg er ganske afslappet. Fejebladsmanden hørte jo også knaldene og jeg har stadig min Toyota, der er næsten 112 % i orden.

Undskyld, jeg kom vist lidt væk.

Der ligger ikke et A4 blad på pap og fylder op i min bil. Jeg har bukket den sammen til A5. Med en kuglepen kan jeg let på pappet skrive bilnummeret ned på mine livsfarlige medtrafikanter. Du skal se et broderi, men det er også over en årrække.

Hilsen, Bent, A&B

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)