Jeg ser nogle her beskæftiget med PBS-kørebog og hvad man ellers kan komme til at ærgre sig over med spild af tid og penge. Må jeg anbefale: Keep it simple. Fra 1990 har jeg leveret A4 fotokopier af min kørebog til Skat, hvis det blev forlangt - og det blev det kun nogle få gange. Ellers har min revisor kigget dem igennem og godkendt sammentællingerne som indgik i årsregnskabet som note. Tænd PC´en og start med at kalde et tomt dokument frem og skriv navn, adresse og KØRELISTE for erhverv samt bilens registreringsnummer. Så kommer felterne med dato, startkm og slutkm (kun 4 sidste cifre på km-tælleren) og ialt antal km for turen. Så er der formål-feltet som fyldes ud til højrekanten af arket. Det gentages hele vejen ned på arket. Print nogle ark ud og gem dokumentet til senere brug. Med et stykke stift karton og et par elastikker holdes papiret klar til den 1. tur med erhvervskørsel. Skriv dato og km-tæller af og læg kørebogen på gulvet i bilen. Når du kommer hjem skrives igen km-tæller af samt de fjerneste punkter du har besøgt og kørebogen sættes ned mellem sæderne. Når kørebogen er anbragt her kører du privat og skriver derfor ingenting. Dette simple system har aldrig svigtet: På gulvet er det altid erhvervskørsel. Når året er til ende 31/12 2xxx skriver du km-tælleren af med alle cifre både på den gamle og på næste års 1.ark. Inden du går i gang med festlighederne, regnes det hele sammen og du bliver selvfølgelig begejstret over at se at alle disse erhvervs-km kan trækkes fra. Hvis du ikke når at tælle det sammen kan du bare lade en anden gøre det på et senere tidspunkt. Husk også: Når du tanker brændstof skriver du bilens km-tæller af på kvitteringen. Så kan du lave nogle kontrolberegninger på antal kørte km/liter m.v Skat er kun interesseret i din erhvervskørsel og ikke i din private - men det er jo bare forskellen mellem total kørte km og din erhvervskørsel. Ja lidt kedeligt, men sådan er det jo. Hilsen, Bent, A&B |
Bent, du skriver altså de sjoveste/spøjste indlæg!
Det er ikke alle sammen, som giver lige meget mening, men jeg læser nu dem alle alligevel