Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lade virksomhed med lav indtægt løbe rundt med opsparet overskud fra tidligere år?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål til en hypotetisk men dog realistisk situation:

En enkeltmandsvirksomhed drives udelukkende af ejeren selv, og har en række faste udgifter til drift samt løbende udgifter til anskaffelse af nødvendigt udstyr.

I år 1 og 2 går det godt, og virksomheden vælger at udbetale en del af det samlede overskud som løn til ejeren af firmaet (som betaler fuld skat af dette) - samtidig lægges der en del af overskuddet til side, under virksomhedsskatteordningen og der betales 25% af dette i skat, dvs. firmaet har en betydelig opsparing stående.

I år 3 går det knap så godt - der er faktisk risiko for at omsætningen bliver lavere end de faste og løbende udgifter. Derfor vil firmaet bruge en del af det opsparede overskud fra år 1 og 2, til betaling af udgifterne, og udbetale en del af det til ejeren som løn. Så teknisk set har firmaet vel underskud i dette år?

Nu til spørgsmålet:

Vil det skabe nogen problemer i forhold til skat, at virksomheden har en periode med underskud, som finansieres af penge opsparet i de foregående år? F.eks. mht. at købsmomsen jo vil overstige salgsmomsen, altså bliver det en udgift for skat?

Vil de kræve virksomheden lukket eller på anden måde lave sanktioner? Eller kan man bare køre videre, klemme ballerne sammen og håbe på at det går bedre, og så ellers selv sørge for at lukke firmaet hvis det ikke sker?

Jeg går ud fra, at når man først har betalt de 25% skat af overskuddet det første år man tjente pengene, så er de penge væk, uanset om man har underskud året efter? Medmindre man vælger at udbetale pengene som løn, hvor man så kun betaler forskellen fra ens personlige trækprocent og ned til de 25% - har jeg ret i det?

På forhhånd tak for svar.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

esbenvb:

Vil det skabe nogen problemer i forhold til skat, at virksomheden har en periode med underskud, som finansieres af penge opsparet i de foregående år? F.eks. mht. at købsmomsen jo vil overstige salgsmomsen, altså bliver det en udgift for skat?

Vil de kræve virksomheden lukket eller på anden måde lave sanktioner? Eller kan man bare køre videre, klemme ballerne sammen og håbe på at det går bedre, og så ellers selv sørge for at lukke firmaet hvis det ikke sker?

Jeg går ud fra, at når man først har betalt de 25% skat af overskuddet det første år man tjente pengene, så er de penge væk, uanset om man har underskud året efter? Medmindre man vælger at udbetale pengene som løn, hvor man så kun betaler forskellen fra ens personlige trækprocent og ned til de 25% - har jeg ret i det?

Hej

Nej, ingen problemer fra SKATs side. med mindre at der er så lidt ordre/salg at man må antage at virksomheden er lukket ned (altså i realiteten er lukket ned), her kan SKAT så agumentere for at indkøbene i virksomheden (lad os sige at virksomheden køber en masse inventar i perioden) ikke er til virksomhedsbrug men er til privat brug og dermed privat udtrækning. dette vil dog normalt kun kunnet blive et problem hvis virksomheden er lokaliseret i ejerens private bolig.

Ja, du har ret i at udtræk beskattes med forskellen i mellem de 25% (der allerede er betalt i virksomhedsskat) og det man normalt skal betale i privat skat.

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)