|
Jeg er lidt i tvivl om begrebet afskrivninger i henholdvis et skatte- og driftsregnskab. Mht. skatteregnskabet er jeg med på, at afskrivningerne er udtryk hvor meget af de givne aktiver der kan fratrækkes i skatteregnskabet, men når vi så taler om posten afskrivninger i selve driftsregnskaber, opstår forvirringen ![]() Hvis jeg har forstået det korrekt er afskrivningerne i driftsrgnskabet udtryk for den værdiforringelse af aktiverne som sker i det givne år. Mit spørgsmål er som denne post skal ses som en sum penge der reelt hensættes til køb af nye aktiver? Jeg spørger da vi, i min og min kones nystartede virksomhed (I/S), har lagt et budget hvor vi har kalkuleret med, at vores overskud vil være resultatet efter renter og afdrag på lån, men FØR afskrivninger. Nu bliver vi så bare i tvivl om selve afskrivningerne bør hensættes og ikke trækkes ud. Håber mit spørgsmål giver mening. Mvh Claus |
Hej!
Du skal skelne mellem skattemæssigge og driftsøkonomkiske afskrivninger.
Det driftsøkonomiske budget baserer du på de driftsøkonomiske afskrivninger, som er udtryk
for enten fysisk, teknisk eller økonomisk værdiforringelse.
Er således ikke udtryk for en hensættelse.
Ifølge årsregnskabsloven skal disse afskrivninger være systematiske.
I det driftsøkonomiske skal afskrivninger indgå i budgettet.
Skal dog ikke med i et eventuelt likviditetsbudget, idet posten ikke udløser noget likviditetstræk.
Peter
Bliv gratis medlem