Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

om at tage betaling for salgsmøder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Fra  FINDES IKKE Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg er freelance webudvikler og er i kommet i den situation, at jeg synes jeg bruger lidt for mange ressourcer på lange salgsmøder som ikke fører til noget - ofte fordi kunden undervurderer prisniveauet for projekterne. Min forretning kører faktisk rigtigt fint, men jeg har ikke salgs-medarbejdere osv til at tage sig af salg og salgsmøder, og da jeg ikke har bil, så koster et enkelt møde mig ofte en hel dags - potentielt spildt - arbejde.

Det er der ikke noget nyt i, og jeg er sikker på, at mange i min branche kender til problemet. Men jeg har overvejet at tage timebetaling for indledende møder nu for derved forhåbentligt at skære de lidt mere "useriøse" kunder fra.

På den anden side ved jeg, at det vil skræmme mange - nok især de mindre - potentielle kunder væk.

Kunne godt tænke mig at høre, hvordan I griber sagerne an?

På forhånd tak :-)

Fra København S
Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså det at udforme et tilbud til en kunde skal ikke koste noget efter min mening.. Det du kan gøre er at klare den over telefon eller mail først og så give et prisniveau til kunden.

Skulle kunde have lyst til at gå videre og sige at de vil bruge dig, så kan du jo begynde at tage timeløn for de møder i så derefter holder! Men hvis du tager penge inden man ved om man vil vælge dig eller en anden, så tror jeg ikke mange vil bruge dig, men finde en anden da markedet er fyldgt med webudviklere..

Altid en ny ide!

Fra Odense
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 391
Fra  Novitas A/S Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Problemet er kendt i denne branche.

Men hvad med at klare de fleste indledende spørgsmål/dialog over telefonen med kunden og når der viser interesse fra begge parter (kunden virker seriøs), så I kan planlægge et indledende møde. 

Jeg synes ikke man skal tage betaling for det indledende møde, da det er som du siger, vil skræmme dem væk.

Men de efterfølgende møder, hvor projektet er skudt igang, dem synes jeg du skal tage betaling for. Du må gøre det klart over for kunden, at du er udviklingskonsulent, du sælger rådgivning og udviklingstid og det er det du lever af - du har ingen fysiske produkter. 

 

Shipmondo.com | En komplet fragtløsning til din virksomhed.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville personligt ikke betale for et salgsmøde. Hvorfor strukturerer du ikke dine møder anderledes, så du ikke ender med at spilde din tid.

Hvad med fx. at lave et kort salgspitch, hvis formål er at sælge en foranalyse (hvis du på baggrund af pitchen får en hel opgave, gør det heller ikke noget). I din foranalyse analyserer du og beskriver deres behov, samt dine konklusioner for en eller flere løsninger. Med det materiale i hånden kan de gå videre i deres beslutningsproces og vælge enten dig eller en anden leverandør, men du har i det mindste tilført dem værdi og fået betaling for det.

Bedste hilsener,
Aleksander :-)

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørg kunden om de har gjort sig nogen overvejelser om budget på opgaven, snak funktioner og udforming kort igennem med kunden inden du bruger for meget energi på noget konkret...

At få nye kunder er en investering fra din side af...

Pas på du ikke gør intromødet til et udviklingsmøde – nogen kunder lytter lige lovligt meget til hvad du siger for efterfølgende at finde en næsten gratis web-udvikler til opgaven...

Det første møde bør handle om at du lytter til kunden...

 

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Vi kender alle problemet, men snakker sjældent om det med nogen. Jeg vil sige et møde ikke skal koste men mange "kommende kunder" forventer design oplæg som også kan være noget som trækker tænder, hvis man alså laver sine ting selv og ikke bare hente et template og sender til kunden sidst nævnte er der iøvrig alt for mange af!!

Jeg tror du skal se det her i lyset af der er krise og som det gamle ordsprog siger når krybben er tom bides hestene. Jeg er selv freelance og oplever tit det samme som dig en del useriøse som skøjter rund fra firma til firma for at få det billigste som ikke altid er det bedste.

Personligt tager jeg ikke penge for salgsmøder men overvejer at gøre det for design oplæg.

/allan

Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Fra  FINDES IKKE Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for nogle super svar. Jeg tror i har ret i, at det ikke er vejen frem at tage betaling for intro-møderne. Jeg har dog et par gange oplevet, at især meget store virksomheder regner med, at også disse møder koster. Men jeg dropper nok idéen.

Flere af jer har været inde på, at kunsten er, at have mere klare linier inden mødet, og jeg tror også det er dér jeg skal lægge en forstærket indsats, så jeg kan rydde de fleste misforståelser af vejen, inden et potentielt ufrugtbart møde. Jeg har selvfølgelig skrevet det originale indlæg, fordi jeg har brændt mig en lille smule på et par kunder, som har kørt mig en smule rundt i "manegen" :)

Daniel, du har ret i at det hele er investeringer, og jeg har nok været lidt for hurtig ud af døren et par gange, hvor lidt mere grundigt forarbejde ville have været tjenesteligt.

jeg takker mange gange for super konstruktiv feedback fra alle på et emne som har lidt "tabu" over sig :)

 

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke det er så tit man skal betale for "sælger besøg"...

Tror det "meget store virksomheder" forventer de skal betale for er udviklings møde... hvor de nyder godt af din know-how og vil kunne gå videre med deres nye syn på opgaven...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)