Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP jeg vil gerne ud af 3F

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har et "problem" jeg vil gerne melde mig ud af Dansk Byggeri, samt 3F, men dette er ikke sådanne lige til da 3F overenskomst vil være gældende for mig og mine ansatte nærmeste i evig tid, jeg kan godt melde mig ud af Dansk Byggeri, men kan det virkelig passe 3F kan tvinge mig til at blive.. 

Så er mit spørgsmål, kan dette virkelig passe ??

Mvh.

AB

Fra Hellerup
Tilmeldt 28. Dec 08
Indlæg ialt: 231
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må kunne lade sig gøre.

I København har der været en lang konflikt på Nørrebro Bryghus. Her har arbejdsgiveren meldt sig ud af arbejdsgiver foreningen og medarbejderne - primært studerende, har ikke ønsket medlemskab af 3F. Aner ikke hvordan den endte, men du kan jo kontakte Nørrebro Bryghus - deres ejer må kunne hjælpe dig med svar på dine spørgsmål. Da han har prøvet dem på egen krop.

Med venlig hilsen

Karsten Ipsen

Med venlig hilsen - Karsten Ipsen - CS Logistics | Tel 27834402 | ki@cslogistics.dk |

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det kan 3F ikke, der er frit valg på alle hylder her. Du kan dog hvis du melder dig ind i en af de "gule" komme i problemer ved kommende lønforhandlinger mv. Men den løn du oppebærer nu kan de aldrig komme til at regulere på. Der faldt dom i dette ved EU for ca. 4 år siden.

Der er dog en lille tvist i den nye overenskomst på Industriens og byggeriets område, at det er kun fagforeninger under LO der har forhandlingsretten på områderne, dvs. de "gule" kan ikke på vegne af dig forhandle din løn og/eller rettigheder. så vidt jeg ved er denne dog ikke prøvet ved domstolene endnu, såfremt du er "uorganiseret" og dine kolleger er organiseret har du stadig krav på samme lønforhøjelse mv. da alt andet er diskriminerende. Ved at melde dig over i en "gul" mister du dermed så indflydelse på din løn og arbejdsvilkår og må tage til takke med det der bliver forhandlet.

Nu ved jeg ikke hvordan det er hvor du arbejder, men en del arbejdspladser er stadig ræverøde, så hvis du melder dig ud kan du riskikere at få dine kolleger på nakken, men det er der meget stor forskel på.

Du kan ikke blive fyret eller modtage lign. sanktioner fra arbejdsgiver, han må ikke engang anbefale dig hvilken fagforening du skal stå i.

 

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Misforstod vist lige lidt i dit indlæg, da du jo er chæfen der.

LO har forhandlingsretten på dit område, de aftaler du har indgået med dem om løn osv. er bindende, alle aftaler kan naturligvis opsiges, men somregel til genforhandling.

Du kan til hver en tid hævde at der ikke er penge mv. til lønforhøjelse, og hvordan evt. stigninger skal være, du skal dog som minimum betale det der står i IO, eller hvad du nu er inde under.

Dine medarbejdere har krav på forhandling om dette, om så du står i en arbejdsgiverforening eller ej. Hvis ikke du står i en arbejdsgiverforening, får du naturligvis heller ikker deres bistand i evt. konflikter, og så skal du ud at have fat i en advokat, som nok ikke er helt billig.

Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen..

Jeg er arbejdsgiveren, så derfor kan jeg ikke blive fyret Big Smile

Jeg snakkede med Krifa den anden dag hvor de fortalte mig de mente det var umuligt at komme ud af 3F overenskomst, han sagde den eneste løsning han kunne se var at jeg skulle lukke mit firma ned i cirka 3 uger og så kunne jeg genansatte mine ansatte igen efter de 3 uger, men dette vil være en meget bekostlig affære at gøre på denne måde da dette også inderbærer at banken, leasing aftaler mv. skal lukkes helt ned, der må da være en nemmere løsning.

mvh. AB

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har sat på den anden side af bordet som tillidsmand i 5 år, og tror godt jeg kan hjælpe dig, og undskyld mig men krifa er lidt til at lukke op at skide i, de følger bare det alle andre har fået på plads, og fungere både som arbejdsgiverforening og fagforening.

Du kan opsige alle lokalaftaler med 3 måneders varsel, jf. IO. Du vil så nok få en helvedes ballade med 3F. Men de kan intet gøre ved det, med mindre du gør noget ulovligt.

Hvis du ønsker at regulere løn nedaf pga. tidernes tilstand, ja så er det jo det der skal til. Det er jo stadig frivilligt om dine medarbejdere vil have arbejde hos dig eller ej.

Nu ved jeg ikke hvor røde dine medarbejdere er. men hvis det primært er studerende mv. ja så er der ikke de store problemer i det.

Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ang. Krifa kender jeg ikke sådanne rigtigt noget til dem indenfor erhverv, havde dem da jeg selv var ansat.

Mine medarbejder er heldigvis ikke særlig røde, da de ikke giver meget for 3F, mv. Jeg har snakket med dem omkring dette problem og for deres skyld gjorde det intet at jeg meldte mig ud af 3F. Det er ikke fordi de skal ned i løn, men jeg har fundet ud af efter 1 års medlemskab at 3F ikke er noget for mig da jeg har et lille firma med 5 ansatte.

Men du mener godt jeg bare kan melde mig ud af den lokalaftale der ligger, og så må jeg tage skaldet fra 3F.

Skal man have en god grund til at melde sig ud af 3F, vil helst ikke have dem på nakken det næste halve år fordi jeg meldte mig ud.

mvh. AB

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

De kan ikke tvinge dig til at være medlem af 3F, heller ikke dine medarbejdere.

Den aftale du har med 3F kan opsiges, hvis der står andet er det det samme som at være stavnsbundet, og det er mange år siden det ophørte, og er også ulovligt.

LO har forhandlingsretten på industriens område, dvs. de en gang i året kan forlange at forhandle med dig (og det skal du). De kan ALDRIG tvinge dig til at indgå en aftale så længe du blot overholder gældende lovgivning på området, arbejdsmiljø, løn osv. ja så kan du agere som du vil. Hvis de så dukker op med de røde faner og blokere dit arbejde, jamen så er politet til for det samme da dette også er ulovligt.

3F er under pres pga. medlemsflugt, så de vil nok kæmpe en brav kamp.

Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torben.

Tak for de gode indlæg du har skrivet til mig.

Jeg vil imorgen skrive en skriftlig opigelse, samt ringe til dem ang. min opsigelse af 3F.

Jeg vil skrive en tråd har jeg har hørt deres svar, sådanne vi alle sammen kan se hvordan det forhåbentlig løser sig.

Mvh. AJ

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal have hjælp til at skrive denne opsigelse så sig til, du skal huske at henvise til de forskellige stykker mv. der er i IO, ellers trække de det bare i langdrag med det.

Lav så meget som muligt på skrift så du har det, det samme med referater af evt. møder med dem.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)