Jeg har et spørgsmål med hensyn til antallet af nødvendige arbejde timer om ugen ved lov? I øjeblikket er jeg ansat til at arbejde 37,5 timer om ugen. Som en del af mit arbejde uge jeg nødt til at rejse til kunder kontorer. Mit spørgsmål er, hvis jeg arbejder 48 timer inden for en 4 dages periode, incl. rejsetiden, er jeg forpligtet ved arbejdeslov til at arbejde ekstra timer i den uge?
Det kommer an på, hvordan din kontrakt er formuleret: Altså hvad der står omkring overarbejde eller merarbejde og afspadsering og/eller udbetaling af løn. Det virker ikke rimeligt at du skal på arbejde den 5. hverdag i en uge, hvor du har arbejdet 48 timer, men hvis arbejdet kræver, at du er til stede f.eks. for at følge op på dine rejseaktiviteter, kan det være nødvendigt, og så skal det fremgå af ansættelsesbeviset, hvordan afspadseringen så skal afvikles.
Det er så også spørgsmålet hvordan rejsetid opgøres. Er rejsetiden lang, fordi du måske selv har valgt at bo langt væk, så vil jeg mene, at du skal tage hele den tid på din egen kappe.
Jeg kan nævne et grelt eksempel for dig. En chef synes en af hans medarbejdere havde lavet en rigtig god aftale med en Islandsk kunde. Som en gestus for dette arbejde tilbød chefen, at hun kunne tage til Island og besøge kunden - med overnatning før og efter kundemødet - og med tid til lidt sighseeing.
Sælgeren kom hjem med en timeopgørelse der startede ved Kastrup Lufthavn og sluttede igen ved ankomsten til Kastrup. Er det rimeligt?
Tak for svaret! Min kontrakt siger at jeg er forpligtet til at arbejde 37,5 timer om ugen og vil blive kompenseret for overarbejde. Ikke mere!!! Med hensyn til rejsetiden. Selskabet i dag har ikke nok ressourcer på det svenske kontor, så de har bedt mig om at pendle til og fra en kundes kontor i Sverige til at dække projektet. Disse rejser timer er betalt fuldt ud, så den normale arbejdstid og min samlede antal arbejdstimer svarer til 48 timer. Behøver jeg at arbejde den sidste dag i ugen, hvis jeg allerede har gjort disse 48 timer?
Som udgangspunkt vil det være rimeligt - men ikke et krav - at du får fri den sidste dag i ugen. Alternativt skal du jo bare have flere fridage i ugen efter - eller sparer sammen til hele ugers fri. Når du spørger her, er det måske fordi du og din chef er uenige?
Alle har interesse i, at aftalen er klar. Du skal derfor booke et møde med din chef, hvor I aftaler, om det oparbejdede afspadsering skal afvikles med en ugentlig fridag og "lidt løst ind imellem" eller hvordan I skal gøre det.
Jeg kan godt forstå dit spørgsmål, men tror også at du skal se sagen fra flere sider:
Hvis du allerede har arbejdet 48 timer, og været væk fra familien og små børn så ville jeg godt nok også savne min hjemmeligebase....
Men hvis du er stræber og gerne vil fremad ( og hvis du har overskud), så ser firmaet vel positivt på at du har overskud til at klare det sidste også. Er det ikke en mulighed at de netop efterlyser din kompetance når du rejser som du gør....
Kan du bruge det positvt til at få mere ud af det til din fordel; avancement/stigning i grader, kommende lønforhandlinger måske....
det er svært : man skal træde varsomt alle steder. Kan dun få nyt job hvis der bliver ballade...? Men fakta er at baglandet skal være i orden. Det er konen man er gift med og skal gå sammen med på pension (som regel) - ikke firmaet
held og lykke og prøv at finde ud af om de måske er ved at teste dine evner til npget spændende..
Tak for svaret! Er der nogen lovgivning med hensyn til hvor meget en arbejdsgiver kan få deres ansatte til arbejde? Jeg forlod mit sidste firma for 1,5 år siden på grund af stress, og at det gik over min familly liv, og nu er det samme der sker.
Jeg tvinges til at arbejde 50-60 timer om ugen og min arbejdsgiver siger at jeg er forpligtet til at gøre det, men jeg kan ikke se nogen steder i min kontrakt, hvor dette er sagt?
Jeg får tilbudt nye stillinger fra head hunter virksomhed mindst en gang om måneden, men vil bare gøre mit ansat timer hvor jeg er nu og ikke latterlig timer hver uge. Kan nogen fortælle mig, hvis der er noget i Funktionærlov eller andet sted???
Hej Tak for svaret! Er der nogen lovgivning med hensyn til, hvor meget en arbejdsgiver kan få deres ansatte til arbejde?
Jeg får tilbudt nye stillinger fra head hunter virksomhed mindst en gang om måneden, men vil bare gøre mit ansat timer på mit nuværende firma. Kan nogen fortælle mig, hvis der er noget i Funktionærlov eller andet sted???
PFT
Jeg forlod mit sidste arbejdesgiver for 1,5 år siden på grund af stress, og at det gik over min familly liv, og nu er det samme der sker. Jeg tvinges til at arbejde 50-60 timer om ugen og min arbejdsgiver siger at jeg er forpligtet til at gøre det, men jeg kan ikke se nogen steder i min kontrakt, hvor dette er sagt?
Nej, der er ikke nogen regel i funktionærloven - alt afhænger af, hvordan din kontrakt er opbygget. I tilfælde af uenighed vil du få hjælp af din fagforening, og man vil lægge en standardoverenskomst til grund for bedømmelse af sagen. Men jeg synes, du skal kontakte Advokatvagten, hvor man kan få gratis, juridisk rådgivning. Medbring din kontrakt. Du kan finde adressen her: http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780.
Alternativt kan du jo sige ja til en af de stillinger, du bliver tilbudt hver måned via head hunter virksomheden.