Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Klapjagt på netreklamer

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

 

Jeg har et par gange rådet folk herinde til at lave en funktion i deres webshop, hvor deres kunder kunne opspare rabat/bonus/mv. ved at få sine venner/veninder/familie "med på vognen" også.

Det lader nu til at Forbrugerombudsmanden er af en anden mening :-(

 

Følgende er klippet fra Berlingske.dk (som citererUrban):

 


Klapjagt på netreklamer


 


Få din veninde overtalt til at melde sig ind - og scor 50 bonuspoint. Metoder som denne er ikke lige Forbrugerombudsmandens kop te.



Sådan lyder en af de markedsføringsmetoder, det fremover bliver ualmindelig svært at bruge over for børn uden at få Forbrugerombudsmanden på nakken.


 


Han har nemlig nu iværksat en systematisk overvågning af websites, hvor børn færdes for at få skovlen under de virksomheder, der overtræder den nye og strammere markedsføringslov, som trådte i kraft i sommer, skriver Urban.


Denne lov fa    stslår for første gang direkte, at markedsføring over for børn i særlig høj grad skal være varsom, fordi børn ikke nødvendigvis kan gennemskue et kommercielt budskab, hvis det for eksempel er pakket ind i et sjovt spil på internettet.


Men det bliver langt fra altid overholdt, mener Birgitte Wested, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.


»Vi ser, at virksomhederne har taget de nye medier som internettet, sms og chat til sig, og pakker reklame ind i spil og leg - også selv om loven siger, at man skal være påpasselig med den slags. Der er ikke totalt frit spil, bare fordi det er på nettet,« siger Birgitte Wested, der ikke vil fremhæve syndere endnu, fordi forbrugerombudsmanden endnu ikke har rejst nogen sager.


»Men vi er jo ikke blinde, og vi har haft kig på forskellige ting i et stykke tid. Så jeg formoder, at vi nok vil begynde at rejse sager inden for de nærmeste par måneder.«


Side 1 ud af 1 (1 indlæg)