Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering - enkeltmandsfirma?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 30. Jun 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino eksperter;

 

Hermed mit første indlæg, som jeg håber meget på giver mig den ønskede respons.

 

Jeg har gennemlæst en række gode spørgsmål og svar ang. momsregistrering eller ej, men jeg har alligevel svært ved at oversætte svarene til min kontekst, derfor poster jeg denne, trods risikoen for en vis dobbeltkonfekt, ift. tidligere indlæg.

 

Min situation er at jeg er i tvivl om jeg skal lave et enkeltmandsfirma og om jeg skal momsregistreres. Situationen er som følger:

 

Jeg er pt. uden "a-arbejdsgiver" men kommer de næste 3 måneder til at få en indtægt ift. rådgivende konsulentopgaver på ca. 200.000 kr i alt fra 1 "kunde". Det drejer sig i og for sig om en 3 mdrs. konsulent-ansættelse, som efter 3 mdr. måske bliver til en alm. ansættelse. Dog er der mulighed for at jeg fremover kommer til at lave et par konsulentopgaver for andre, ved siden af den alm. ansættelse. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bedst muligt håndterer denne situation - jeg ser selv 3 modeller:

 

1) Skal jeg give dem mit b-kort, og lade dem trække mig i skat, og så blot modtage "alm. løn" fra dem?

2) Skal/kan jeg blot sende dem faktura (uden moms naturligvis) som privatperson, få dem til at overføre før-skat penge til mig, og så selv angive indkomsten som b-indkomst på min selvangivelse senere?

3) Skal jeg oprette et enkeltmandsfirma og lade mig momsregistrere? - og vil Skat overhovedet godtage det, og ikke sige at det drejer sig om alm. lønmodtager/arb.giverforhold.

 

 

3) Hvis jeg vælger løsning 3 bør jeg så få indbygget i kontrakterne med mine "kunder" at de dækker mine omkostninger ift. de pågældende opgaver, så som feks. transport, ellers bør jeg selv afholde disse omkostninger og bruge dem til at fratrække moms?

4) Hvor meget arbejde skal man regne med at pålægge sig selv ift. det regnsskabsmæssige aspekt af at køre en lille simpel enkeltmands rådgivningsvirksomhed?

5) Hvad skal jeg regne med på årsbasis at skulle betale en revisor for denne lille opgave, og _skal_ jeg egentlig have en revisor/skal regnskabet revideres?

6) Er der nogle generelle fordele ved at have et CVR nr?

7) Er der nogle generelle fordele ved at være momsregistreret, ud over at ens btb kunder kan trække momsen fra, og ud over at man selv kan trække moms ift. relevante udgifter fra? Her tænker jeg på om nogen kan henvise til nogle konkrete gode måder, naturligvis helt indenfor lovens rammer, at udnytte en momsregistrering.

8)Findes der, i min situation, andre alternativer end pt. 1, 2 og 3?

 

Jeg må bemærke at jeg _ikke_ forventer at have andre omkostninger end transport og fortæring ift. mine opgaver, og jeg frygter derfor at pointen går af det at lave et momsregistreret enkeltmandsvirksomhed.

 

På forhånd mange tak!

Mogens

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!



 



Mange spørgsmål på een gang.



 



Det kræver nok en mere konkret beregning.



 



Hvis dine opgaver overhovedet kan karakteriseres som konsulentydelser, og ikke som arbejdstager/arbejdsgiver



forhold, vil jeg mene, at du uanset dine forskellige overvejelser skal momsregistreres, idet du jo omsætter for



langt over 50 tkr.



 



Peter



Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hej Mogens

 

Jeg synes du skulle afleverer dit skattekort til virksomheden og blive alm. medarbejder. Umiddelbart lyder det som om du skal løse opgaver for virksomheden for virksomhedens regning og risiko.

 

En momsregistering vil give en masse problemer og ikke ret mange fordele. Der skal laves regnskab (revisoromk.), udfyldes selvangivelse.

 

Med hensyn til fortæring kan du ikke fratrække disse udgifter. Derudover er der mulighed for at din arbejdsgiver de første 60 dage udbetaler kørselsgodtgørelse 3,30 pr./km skattefrit.

 

Bliv alm. lønmodtager.

 

Mvh

 

WL

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Som Peter også siger afhænger det helt af om du kan karakteriseres som lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Det er ikke noget som man selv afgører. Dog kan du og "arbejdsgiveren" jo indbyrdes påvirke det lidt via de aftaler I indgår.

 

- Får du fast ugentlig arbejdstid eller en forpligtelse til at arbejde et bestemt antal timer udover at opgaver naturligvis skal være færdige ?

 

- Får du løn under sygdom?

- Hvem er den udførende i forhold til kundens kunder. Er det dig eller den ene kunde du arbejder for.

- Hvad sker der hvis en opgave kører af sporet og slutkunden står med et krav.  Tegner du forsikring eller.

 

Laver du andre konsulentopgaver i dag ?

 

Hvis du er selvstændig så vil det være dumt bare at bede dem om at aflønne dig som B indkomstmodtager.  da du mister nogle fradragsmuligheder. Dvs. så er det momsregistrering m.v.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Århus
Tilmeldt 30. Jun 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres svar. Jeg tror WL rammer mest præsis, set i lyset af at jeg ikke kommer til at have have væsentlige udgifter til fradrag, hverken til denne kunde eller til eventuelt kommende kunder. Det må blive model 1 eller 2.



 



Mogens



Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det argument kan jeg godt følge men der er en væsentlig detalje som du også skal være opmærksom på. Som konsulent på lønmodtagerbasis bliver du beskattet af hele din indkomst uanset hvordan du bruger den. Som selvstændig erhvervsdrivende kan du via virksomhedsordningen opspare en del af indkomsten og svare en foreløbig virksomhedsskat på 28%. 

Det er ikke så interessant hvis du bruger hele din indkomst på forbrug m.v. men ellers er det værd at overveje   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)