Du kan jo også gå den modsatte vej af hvad de fleste her nævner. Lad dig inspirere af rygekampagnerne (de er ihvertfald effektive!). Lav en kampagne hvor du viser grimme rådne tænder, folk i smerte og andet i den dur, og slut så med noget tekst i stil med "Gør det inden det er for sent" blah blah blah... og på den måde nævne at man kan slippe for en masse skrækscenarier ved at overholde sine tandlægetider. (just a thought) Men ved ikke om du skal lytte til mig... jeg har ikke været til tandlæge længe, af ren skræk. Har haft for mange dårlige oplevelser med jer ;-) |
Hej Daniel
Skæk-kampanger virker på at få folk til at holde op med noget, men ikke på at holde op med at lade være med at gå til tandlægen. Skrækkampangen får folk til at associere rygning med noget dårlig, ligeledes vil en tandlægeskrækkampange få folk til at forbinde det med tandlægen.
Vores hjerne er rigtig dårlig til at opfatte negationer. Det betyder hvis du siger at du ikke vil ryge eller ikke spise slik - så hører hjernen kun slik og smøger og glemmer alt om "ikke". Det er grundigt undersøgt inden for NLP (neuro-linguistisk-programmering).
Så tak for dit bidrag, men det er ikke aktuelt for mig. Som jeg har skrevet tidligere, så er det ikke nye patienter jeg skal have, men ønsker at forandre min klinik til en anden tandlæge oplevelse, fjerne så mange af de dårlige associationer som folk har med tandlægen.
Uden at være for selvhøjtidelig, så har jeg altid haft meget fokus på god "patientkontakt" ved grundig information, god service, omsorg og åben og forståelig kommunikation. Men for ca ½år siden, var der en der gjorde mig opmærksom på, at vi ikke tilbød nogle behandlinger som folk gerne ville have - måske lige blegning, men det er så også det. Du kan nok forestille dig, at hvis man hverdag arbejder med folk der er nervøse/bange/angste og slet ikke har lyst til at komme og få behandling, så præger det meget stemningen i ens job. Vi har vel 4-5 patienter ud af 16 hverdag, der åbenlyst udtrykker, at de hellere ville føde et barn mere, have trukket en negl af storetåen - eller hvad de nu kan finde på at sige - end at være til tandlæge. Og det har selvfølgelig ikke noget med mig at gøre, for de kommer troeligt igen og igen - men vi kæmper konstant med at undgå negativitet. Jeg tror at hvis vi kunne finde noget overvejende positivt at tilføje til vores behandlinger - ville helhedsoplevelsen blive mere positiv og de ville over tid gøre det nemmere for mine kære patienter at komme.
Vi har det sidste år arbejdet med akupunktur som kan bruges til at fjerne nervøsitet og angst. Det virker rigtig godt. Jeg var nervøs for at mange stadig syntes det var meget alternativt. Men jeg har kun haft en som har sagt nej, da han nåleskræk var større end tandlægeskrækken. Ved hjælp af akupunkturen kan vi også stort set fjerne smerterne ved tandrensning med ultralyd - en nål foran hvert øre og man får en mild bedøvelse, der tager ubehaget og når nålene er ude - så ophører bedøvelsen max 5minutter efter.
Jeg har også overvejet fladsærm og videobriller, musik, aromaterapi og bioethanol brændeovn i venteværelset - men jeg har overtaget klinikken sammen med min kompangon for to år siden, så der er stadig en del anlægsudgifter og ombygninger af klinikken fra 1967, som skal klares først, samtidig med at nogle pæne lån skal klares. Men det er min opfattelse at for mine patienter betyder de fysiske rammer ikke alverden. Det er klart at der skal være rent og pænt og inventaret skal fungere og være updatet. Jeg tror dog at det der virkelig batter for de fleste er at deres tandlæge er fagligt dygtig og samtidig kan finde ud af kommunikere med dem. Derfro gør vi meget ud af vores efteruddanelse og investere i nye produkter der gør behandlingerne hurtigere og mere behagelige. Jeg har f.eks. investeret i en laser for 2måneder siden. Den gør det meget nemmere at bekæmpe infektioner ved rodbehandlinger og parodentose, men vi kan også fjerne forkølelses sår og blister - en behanling jeg ikke tidligere kunne lave.
Men jeg syntes stadig ikke vi har fundet vores koncebt. Det er det jeg skal bruge alle jeres gode input til.
Til Morten fra wideeys, du må meget gerne ringe mandag på 3646 1224. Ser frem til at hører om dit produkt.
God weekend til alle andre og endnu engang tusind tak, jeg er virkelig imponret over aktiviteten på dette forum. Men kan nærmest folks engagement ud igennem skærmen.
Morten