Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhverv på privat-konto?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har altid hjulpet venner og bekendte med deres PC''ere, men ordet spreder sig, og efterhånden står jeg med en masse "kunder", som skal have lavet deres computer - men intet firma. Jeg vil jo nødigt køre sort forretning, så jeg må hellere komme igang med registrering osv. Til at starte med forventer jeg en månedlig omsætning på ca. 10.000 kroner, så det er ikke det helt store. Det er ikke noget jeg skal leve 100% af. Jeg har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber I kan være behjælpelige med.

1) Kan jeg benytte min private bankkonto som erhvervskonto når jeg registrerer virksomheden på blanketten? Eller skal jeg punge ud til det kvartalsvise gebyr på 600 kroner, der åbenbart kræves for at have en konto, der står "erhverv" på! (danske bank).

2) Findes der et freeware bogføringssystem eller skal jeg investere i Navision C5 (som jeg kender og kan bruge)?. Bogføringen bliver meget lidt kompliceret og jeg mener derfor, at C5 er lidt "overkill".

3) Jeg har tidligere arbejdet på et kontor hvor vi brugte Excell-regneark til faktura, følgesedler osv.. Hele processen var meget manuel - findes der noget smartere?

På forhånd mange tak for hjælpen!!

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 12:41
1. Snak med banken om dte gebyr, vi betaler intet selvom banken tager det som standard, du kan mange gange tale det væk. især hvis du har andre ting sammen med banken.

2+3

Hvis du ikke skal lave ret meget så kan du køre det hele i excell i starten.

Mine første firmaer kørte i excell-

Et af dme havde omsætning på 400.000 årligt og ca 300 bilag ialt, det var intet problem for mig at køre det i excell vil skyde på jeg maks brugte 1 time ugentligt og det var inkl fakturering og årsregnskab

Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 12:51
1) Du skal ikke betale gebyr for en konto. Snak med banken eller find en anden bank!
2) Summa Summarum se http://www.summarum.dk/ - gratis indtil 300 posteringer hvorefter du kan købe en licens og køre videre.
3) Summa kan også lave fakturaer etc direkte fra systemet.

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:55
Hej!

Du kan godt bruge privat-konto, såfremt det er et enkeltmandsfirma.

Dog kan du så ikke køre virksomhedsordningen.

En anden mulighed udover summarum er saldi.

Peter

Tilmeldt 4. Oct 06
Skrevet kl. 13:32

Tak for svarene alle sammen. Peter du skriver "dog kan du ikke køre virksomhedsordningen" - hvilken virksomhedsordning ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35
Hej!

Hvis du efter de skattemæssige regler ønsker at køre virksomhedsordningen, bør du

adskille din private/erhvervsmæssige økonomi skarpt, dette gælder så også for bankkonti.

Peter

Tilmeldt 4. Oct 06
Skrevet kl. 14:11
Hej igen Peter,

Tak for det. Så hvis jeg vil lave det "ordenligt"  - kunne jeg så ikke bare bede min bank oprette en anden konto under mit private domæne, som jeg så kun bruger til forretningsting?

Kan man køre en virksomhed uden "virksomhedsordningen" da? Det er vel "sort" så, eller har jeg misforstået noget?

Jeg vil helst gerne have en ordning der gør, at jeg kan trække nogle startomkostninger som f.eks. bil-leasing og kontor-møbler fra momsen i driftsomkostninger

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19
Hej!

Det er rent skatteteknisk jeg taler om.

Under virksomhedsordningen opnåes der en laveres beskatning af kapitalafkast, ligesom opsparet

overskud i virksomheden kun beskattes foreløbigt med 28%.

Tal eventuelt med din rådgiver om dette.

Du kan sagtens køre din virksomhed helt normalt, og bliver så beskattet på normal vis.

Peter 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 15:13
Hej Simon

Held og lykke med opstarten af virksomhed.

Opret dig et personeligt ejet virksomhed.

Hent www.aslani.dk A+ regnskab. Jeg bruger det selv og er rigtigt glad for det, det er gratis og platforms uafhængigt, dvs linux, mac, windows u name it, det kører på JAVA.

Brug evt Jyske Bank, jeg har flere erhverv kontoer der og det virker bare, deres netbank er også rigtig nem..

Mvh. Kasper

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:38
Dato: 04-10-2006 12:54:55 Forfatter: Peter - Revisor
Hej!

Du kan godt bruge privat-konto, såfremt det er et enkeltmandsfirma.

Dog kan du så ikke køre virksomhedsordningen.

En anden mulighed udover summarum er saldi.

Peter

Wrong. Naturligvis kan du anvende virksomhedsordningen, selvom firmaets konto i banken har status som en privatkonto. Du kan også lade den pågældende bankkonto indgå i virksonhedsordningen. Det er så bare hensigtsmæssigt at haven en "rigtig privatkonto" ved siden af så man slipper for at bogføre småindkøb i Netto o.l. som private hævninger.

Virksomhedsordningen  er dybest set kun et skatteberegningsprogram og at undlade at bruge den gør hverken din virksomhed mere eller mindre rigtig.   

Virksomhedsordningen er iøvrigt kun interessant hvis du totalt set har en indkomst hvor du er over topskattegrænsen, hvis du laver overskud, og  ikke tager hver en krone af overskuddet ud til privatforbrug.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)