Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfri bil eller ej??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal til at starte selvstændigt.(Freelance servicetekniker) Og skal derfor bruge en gulplade bil.

 

Jeg er blevet tilbudt en momsfri bil fra 2002 som er billig og bækker mit behov fint. Bilen er billigere end hvis jeg  skal købe en tilsvarende + moms.

 

Men hvad kan bedst svare sig, at betale mere for bilen + mons og trække det fra, eller købe denne og trække drifts-udgifterne fra. Og kan man det??

 

Hilsen steffen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvilken bilordning, man skal benytte, afhænger af en hel masse faktorer, bl.a. hvor meget du vil køre privat, hvor meget du kører firmamæssigt, om I har en privatbil i forvejen, hvor gammel bilen er, om du betaler topskat mv. Så det er ikke sådan lige at svare på.

Men hvis I har en anden bil i husstanden og du derfor ikke skal bruge bilen til privatkørsel, er det nok det letteste at tage den ind i firmaet og dække alle omkostninger dér. Kilometergodtgørelsen - i tilfælde af, at du køber den privat - er i år på kr. 3,30 pr. kilometer for de første 20.000 km., som skal dokumenteres med en kørebog. Så du kan jo begynde at regne på den side af det også....

Tilmeldt 2. Oct 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Annette

 

Tak for det hurtige svar. Vi har en privat bil i forvejen. Og jeg regner med at jeg skal køre ca. 45.000 km årligt.

Hvor kunden bliver faktureret pr.km. Og ikke meget privat.

 

Men kan jeg tage bilen ind i firmaet, uden at jeg bliver beskattet af den, når der er betalt moms af den?

 

Igen tak for hjælpen

Hilsen Steffen

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, det kan du godt. Men du må ikke køre privat i bilen.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Det at I har en anden bil i husstanden er ikke en garanti for at man vil anerkende at bilen anvendes 100% erhvervsmæssigt. Også her vil man kræve en kørebog. Det hedder sig godt nok at det er myndighederne der har bevisbyrden for at der er kørt privat i bilen, hvis det er en gulpladebil og momsen er afløftet på den, men.....

 

Kører du 45.000 kilometer i bilen og kan du dokumentere at det hele er erhvervsmæssigt lyder det dog ikke som en helt umulig opgave.

 

Kig også på hvad bilen koster. Er det en bil til 60.000 kr. vil det være en fordel at bruge statens takster hvor du kan få 66.000 kr. bare på de første 20.000 km. Du har ikke 66.000 kr. i udgifter på bilen reelt set. Det har du derimod på en bil til 400.000 kr. når man indregner værdiforringelse og her vil du hvis du tager bilen ind i virksomheden kunne afskrive 100.000 kr. det første år.

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Fat det nu skuffen, du skal købe en momsfri bil det er det beste lige som mig 8-).
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)