Hej Kim,
Velkommen til
amino - det er altid spændende med nye iværksættere med nye ideer og projekter.
Når I har haft en
advokat indover selskabsstrukturen, så går jeg udfra, der er en dybere mening med det ekstra
holdingselskab, men umiddelbart er det ikke nødvendigt. I kan sagtens have hver jeres holding som ejer 50% af driftsselskabet uden at skulle stifte et fælles holding først, men det har nok en dybere bagtanke.
Jeres valg af finansieringskilde, mener jeg, afhænger af hvad I ønsker at opnå samt hvor stort et
kapitalindskud I har behov for.
I banken får I det "billigste" kapitalindskud, da banken "nøjes" med at opkræve
renter af beløbet. Denne finansieringsform kan typisk anvendes i det omfang, hvor man selv eller via partnere har alle projektets og forretningsplanens facetter dækket. Fordelen er at I beholder hele ejerandelen selv, men ulempen er at I ingen sparring/forretningsrådgivning får. Desuden kræver mange banker (afhængig af beløbets størrelse) en personlig kaution for beløbet, hvilket selvfølgelig er et risikomoment og dermed en ulempe.
Investor
Ideen med at tage en investor ombord er typisk, at man får det man kalder "smart money". Dvs. udover kapitalen får man investors sparring/rådgivning/syn på tingene, hvilket i mange tilfælde kan være en god ide, medmindre man som skrevet ovenfor selv har alle facetter af projektet afdækket. Finder man derfor den rette investor, har man pludselig en ekstra hjerne at trække på, som måske kan bidrage til projektets forhåbentlig positive udvikling. Ofte kan man herved få en partner fremfor bare en "kold investor" som kun indskyder kapital. Fordelen ved en investor er derfor smart money princippet samt at der ikke er personlig hæftelse for den indskudte kapital, mens ulempen er at investor typisk ønsker x% ejerandel af virksomheden.
VentureVentureselskaber benyttes typisk for større investeringer, hvor bank og investor ikke ønsker at være med. Der er meget forskel på hvad de forskellige ventureselskaber tilbyder af assistance og kapital samt hvad de kræver retur for investeringen. De erfaringer jeg selv har er, at ventureselskabet tager en god bid af ejerandelen, men til gengæld også er villige til at indskyde endog meget store beløb i projektet. Rådgivningens kvalitet og omfang afhænger naturligvis af det enkelte
selskab og deres kompetencer.
Der er naturligvis flere kapitalmuligheder, men disse er nok de mest benyttede...
Et spørgsmål: Har I brug for kapital udover de 500.000 kr. eller kan dette beløb dække opstartomkostninger mv. indtil et produktsalg starter ?
Ellers held og lykke med projektet - skulle I få behov for en investor, så er du velkommen til at sende mig en PM/Email. Skulle vi ikke sammen kunne finde en løsning, får du selvfølgelig mine kommentarer/rådgivning med på vejen alligevel...
/Olin