Goddag :) Min ven og jeg har tænkt os at starte et firma der sælger hjemmesider til private, små virksomheder og foreninger. Vi er så lidt i tvivl omkring aflønning idet vi er to ejere. Grunden til denne tvivl er at vi ingen "store" udgifter har og derfor ikke er ude på at få overskud i firmaet udover at det overskud der er gerne skulle udbetales som løn til os begge to. Hvordan er det så med moms? Vi har meget små udgifter, men stadigvæk hvis vi tjener over 50.000 om året så skal vi momsregistreres? Håber i kan hjælpe :) |
Sælge Hjemmesider - særlige forhold?
Angående moms registreringen, så hænger det sådan sammen at hvis man omsætter for over en eller anden grænseværdi skal man registreres, jeg tror det er ved en omsætning på 30.000kr, men jeg må indrømme at jeg ikke helt kan huske det. Men hvis jeg fortjeneste forventes at blive på 50k så er i ihvert fald over. Og så skal man jo også huske på at der ikke kun er ulemper ved at være momsregistrerede, f.eks. får man jo momsen tilbage på alt hvad man nu engang køber. Jeg tror at vi det første år vi var i gang fik vi 15-20k tilbage i moms. I sammenhæng med at interessenterne købte computere og den slags. Jeres aflønning finder i helt selv ud af. Men det kan anbefales at have det helt klart defineret i en kontrakt, da det jo altid er grimt at skulle gå hen og blive uvenner over hvem der skal have hvad. Det kan vel i grunden anbefales at lønningen skulle foregå på basis af et eller andet timeregnskab, så i hver især får en timeløn. Og det er nok også smart at have en klart defineret procedure som overskudsdelingen skal foregå på. Og så lige en sidenote. Selvfølgeligt er i da ude på at få overskud :) Det er jo det det handler om... |
I kan vel bare skiftes til at fakturere, så kan I vel nå 100 K. Da I formentlig har meget begrænsede udgifter - og dermed beskedent momsfradrag og jeres kunder ikke alle kan trække momsen fra (private, er lidt usikker på foreninger), kunne det tale for at prøve at undgå en momsregistrering. De private er jo ligeglade om der er moms på, og så er det da federe at få 5000 momsfrit end 4000 + moms. |
Altså det med de 50.000, det er den grænse der er for at man skal blive momsregistreret.. Men lige meget hvad skal man registrere sig på skat.dk og cvr.dk vel? Jeg havde også tænkt mig at vi lavede en form for kontrakt så man ikke får fingrene i klemme på et tidspunkt :) Også lyder det fornuftigt det med timelønning.. Det du skriver med at selvfølgelig er vi ude på et overskud, og ja det er vi da også, men idet vores udgifter er så minimale må dette blive udbetalt på en eller anden måde? Til at starte med forventer vi dog ikke at komme over 50.000 så moms''en er intet problem lige pt.. :) |
Lige for at få det på det rene; Så har fortjenesten intet at gøre med, hvornår man skal momsregistreres. Når du omsætter for over 50.000 kroner årligt, er det et krav at du bliver momsregistreret. Hvis du omsætter for under 50.000 kroner om året, behøver du efter min bedste overbevisning, ikke at lade dig registrere noget sted. Ved en omsætning på under 50.000, kan du blot opgive overskuddet som B-indkomst. |
Ahh okay så... Dvs. nu hvor vi regner med ikke at tjene over 50.000 kr. om året her til at starte med så er der vel ingen grund til at registrere sig på skat.dk? Og overskudet må være lønninger og de forskellige regninger... Så hvis jeg sender en regning til en person/firma/forening så bliver det uden moms så.... Men er det ikke et eller andet sted hvor man tilmelder sig som virksomhed? |
Jeg tror måske ikke det ville være dumt om ikke andet at blive momsregistreret til det næste år. Det er jo ikke fordi at 50.000kr (hvis det er gænseværdien?) er så mange penge igen hvis man lige tænker efter, det er jo ikke mere end 10 sider til 5.000kr på et helt år. Jeg må indrømme at jeg ikke har den fjerneste ide om hvordan man stå rent juridisk hvis man skulle gå hen og komme over grænseværdien, det var jo nok en ting som man skulle overveje. Det ville jo være grimt hvis man så pludseligt skulle svare moms af alt hvad man har tjent. Peder |
Det er 100.000 kroner, hvis de skiftes til at sende fakturaen. Det giver ikke mening, at snakke om lønninger i den forbindelse, det er bare overskud - indtægter minus udgifter er de penge der tilfalder jer. Når der er snak om foreninger og privatpersoner så er 100.000 en del. Hvis de lader sig momsregistrere bliver de pludselig 25% dyrere, uden selv at få noget ud af det, da deres kunder jo ikke kan trække pengene fra ligesom almindelige virksomheder. Ring evt. til SKAT og hør om det med hvad der sker, hvis man pludselig overstiger 50.000 kroner. Da jeg for ca. 8 år siden solgte min første hjemmeside, sagde damen ved det daværende Told & Skat at hvis grænsen blev overskredet kunne jeg bare registrere mig til den tid. Det er dog længe siden, og så var det ved Told & Skat i Thisted som efter min erfaring er noget mere behjælpsomme end f.eks. Told & Skat i Århus og Odense. |
Altså nu fik jeg at vide i et tidligere indlæg at hvis vi kører som vi gør nu, så kan vi i princippet tjene 50k hver for så er vi under grænseværdien, hvis jeg altså har forstået det korrekt... Men hvis vi så momsregistrere os, så skal kunderne betale moms af de de køber hos os, dvs. 25% af det vi tjener skal skattefar have, men nu hvor vi har nogle meget meget lave omkostninger får vi så ikke differencen tilbage af det vi har betalt "for meget" i moms? Eller hvordan fungere det? |
Ehm... nej :) Eksempel hvor du er momsregistreret: Du sælger hjemmesider for 20.000 kroner plus moms. Det vil sige at dine kunder kommer til at betale 25.000 kroner, mens du kun får 20.000 kroner. Du køber så en kontorstol til firmaet for 1000 kroner i Bog & Ide. De 200 kroner er moms, som du som firma kan få refunderet. Endelige regnskab: Du skal af med 4.800 kroner til SKAT. Eksempel hvor du ikke er momsregistreret: Du sælger hjemmesider for 25.000 kroner og skriver på fakturaen at beløbet ikke indeholder moms (da du jo ikke er momsregistreret). Dine kunder kommer til at betale 25.000 kroner, som du alle får. Du køber så en kontorstol til firmaet for 1000 kroner i Bog & Ide. Da du ikke er momsregistreret får du ikke de 200 kroner retur i moms. Kan du se fordelen? Dine kunder betaler det samme, men du får 4.800 kroner ekstra i overskud. |