Hej Texman
Som Forcetronix.Com beskriver ovenfor, bør du gøre dig væsentlige overvejelser inden du hopper ind på dette marked, jeg taler af 7 års erfaringer, og lade mig sige der har været mange nedture i den forbindelse, og jeg er først begyndt at få lidt skillinger ind det seneste år eller to.
Du bør gøre dig seriøse overvejeler over hvad du vil, og hvor du vil gøre forretning, og om der er grundlag for dette.
Du placere dig i en gråzone hvor reglerne hele tiden skifter, inden for de store betalings- og kreditkort som du skal bruge. Derfor er der stor usikkerheder forbundet, og dit site vil blive klassificeret som et high-risk site. Visa og især Marstercards regler (skulle efter sigende fylde over 3000 sider pr kortudbyder og disse er fortrolige, og gives kun til banker) er meget strenge, og de har generelt ikke haft et godt forhold til high-risk sites'ene.
Hvor vil du placere dig i branchen? TGP, AVS, Cam, Gallerier, Design, Development, Processing, video produktion, Portal, Dating, Review, Paysite eller noget helt nyt.
Hvor vil du drive din forretning? .com eller .dk eller andet. (hvis .dk er du blevet medlem af www.dkpw.org? og hvilke venner har du fået dig her?)
Hvor vil du skaffe trafik til din sites, hvis det er paysites skal du regne med en salgskonvertering der hedder max. 1/500 og meget let kommer til at hedde 1/1000 hvis ikke dine sites er top-tunede. (her vil du være meget forsigtig når du køre Adwords :) ) Markedsførring i denne barnche er en videnskab for sig, og du skal regne med at starte fra bunden. Du skal helst op og runde 10K daglige unikke, før du har en reel forretning med et paysite, med et TGP site skal du helst op og runde mellem 50-100K. Det indebære enten at du har et godt netværk inden for branchen, eller at du har penge pungen i orden.
Du bør desuden lave nogle regnestykker. Hvad tager CCBILL? ca. 15% hvis ikke mere (ikke indkluderet andre løbende gebyr og opstartsgebyr). Affiliates som skal levere kunder (her skal du kæmpe med konkurrenter som har 10 års erfaring med salgs optimering af deres sites, og de konvertere bedre end dig) men du skal under alle omstændigheder minimum regne med 50% løbende provision til dine affiliates. Indhold til dine sider så kunderne forbliver kunder 5-10%. Support så kunderne kan få hjælp, eller en forklaring på hvorfor der bliver trukket penge på deres konto 3%. Super gode servere (afgørende) ?%. Medlemsystem gerne NATS (dyrt) eller lignende ?%. Og jeg har sikkert glemt en masse mindre udgifter, men du har da lidt at regne efter her. Husk nu momsen ellers er skatte far der med det samme, der er jo penge i adult biz :).
Dette er alle minuserne, og jeg ville gerne kunne komme med alle pluserne, men der er ganske simpelt for mange mennesker der er tiltrukket af denne brance, til at jeg kan sige at der strømmer ind med penge. Industrien er selvfølgelig stor og der er mange penge i flow, men det opvejer ganske simpelt ikke alle de webmastere der kæmper om dem.
Du skal følge dit hjerte, men du skal virkelig overveje om det er det du vil. Jeg vil på ingen måde undvære alle mine år i denne branche, det er ikke fordi der har været penge i det, men fordi konkurrencen har været så hård at SEO er blevet en leg siden hen :)
|