Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelsesforhold til en sælger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Da jeg overvejer at ansætte en sælger vil jeg lige høre hvad mine muligheder er.

Jeg overvejder 2 forskellige former for ansættelse.

Fælles for begge 2 ansættelsesforhold er at sælgeren vil være provisionlønnet med 50% af sit DB på salg

Mine 2 forslag er:

1. Provisionsudbetaling sker månedligt i forbindelse med virksomhedens lønafregning, (feriepenge ?) 

2. Fakturering fra sælgerens selskab. (moms ?)

Sådan som jeg ser det hvis jeg vælger løsning 1 bliver personen en "normal" ansat i virksomheden med alt det der høre med angående feriepenge m.m., men hvis jeg vælger løsning 2 slipper jeg for at ansætte personen rigtigt og skal ikke betale feriepenge eller noget. Kan dog ikke lige finde ud af om jeg skal betale moms af de fakturaer jeg modtager fra sælgerens selskab.

Da jeg er lidt i tvivl hvilken løsning der er bedst og billigst for mig ville jeg blive glad hvis der var nogle der havde erfaringer i ovennævnte eller om jeg har glemt noget i mine 2 løsninger.

På forhånd tak

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:38
Nu siger du de to ansættelsesforhold og det er hele humlen. Hvis det er et ansættelsesforhold eller kan sidestilles med det så kan sælgeren ikke sætte sig selv på aktier. Dvs. så kan der ikke faktueres via et selskab, og når/hvis Skat kommer og pålægger at der skal indeholdes A-skat er det dig der hæfter for skatten. Derfor er et et spørgsmål om hvorvidt sælgeren har andre hvervgivere og i hvilket omfang denne kan siges at have en økonomisk risiko ved det der udføres udover selve honoraret.  

Hvis den pågældendes arbejde kan betragtes som selvstændig virksomhed og der derved er grundlag for at lade denne fakturere via et selskab, så skal beløbene momses, men set for jer begge som helhed er det uden betydning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46

Hej!

Hvis du kan få skruet aftalen med sælger således sammen, at der ikke er nogen tvivl om,

at sælger arbejder som uafhængig konsulent, må løsning 2 være at foretrække.

Du skal godt nok betale moms af sælgers provision, men den kan du modregne i den

udgående salgsmoms.

På den anden side(i løsning 1) slipper du for betaling af feriepenge samt andre sociale omkostninger,

som nemt kan løbe op.

Hilsen

Peter 

Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:31
Tak for svarene

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan man ikke tilknytte en sælger til ens virksomhed og provison aflønne personen uden at skulle betale A-skat m.m. hvis det ikke kan betragtes som selvstændig virksomhed.

Ændre det noget hvis personen kun arbejder 50% for min virksomhed og har et andet job ved siden af?

Er der et sted man kan læse nærmere hvilke regler der gælder på området? 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:38
Det er helt korrekt opfattet. At den pågældende har et andet job ved siden af ændrer ikke noget hvis dette og det vi taler om her må betragtes som ansættelsesforhold, men kan man komme væk fra den tankegang er det en fordel at have flere hvervgivere.

Du kan prøve at læse denne afgørelse som er ret ny:

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)