Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tåbeligt eller genialt - eller midt imellem?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Fik lige denne idé i aften da jeg igen fandt et særdeles professionelt open source produkt:


Skitse til firma der
yder open source support og konsulentbistand efter open source principper


Firmaets formål er at medvirke til udbredelse af open source
software i Danmark.


Firmaet ledes af en styregruppe med X medlemmer.
Styregruppens medlemmer ejer virksomheden med X% til hver. Alle beslutninger træffes
ved alm. flertalsafgørelser.


Styregruppens medlemmer ydes honorar hvis størrelse
reguleres i forhold til virksomhedens resultater. Et evt. overskud kan anvendes
til at støtte open source-relaterede aktiviteter.


Firmaet har ingen ansatte.


Firmaet anvender kun freelance medarbejdere, der tilknyttes
efter interview med minimum X medlemmer fra styregruppen.


Firmaets administrative arbejde (f.eks. fakturering og
bogføring) udliciteres.


Firmaet har intet kontor og ejer ingen fast ejendom.


Al kontakt til firmaet sker via e-mail. Gode kunder kan dog
få oplyst telefonnummer på styregruppens medlemmers arbejdsmobiltelefoner


Der udvælges en række open source produkter der typisk anvendes
i virksomheder, skoler, kommuner, og lign.


De understøttede produkter udvælges blandt de



  • mest
    efterspurgte

  • bedst
    understøttede

  • mest
    veldrevne og dem med det

  • bedste
    community


Kunderne kan indgå supportaftaler med firmaet, som
garanterer for, at der til enhver tid er ressourcer til rådighed med de
nødvendige kompetencer indenfor de i SLA’en angivne rammer.


Ud over support til konkrete produkter, ydes bistand til og rådgivning om indførelse af open source software til erstatning for eksisterende closed source software.

Kom med dine kommentarer!


Venlig hilsen

Jakob

Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jakob

 

Jeg kan godt se ideen, men hvad vil motivationen være for at enkeltpersoner vil gå ind at hjælpe med et sådan projekt? Hvad er målgruppen, er det virksomheder eller privatpersoner, der kan søge om hjælp?

Fra København S
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rikke,

Alle der leverer et stykke arbejde for dette firma vil naturligvis blive aflønnet. Bortset fa styregruppens medlemmer som er på honorar, vil alle blive lønnet som freelancere. Det er normalt motivation nok, men mange vil sikkert også føle at det er spændende at arbejde med (udbredelsen af) OS.

Målgruppen er hvem som helst der vil betale! Der er tale om et kommercielt foretagende med en løsere firmakonstruktion end normalt, hvilket skulle gøre driften billigere end normalt. Formålet er at skabe overskud der kan benyttes til at fremme udbredelsen af OS ved enten at give tilskud eller ved at investere i andre virksomheder.

Hilsen

Jakob

Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jakob

Jo, så er ideen god nok. Jeg forventede bare, når du snakkede om opensource, så var konsulentydelsen gratis. Det er jo tankegangen i opensource. Men der er jo flere konsulenter, der leverer den samme ydelse, som du taler om. Hvad er det unikke ift. de andre konsulenthuse?

Fra København S
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen,

Det der er unikt ved open source er at kildekoden er åben - den er ikke nødvendigvis gratis, selv om den som regel er det.

Men forskellen i f.t. de andre konsulenthuse er:

1. Den løse - og dermed fleksible  og billige - firmakonsktruktion
2. Formålet med at skaffe overskud til støtte OS-projekter

Det optimale ville være at alle var freelancere, men jeg vil tro det er nødvendigt med en kerne af faste folk som kan fungere som garant i f.t. kundernes krav om bindende supportaftaler.

Der findes masser af kompetencer på OS-området i Danmark - meget ofte folk der  arbejder med det i fritiden. Det er disse  kompetencer der via en koordinerende organisation skal udnyttes til gavn for dem selv (få penge for det du alligevel arbejder med i din fritid) og for udbredelsen af OS i Danmark. Det er en win-win situation :-)

Jakob

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror at virksomheder som tegner servicekontrakter på IT support sætter meget stor pris på at det er samme mand m/k som kommer ud til dem gang efter gang. Ingen har lyst til at se et nyt ansigt hver gang de ringer efter support. Et løbende kundeforhold hvor det altid er den samme konsulent som besvarer deres opkald, og som kommer ud til virksomheden, er meget vigtigt efter min overbevisning.

Med andre ord tror jeg ikke så meget på den model hvor det er en flok freelancere der får opgaverne mere eller mindre tilfældigt. Jeg tror at det vil give alt for stor udskiftning, set fra kundens side.

mvh Carsten
Fra København S
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Carsten,

Enig! Men de kunder der forlanger dette, er vel ikke dem som vil anvende open source løsninger. Den ydelse som dette firma leverer er billigere end de normale leverandørers ydelser bl.a. på grund af de lave driftsomkostninger. Til gengæld må kunderne så også nøjes med en produkt der er billigere - og en af de ting man må undvære, er altid at kunne regne med at de samme personer er til rådighed. Dette stiller dog store krav til dokumentationen af kundens systemer og de løsninger der specielle for denne kunde.

Jakob

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 26-09-2006 11:00:13 Forfatter: Jakob 
 Dette stiller dog store krav til dokumentationen af kundens systemer og de løsninger der specielle for denne kunde.


Ender man så ikke med at prisen bliver den samme som hvis man valgte et Microsoft setup som gud og hver mand kan yde support på?

mvh Carsten


Fra København S
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Carsten,

Jeg mener ikke det behøver blive ligeså dyrt, f.eks. ved at definere standarder, skabeloner etc., som genanvendes. Men det er klart, at det ville skulle belyses og analyseres nærmere, hvis man vælger at gå videre med idéen.

Der er i øvrigt andre vigtige årsager til at en virksomhed vælger OS end det rent økonomiske: muligheden for at ændre programmets funktionalitet, uafhængighed af en enkelt leverandør, brug af åbne standarder, flere valgmuligheder. image etc.

Jakob

Tilmeldt 18. Jul 06
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jakob

Jeg har fulgt debatten, og jeg kan stadigvæk ikke se unique selling points ved ideen. Det er jo det samme, som mange andre gør. Man konsulenthuse hyrer jo også freelancere ind. Men hvis du vil drive en konsulentvirksomhed, så synes jeg det er en god ide.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)