Der fokuseres alt for meget på at måle konverteringer og for lidt på branding. Man er nødt til at kende sin målgruppe, hvem er initiativtager, hvem søger information, hvem køber produktet, hvem bruger produktet osv. Hvis man vil være helt sikker på, at man bare dukker lidt op i hovedet på folk, når behovet opstår, så skal der branding til, og det når man altså kun, hvis man indtænker branding i sin markedsføringsplan. Der skal allokeres nogle penge, og ja det er dyrt, men det betaler sig hjem igen med tiden, når virksomheden først er blevet kendt i folks bevidsthed.
Start først med at undersøge om jeres målgruppe i det hele taget læser de pågældende medier, der er tilgængelige via Open AdExchange - hvis ikke er det nonsens at markedsføre der. Hvis målgruppen findes der, så kan man nå rigtig mange mennesker via dette medie på relativ kort tid, og på den måde få skabt awareness for sin virksomhed.
Hvis man ønsker at måle effekten af en brandingkampagne, så kommer man ingen vejne med at kigge på omsætningstal - det er kendskabsgraden, der skal måles på, og den finder man kun ved at spørge folk, og sammenligne resultatet før kampagnen med resultatet efter kampagnen.
Du kan også vælge at lave en kampagne i TV2 lokalt, det giver god effekt allerede første gang, man søsætter en kampagne.