Jaa, står og skal indgå et samarbejde med x partner, som skal sælge mine produkter på hans side.
Men et af hans krav er at han får vores billeder samt fulde produktktester.
Han er i midlertid sikker på at det ikke vil skade vores side i google, da det er et andet domæne hvor det kun er den enkelte side(r) der er ens, og ikke hele domænet. samtidig med har de naturligvis nogle andre kategorier osv..
Jeg vil sådan set gerne indgå et samarbejde, men ikke hvis vi selv risikerer at ryge i bunden af google..
Hvad er jeres take på det? Bør man konsekvent holde sig fra sådanne samarbejder og holde sine tekster tæt ind til kroppen?
Stifter og medejer af Trendhim ApS & Lucléon ApS. - Læderarmbånd
Det skal jo altid være en overvejelse mellem hvor meget han sælger og hvad du mister.
Det er helt sikkert at søgemaskinerne vil se det som duplicate content, men spørgsmålet er jo så om det vil ramme dig eller ham :)
Personligt ville jeg nok kun gøre det hvis jeg havde tillid til at han virkeligt sælger meget, og havde jeg det ville jeg sku nok også bruge energien på at lave et sæt alternative tekster til ham.
Hvis du giver dine tekster væk til fri afbenyttelse, bør du skrive nogle nye til din egen side (eller skrive nogle nye unikke til din partner). At bevidst oprette duplicate content er et selvmål, som ikke gavner. Jeg går ud fra, at du også har en interesse i, at ham din partner får noget synlighed og får solgt nogle af dine produkter.
Selv ville jeg holde mine tekster for mig selv - og kun hvis det var en meget vigtig partner med stort potentiale skrive unikke tekster og forære ham.
Du bør aldrig med vilje oprette duplikeret indhold - det kan kun skade. Det er dog ikke sikkert, at det nødvendigvist skader din site, såfremt du har haft den i længere tid, men det vil helt sikkert gå ud over din partners site i Google. Nu skriver du ikke hvor meget indhold, der er tale om, men kan I ikke lave en aftale om, at han må tage udganspunkt i dine tekster, men ikke direkte kopiere.
Duplikeret indhold skal tages alvorligt. Jeg havde faktisk en konsulentopgave i går, hvor en kunde i sin DanDomain shop havde fået lavet en shopstruktur, hvor nogle underkategorier havde det samme indhold 4-5 gange. Det betød at kun én af disse sider overhovedet var indekseret i Google og at den, der var indekseret, fik en meget dårlig ranking på trods af, at den egentlig var skruet godt sammen og burde rankes højere.
Jan P. Olsen - Min virksomhed Agilitor beskæftiger sig med online marketing, Google AdWords og søgemaskineoptimering (SEO).
Som udgangspunkt er det skidt at han vil genbruge dit indhold i og med det falder i kategorien duplicate content. Der er sagt og skrevet rigtig meget om duplicate content og rigtig meget er gætværk.
Her er to ting som ikke er gætværk:
1. Google straffer ikke websites for duplicate content - hverken original sitet eller kopi sitet!
Dermed ikke sagt, at det ikke kan have negative konsekvenser. Google er interesseret i at forskellighed i søgeresultaterne, derfor kan sider med duplicate content være i risiko for at blive skjult afhængigt af søgefrasen. Men det betyder absolut ikke at sitet er i bunden af Google. Som udgagnspunkt vil dit indhold være indekseret af Google og derfor vil dit site være "ejeren" af indholdet. Det vil altså være din samarbejdspartners sider der bliver skjult - teorien i hvert fald.
2. Du kan bede din samarbejdspartner om at indsætte et canonical tag, som henviser til de specifikke sider, på dit site hvor originalindholdet findes.
Tagget er netop er indført for at undgå forvirring omkring oprindelsen af indhold, der falder i duplicate content kategorien.