Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil til ansat

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en medarbejder med den brist at han er til store benzinslugende firhjulstrækkere. Jeg vil naturligvis gøre hans hverdag så behagelig som mulig, så jeg er interesseret i hvilken konstellation der hænger bedst sammen for os begge.

Jeg har ikke de store problemer med at gå ned til en forhandler og finde førnævnte stykke automobil. Ej heller at lade ham beskatte af værdien af fri bil, men der hvor jeg har mit forbehold er dels servicen af bilen og dels brændstofforbruget.

Kan vi lave en aftale om at virksomheden (jeg) betaler omkostningerne på bilen indtil et vist beløb således at jeg ikke bliver ruineret når han tager på bilferie til Cape Town i en bil der kører fire km/l. Og ville det da være muligt at trække de omkostninger han selv har i forbindelse med bilen over hans løn - før skat?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:26

Man kan godt lave en delvis egenbetalt firmabil men man kan naturligvis ikke finansiere egenbetalingen før skat. Til gengæld kan hans egenbetaling af nettolønnen efter skat, modregnes i den værdi han bliver beskattet af.  

Egenbetalingen skal dog ske direkte til firmaet og kan ikke ske i form af at han selv bekoster benzin/diesel til bilen. Så må man i stedet opgøre den faste egenbetaling med udgangspunkt i sidste års forbrug.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 13:32

Hej Bent - tak for svaret... kan du hjælpe mig med at oversætte det så en simpel elektriker kan forstå det? :-)

Vil det sige at vi eksempelvis bliver enige om at bilen koster X antal kroner pr. måned hvilket så bliver til en lønnedgang på samme beløb. Og denne lønnedgang kan han så fratrække i beskatningsgrundlaget?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:48

Nej han kan naturligvis ikke fratrække en lønnedgang i beskatningsgrundlaget. 

Vælger man en løsning hvor han går ned i løn mod at få fri bil bliver han jo netop ikke beskattet af lønnedgangen når der er tale om en permanent lønnedgang/aftale om bruttoløn.

Vælger man derimod en løsning hvor han bevarer sin bruttoløn men betaler et fast beløb - af lønnen efter skat - til arbejdsgiveren kan denne modregnes i grundlaget.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 14:03

Det kan godt være at jeg er lidt tung at danse med, men vil det sige at de to regnestykker kan se således ud:

Fast hyre 300.000

Beskatningsgrundlag for fri bil 60.000,-

Beskatningsgrundlag ialt 360.000

Alternativt

Fast hyre 360.000

Beskatningsgrundlag for fri bil 60.000,-

% egenbetaling 60.000,- (af penge der allerede er betalt skat af)

Beskatningsgrundlag ialt 360.000

Hvis det er korrekt hvorfor skulle man da nogensinde ønske at vælge alternativet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:39

Regnestykket forudsætter først og fremmest at de faktiske udgifter ved at eje og have bilen modsvarer beskatningsgrundlaget.

Men er det tilfældet giver det præcist det samme. I begge situationer beskattes han af 360.000 kr. og i begge situationer skal han vare skat af et beløb på 60.000 kr. som han ikke får udbetalt kontant (i alternativet afleverer han jo de 60.000 kr. til arbejdsgiveren igen).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)