Hej alle aminoer. Nu er det vist blevet min tur til at give noget igen. ”Synlighed er eksistens” Dette er et citat af PR guruen inden for kunst og kultur, Christian Have(Havepr.dk) Jeg har været til kursus med ham nu 2 gange og jeg vil gerne dele nogle af de guldkorn om PR han spredte ud, med jer. Det jeg skriver her er taget ud fra de noter jeg har taget ved kurserne. For nogen af jer har i sikkert hørt noget lignende før og for andre vil det være helt nyt. Jeg dog håber i får noget ud af det og vil meget gerne høre jeres mening om det jeg har skrevet. Læn jer tilbage og tag en kop kaffe eller te for den er lang denne mail. OK så kører vi! Først vil jeg spørge dig, hvad startede du egentlig med at ville? Er det det du gør nu? Tænk lidt over det. I dag ser verden sådan ud, at alt er kaos. Verden i dag ser anderledes ud i morgen, vi er mere end nogensinde før i forandringens tidsalder og alle værdier er under pres. Det betyder at man bliver nød til at skille sig ud fra mængden på den ene eller anden måde med det produkt/ydelse man nu repræsenterer hvis man vil gøre sig håb om at blive set. Man kan enten vælge at ligge sig på den substantielle side hvor de innovative og de kreative befinder sig, og de udgør i dag ca. 20% af alle der driver forretning. Det er her vækstlaget befinder sig. På den anden side befinder vi os mere end nogensinde før i den kommercielle tidsalder. Dette kalder vi den kommercielle side. Det er her det gælder om at promovere sig selv. F. eks gennem store begivenheder, events, deltage i reality shows eller via markedsføring. Her ligger ca. 80% af alle der har et produkt de vil sælge. Problemet opstår når vi ligger os midt imellem disse 2 poler og ligger os lige i midten i den behagelige midterrabat, så der krise. Dem der ligger sig her er enten dem som ikke har noget på hjerte eller ikke har noget nyt(som ikke er set før)at præsentere eller bare ikke har nok penge til at markedsføre sig, da det er vanvittig dyrt hvis det overhovedet virker. At markedsføre sig er mest for store virksomheder, ikke den lille iværksætter da det kræver uendelige gentagelser for at have en bevist virkning. Derfor er vi tvunget til, med de få penge vi har, at vælge den substantielle vej hvis vi vil have succes. Som sagt så står denne side for det der er unikt, spændende og vanvittigt specielt, og Mennesker elsker noget der er nyt og vi har brug for de nye idéer. Forskellen på PR og markedsføring Markedsføring er dyr, man har styre kontrol, minus troværdighed, skaber loyalitet, minus tillid og tryghed. ( I markedsføring er det ok at bruge mange tillægsord) PR betaler man ikke for, ikke kontrollabel, billig, meget troværdig, loyalitet, meget tillid og tryghed. I PR er sandheden noget af det mest kommercielle der findes, så den er guld for dig |
Synlighed er eksistens
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
- 1
Spændende læsning... |
// Jesper Skov
|
Hey Jean-Michel... Dejlig info du (og vel med rette lige at give en credit til Christian Have) her deler med os. Ligesom Lars har jeg også lige fået den smidt i word og printet til aftenlæsningen ;-) Det kunne jeg ikke selv have sagt bedre, og det er vigtigt for mig lige at pointere at professionelle pressefoto / PR-foto ikke blot skal fange journalisten (i bund og grund er budskabet hans primære interesse) - men det er et rent økonomisk spørgsmål ude på redaktionerne. 1. Leverer du et professionelt foto (meget gerne flere, og evt. på en presseside) er der langt større sandsynlighed for at din historie bliver bragt i pågældende medie inklusiv billede = Enorm effekt, i forhold til blot tekst. 2. I forlængelse af ovenstående, kan du nemt risikere en minikronik, notits mv. - hvorimod en lækker informativ & godt skrevet pressemeddelelse, foranlediget af tilsvarende billedmateriale, nemt kan blive bragt som ½sides artikler og opefter. 3. Er du først landet i et medies billeddatabase med et billede, er det nemmere (og igen meget billigt, faktisk gratis) for pågældende redaktion at hive dit billede frem igen og hermed kan du igen være heldig at blive eksponeret lidt større og bedre end hvis de ikke havde denne mulighed. Det kan med andre ord rigtig godt betale sig at investere nogle tusind kroner i en omgang professionelle billeder, da det kan mangedoble størrelsen og effekten af din forhåbentlig effektive øvrige PR, det tekstmæssige. |
Du er rimelig ny her på amino - og det lyder til at du kan dit kram. Så fortæl da lige gerne ganske kort om dig selv og havd du laver til dagligt :-) |
// Jesper Skov
|
Super artikel du har smidt ind - har også gemt den på word for bedre tider. Christian Have - var da vist egentlig Mabel medlem, for os der husker de dage :) |
|
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Først tak for den al den gode kritik jeg har fået. Det er jeg rigtig glad for. Der er nogle der har spurgt mig om hvem jeg egentlig er siden jeg også er ny her på Amino. Jeg er 29 år og er som sagt uddannet ved Vestjysk Konservatorium i Esbjerg som musiker og musikpædagog. Desuden er jeg uddannet instrument reparatør fra "Malden Music School" i England. Jeg er her fordi jeg meget snart skal starte op som selvstændig instrument reparatør i Frederikssund. Desuden starter jeg en internet biks op med udstyr til blæsere og jeg er igang med at skrive en bog om instument reparation hvor jeg også kommer til at sælge nogle værktøjer fra en internet biks. Ellers er jeg bare en helt normal mand som interesserer sig meget for PR. Har læst nogle bøger om emnet og som sagt været til et par kurser med Christian Have samt haft nogle private coaching sessioner med ham. Jeg bruger ham stadig idag som min mentor. At have mødt og brugt ham, er de bedste penge jeg nogensinde har givet ud til PR. Jeg kan ikke rose ham nok for hans arbejde og hans personlighed. Mvh |
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)