Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fritstillet funktionær

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Vi skal fritstille en funktionær som er ansat. En af grundene er at vi har en mistanke om, at hun arbejder i en konkurrende virksomhed. Men hvordan forholder jeg mig, hvis hun f.eks. i perioden hvor hun er fritstillet begynder eller er begyndt at arbejde i en anden virksomhed ? Hvordan tjekker jeg dette ?

Hun har 6 mdr´s opsigelse og skal selvfølgelig søge arbejde og informere os om, hvis hun finder et og får løn der i perioden. Nogen bud på hvordan vi ikke bliver til grin for vores egne penge ?

Mvh Barter

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:36

Jeg har ikke noget bud på hvordan du kontrollerer, at vedkommende har fået nyt arbejde/eller er aktiv jobsøgende i fritstillingsperioden.

Du kunne evt. lave 6 forudtrykte erklæringer, som hun skal sende hver måned inden den f.eks. 20. i måneden, og hvor hun skriver under på, at hun har været aktiv jobsøgende/ikke har anden lønindkomst.

Omkring en fritstilling kan jeg oplyse, at du under alle omstændigheder skal betale fuld løn i 3 måneder. Herefter kan du modregne lønindtægt fra evt. nyt job.

Du skal også være opmærksom på, at optjent ferie fra 2008, som endnu ikke er afviklet, betragtes som afholdt i en fritstillingsperiode.

Det er altid kedeligt at skulle afskedige en medarbejder. Mit råd til dig er: Skynd dig at få det overstået - afsæt fratrædelseslønnen i regnskabet, og kom videre.

Stort set alle jeg hører om, som er blevet fritstillet fixer det med en evt. ny arbejdsgiver. Begynder så småt - men afventer lønudbetalingen. Ærgerligt -  men det er vist almindelig praksis.

Held og lykke.

Tilmeldt 26. Aug 09
Skrevet kl. 10:51

Hej

Vi vil selvfølgelig betale lønnen, men synes at lovgiviningen er lidt åndsvag. Personen som bliver opsagt, kan jo være ligeglad og blot modtage løn fra 2 steder i opsigelses perioden eller starte egen virksomhed på min regning.

Nå men håber der er nogen som har et bud på, hvordan man tjekker om personen får løn andet sted fra ?

Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 12:33

Ved en fritstilling skal du betale løn uanset om medarbejderen arbejder et andet sted.

Hvis du i stedet  sender medarbejderen hjem, og hun skal stå til rådighed, så skal du stadig betale løn, men kan modregne den løn hun får fra andet sted i den du giver hende.

Ligeledes skal hun møde ind på arbejdspladsen, når I beder hende om det, ellers er det udeblivelse.

Hvordan du tjekker ansættelse et andet sted, den er så tricky.

Tilmeldt 26. Aug 09
Skrevet kl. 12:57

ok. tak for svaret!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:57

Jeg er som lønmodtager på et tidspunkt blevet oplyst, at jeg gerne måtte tage andet arbejde i den fritstillede periode, så længe jeg ikke benyttede den viden jeg havde optjent på den arbejdsplads der fritstillede mig.

Således at jeg gerne måtte være kassedame/rengøringsass. osv. når bare det kunne siges at være i en helt anden branche.

Det var beskeden fra min fagforening.

Tjek det med den fagforening vedkommende evt. hører under, så er i sikre på ikke at træde ved siden af og hænge på en efterregning/retsag.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 23:04

Barter:

Hvorfor de krumspring?

Du skal jo betale hende når hun er fritstillet. Du skriver at "En af grundene er at vi har en mistanke om, at hun arbejder i en konkurrende virksomhed". Du ved det altså ikke, men vil behandle hende dårligt? Hun skal have de værst tænkelige vilkår eller hvad? Er der et hævnmotiv fra din side eller?

Grunden til at jeg stiller disse spørgsmål er, at du jo vil blive omtalt af den pågældende.....hvem ved, måske endda en masse skidt på nettet, hvis du vil give hende ringere vilkår end hund er berretiget til osv. - Så er der selvfølgelig den etiske og moralske del - Ville du selv behandles sådan, hvis nogen mistænkte dig for noget?

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 26. Aug 09
Skrevet kl. 10:51

Rolig nu Jack :-)

Jeg spørger selvfølgelig for at vide om nogen kender til samme problemstilling eller har været udsat for noget lignende!

Jeg prøver bestemt ikke at lave krumspring, men vil heller ikke være til grin for mine egne penge! Jeg kan oplyse at vi har fritstillet personen og hun rent faktisk arbejder for en konkurende virksomhed nu. Dog vil vi ikke gøre mere ved det, da en advokat har vurderet at ansættelseskontrakten ikke er skarp nok på dette område. Never mind hun får 6 mdr´s løn og vi kommer videre.

Tak for hjælpen alle sammen

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)