Hej Alle Vi skal fritstille en funktionær som er ansat. En af grundene er at vi har en mistanke om, at hun arbejder i en konkurrende virksomhed. Men hvordan forholder jeg mig, hvis hun f.eks. i perioden hvor hun er fritstillet begynder eller er begyndt at arbejde i en anden virksomhed ? Hvordan tjekker jeg dette ? Hun har 6 mdr´s opsigelse og skal selvfølgelig søge arbejde og informere os om, hvis hun finder et og får løn der i perioden. Nogen bud på hvordan vi ikke bliver til grin for vores egne penge ?
Mvh Barter |
Jeg har ikke noget bud på hvordan du kontrollerer, at vedkommende har fået nyt arbejde/eller er aktiv jobsøgende i fritstillingsperioden.
Du kunne evt. lave 6 forudtrykte erklæringer, som hun skal sende hver måned inden den f.eks. 20. i måneden, og hvor hun skriver under på, at hun har været aktiv jobsøgende/ikke har anden lønindkomst.
Omkring en fritstilling kan jeg oplyse, at du under alle omstændigheder skal betale fuld løn i 3 måneder. Herefter kan du modregne lønindtægt fra evt. nyt job.
Du skal også være opmærksom på, at optjent ferie fra 2008, som endnu ikke er afviklet, betragtes som afholdt i en fritstillingsperiode.
Det er altid kedeligt at skulle afskedige en medarbejder. Mit råd til dig er: Skynd dig at få det overstået - afsæt fratrædelseslønnen i regnskabet, og kom videre.
Stort set alle jeg hører om, som er blevet fritstillet fixer det med en evt. ny arbejdsgiver. Begynder så småt - men afventer lønudbetalingen. Ærgerligt - men det er vist almindelig praksis.
Held og lykke.