Jeg prøvede det modsatte for et stykke tid siden, hvor en kvinde ringer mig op fra deluxestyles, og spørger til en opgave på fotografering af designertøj fra Saint Tropez, Helena Christensen mv. - det skulle helst gå meget stærkt da hun netop var hjemvendt fra New York og kollektionerne er på vej, og kommer kontinuerligt fra nu og hver tredje uge fremover...
Vi aftaler et møde den følgende tirsdag (hun ringede om torsdagen) Jeg bekræftede endda vores møde efterfølgende på mail, og kører fra Sydsjælland mod Jyllinge ved Roskilde den aftalte dato og tidspunkt. Da jeg dukker op på adressen er der ikke skyggen af mennesker i lejligheden, og efter tre gange at have ringet på og banket på opgiver jeg forundret og kører hjemad igen.
Jeg har siden både mailet og ringet, indtalt beskeder samt sendt en sms, for i det mindste bare at finde ud af hvad pokker det handlede om... uden svar!
Senest har jeg sendt en regning på xx antal km. kørsel til adressen - så må vi se om der kommer respons på den ;-)
Som sælger vil jeg da også lige give min kommentar med..
Som alle herinde har sagt er det pinligt at folk ikke kan komme til tiden. Især for en sælger hvor det første indtryk er ret afgørende. Personligt møder jeg altid bevidst op en 10 min. før. Kommer jeg før det bruger jeg gerne tiden i bilen udenfor lige til at løbe detaljerne for mødet igennem. Man kan aldrig være for forberedt.
Men ja, det viser jo så bare noget om de "sælgere" i har lavet aftaler med..
Jeg er helt enig med Amire. Jeg har også en del møder i forbindelse med mit arbejde med salg - men jeg kommer altid 10 minutter før, så man lige kan tænke mødet igennem på forhånd osv. Når klokken så er 1-2 minutter før det aftalte tidspunkt går jeg ind i receptionen og spørger efter vedkommende jeg skal have møde med.
Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.
Det er desværre blevet mere reglen end undtagelsen, at store firmaer ikke holder hvad de lover.
Jeg vil tro i halvdelen af de tilfælde hvor jeg har talt med en om et problem eller lignende, og siger de vil vende tilbage med svar senere eller i morgen, så er det meget tit det ikke sker. Så det er ikke bare man ikke kommer til tiden, men også at de slet ikke kommer eller svarer. Det kan jeg blive rasende over. Jeg har gule sedler og tavle ved siden af skrivebordet for at huske mine egne aftaler, og det fungerer fint, men kan selvfølgelig misse, og så må man være klar til en velment undskyldning.
At komme til tiden må da være det mindste man som sælger bør overholde, glider tidsplanen ringer man længere er den ikke, der står altid en anden sælger fra et andet firma klar til at tage over hvis du falder på halen.
Hos os har folk en chance aftaler vi et møde, møder man op eller ringer, det der med bare at komme forbi når tiden lige passer kan man bare ikke bruge til noget, Så hedder det Mojn sötte...
Som min gamle vis Senior SG ved forsvaret sagde, stil dit ur 10 minutter frem så kommer du aldrig for sent.
Jeg havde engang en aftale med en sælger, som selv have taget kontakten til mig med henblik på et møde. Jeg var i markedet for denne sælgers produkttype, så det passede mig sådan set fint at tage et møde med ham.
Men han kvajede sig virkelig, for det startede med at han kom mere end en time for sent fordi han ikke troede at jeg boede så langt fra hans kontor (før GPS blev standard i alle sælgers biler ). Da han så langt om længe dukkede op, opdagede han at han havde glemt sin PC, dokumenter og demosystemet jeg skulle se på, derhjemme. Så ikke alene kom han en time for sent, men havde heller ikke noget at vise frem da han dukkede op.
Sidder lige og tænker denne tråd over til privatlivet.
Hvem af os mænd har ik prøvet at vente. på en kvinde bliver færdig med sit dit og dat. når man skal afsted ud af døren, så kører man som en sindsyg for. at indhente den tabete tid alt mens kvinden brokker sig over din kørsel. som jo netop syldes hun ik holdt tiden hmm.
Jeg personligt ser det som en klar manglen på respekt ik at holde en aftale.
Skulle jeg have en ny leverandør, og denne ik kan komme til tiden eller gerne før til det føste møde ja så bruger jeg samme teknik som Jesper- "Ut af min kiosk".
Du har ganske ret ... jeg er en af de typer der liiiige skal ha en anden trøje på 5 min inden afgang, og så styrter man afsted. Super ubehageligt, men seancen gentager sig gang på gang.
Jeg hader også at folk kommer forsent – det at vente på andre – man sidder i et limbo, ventende ...
Men har vi udviklet et samfund hvor vi er blevet over sensibel over for tid?
Er vores effektivisering der hvor vi er blevet intolerante?
Skal mennesker anses for egoistiske hvis de har et andet forhold til tid?
Ja, jeg ved godt at det vil være noget rod hvis hele danmark kørte efter de "akademiske 15 minutter" men ... jeg har sydeuropæisk familie og der er der et mere afslappet forhold til tid, og deres verden er ikke brast itu.
Jeg er selv med på tids"vognen", og da jeg ikke ejer en bil er det at passe tiden meget vigtigt. Så er det jo TRÆLS at DSB lader vente på sig.
Nå bare lidt fredags filosofi herfa det midtjydske.
Kan kun svare ja, tid er alfa og omega.. Men vil ikke sige vi har udviklet os til at være over sensible for det.
Fakta er at tid altid har været en afgørende faktor i forretningslivet. Ikke kun fordi det er afgørende for effektiviteten, men også lige så meget fordi det giver en tegn omkring dannelse, respekt og god opførsel.
Tag f.eks. Tyrkiet, der er det obligatorisk at man skal drikke en the sammen inden man snakker forretning. De ser måske stort på tiden, men hvis ikke du vil drikke the sammen med en kunde eller leverandør ses det som en mangel på respekt.
Så alt i alt er min opfattelse at ved at overholde en aftale til den aftalte tid viser du din kunde eller leverandør respekt og viser din interesse i det du laver. Det er også det der gør at Danmark er et af de mest effektive lande og at lande syd på skal have en arbejdsdag på 10 timer for at nå det samme :)
Jeg synes det virker dybt useriøst hvis man som sælger kommer ud til en kunde og ikke engang kan komme til tiden.
Jeg vil ihvertfald til enhver tid foretrække at folk giver besked så snart de ved at de ikke kan overholde en aftale.
Et eksempel: Jeg skulle ud og se på lejlighed, og havde aftalt med ejendomsmægleren at vi skulle mødes ved lejligheden kl 10 en søndag formiddag.
Jeg dukker op et par minutter i 10 og stiller mig til at vente på ham, klokken 10:10 ringer jeg til mægleren for at høre hvor han bliver af, og får svaret at han lige er på vej ud af døren... Da han ankommer undskylder han sig med at han jo ikke kan møde på kontoret kl 10 og så samtidigmødes med mig for at vise lejligheden frem... Jeg undrede mig blot lidt over hvorfor han så ikke bare lagde aftalen med mig 15 minutter senere.
Det gav ihvertfald ikke mig et synderligt godt indtryk af ham, havde han ringet kl 10 og sagt at han blev lidt forsinket ville jeg synes det var fair nok, det kan jo ske.
Information er nøgleordet for mig i sådan noget, man giver besked lige så snart man kan se at tidsplanen skrider.