Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Snigende kunder

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 13-09-2006 22:52:05 Forfatter: pbtryk.dk  Måske kan jeg illustrere det lidt bedre med følgende:
Hvis jeg giver tilbud på en opgave til kr. 1500,- og kunden lige spørger om han ikke lige kan få flyttet et punktum, så siger jeg naturligvis ''ja'' uden at tage mere for det. Men efterhånden kommer der et punktum mere og så lidt mere. Det, som er svært at pludselig at sige: ''Ved du nu hvad? Nu er vi langt fra den oprindelige opgave, så der kommer lige kr. 1500,- mere oven i.''
Kunden vil så tro at det er det sidste punktum, der koster yderligere kr. 1500,- for jeg har jo rettet de andre gratis.
Vh
Peter

Kære Peter,

Mit bedste råd til dig er at lave en slags "dummy" prisliste, hvor du tager hensyn til alle de ting du kan komme i tanke om vedrørende ekstraarbejde som kommer i forskellige situationer, således at du ved et tryk på din mus eller et enkelt opslag kan give klar besked.

Således at opgaver der ikke er indeholdt i dit specificerede tilbud, f.eks. korrektur i "flueknepperi størrelsen" koster 5% af tilbudspris, korrektur af fremsendt materiale 20% af tilbudspris etc

Du kunne f.eks. også indsætte en fast tekst i bunden af din tilbudsmaster - med letlæselig skrift, at det er kundens ansvar at tekster fremsendes i pdf what ever (det format du skal bruge for at kunne løse opgaven!)

Hvis du "tør" kunne du lægge din "dummy" prisliste ud på din website, under uforudsete omkostninger, således at kunden har mulighed for at vide hvad det koster at være uforberedt.

Personligt virker du som en utroligt imødekommende person, pas dog på at du ikke bliver tørret for mange gange - det dræber dit engagement og insitament til at være den servicemindede og gode erhvervsmand.

Med venlig hilsen

Lars C

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:18
Dato: 13-09-2006 22:52:05 Forfatter: pbtryk.dk
Kunden vil så tro at det er det sidste punktum, der koster yderligere kr. 1500,- for jeg har jo rettet de andre gratis.

Forstår du?

Hej Peter

Du kan tro, jeg forstår.

Det er ikke alle typer opgaver, der egner sig til at blive gennembeskrevet på forhånd. På de ydelser, som jeg laver til standardpris, tilbyder jeg servicen "Vi lirker til det virker". Det betyder også, at det ikke er drønbilligt at sætte mig i gang. De fleste vil opleve, at det er billigere at bruge mig 2. gang, hvis de vælger at hyre mig på timepris.

I din branche vil denne strategi nok næppe fungere. Folk væger ofte trykkeri udelukkende på prisen.

Men alle mine store opgaver, samt alle de opgaver, der måske ikke er store, men som strækker sig over lang tid, bliver præcist beskrevet i et tilbud eller i en samarbejdsaftale. Det tager noget irriterende tid i starten, men det er vigtigt at kunne se, hvornår opgaven er løst.

mvh Hans

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 24. Oct 05
Indlæg ialt: 563
Fra  T-shirtshop.dk Skrevet kl. 23:25
åh jeg kender det alt for godt ...

Her er et opdigtet eksempel som er et sammenkog af flere episoder

Kunden: jeg vil gerne have en pris på 100 stk.

jeg: Det koster kr.99,- pr. stk ved 100 stk.

Kunden: så vi jeg gerne bestille 20 stk.

Faktura: 20 stk. á kr. 149,-

Kunden (i telefonen): det var ikke den pris vi aftalte !!!

Jeg: nej, men det var heller ikke det du spurgte på.

Kunden: jamen så kan jeg jo ikke sælge det !

Jeg (tænker): så skule du nok have taget de 100 stk.

eller denne (også "opdigtet")

"hvad koster et tryk til til en t-shirt i en farve?"

20 kr. ved 100 stk.

"er det samme pris hvis der er 2 farver ?"

nej, så koster det 25 kr ved 100 stk

"hvad så med 3 farver ?"

så koster det 30 kr. ved 100 stk.

"så tror jeg at jeg nøjes med 15 stk i en farve"

der går så meget tdi med det, men jeg tror desværre ikke at man kan slippe for det. Hvis der er nogen der kender opskriften til det så skriv det endeligt her :-)

mvh Bent

T-shirtshop.dk

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:31
Bent-> Hehe - fed punchline du har i din signatur: "Priserne er jyske - dog tillægges moms" :-)

Jamen! Det er jo netop opskriften jeg spørger til i denne tråd! Måske ved jeg godt allerede at den ikke findes - men folk herinde er jo så opfindsomme. Måske der er en lille sjæl der sidder og har svaret og finder det det naturligste i verden og undrer sig over at vi andre ikke ved det?

Hey! Du med svaret! Kom frem! :-)

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 23:37
Poul-> Det jeg mener er - hvor sætter du grænsen? Hvor mange gange skal der til, hvor kunden liiige skal have fikset en 30-sekunders opgave, før du slår bremsen i? Og hvad gør du så, når du så skal prissætte den næste 30-sekunders opgave? Tager penge for alle de andre også?

Jeg tænker: Du har solgt noget for et beløb, lad os sige kr. 5000,00. Kunden ringer og beder om en småændring og du siger OK, fordi det ikke kan lade sig gøre at fakturere 30 sekunder. Men kunden gør altså dette mange gange. På et tidspunkt (måske når du har brugt 1 time mere på projektet?) siger du vel fra. Men kunden skal altså liiige have lavet en 30-sekunders opgave mere. Hvad tager du for denne sidste opgave?

Forstår du?

Vh
Peter

Well der er ikke nogen facietliste. De gange jeg har været ude for det, har jeg bidt det i mig og lavet tingene indenfor prisen. Nu er jeg klar over at min pris måske skal koste det ekstra, så småændringer er indkluderet. Skal en besværlig kunde have lavet noget en anden gang, regner jeg med timepris og så har de at betale. ;-)
Tilmeldt 19. Jul 06
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 23:41
Hej Pbtryk

Der er kun et simpelt svar - det er forventningsafstemning. Og gør meget ud af afdækningen af kundebehov. Det er den eneste måde at gøre på det. Selv om det tager lidt mere tid. Men du får mere tilfredse kunder;-)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:49
Rikke-> den må du gerne uddybe med et par grimme eksempler?

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 23:53
Nogen gange så mistænker jeg lidt kunder for at spekulere i det her. Hvis nu jeg bare spreder opgaverne ud over en lang nok periode, så opdager han slet ikke at han arbejder for mig...

Selv arbejder jeg oftest pr. påbegyndt kvarter (hvis det kan laves in-house) og kan kunden samle sine opgaver i en omgang så koster det dem kun det ene kvarter. Sender de tingene over flere dage og forventer her-og-nu reaktion så må de også acceptere en hel masse påbegyndte kvarterer som kun er udnyttet 10%
Jeg gør dem dog altid opmærksom på, hvis den opgave de er kommet med, koster. På den måde kan de ikke brokke sig senere.

Men som Troels også er inde på, så er der kunder som generer nye eller flere salg. Har en kunde henvist en anden kunde skal de selvfølgelig have lidt ekstra service på min regning. Er der en partner som jeg regner med vil ligge ordre i fremtiden så vil jeg gå langt længere, men igen, når de rammer muren med en større/mere acvanceret opgave hvor jeg mener de bør betale, så fortæller jeg at jeg ikke kan gøre det gratis.

Hans: Hvor ofte sender du i øvrigt regninger ud? Synes jeg mangler en, men måske posten bare fik ondt af mig og smed nogle rudekuverter væk

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 23:57
Dato: 13-09-2006 23:48:45 Forfatter: pbtryk.dk Rikke-> den må du gerne uddybe med et par grimme eksempler?

Vh
Peter

Hej Peter,

Jeg tror alle mennesker har oplevet tidsrøvere. Det er blot et noget større problem for en iværksætter der er afhængig af goodwill fra sine kunder, når der så opstår krav fra disse kunder til lige at lave lidt gratis oveni når de nu har betalt i "dyre domme". Der er kun en vej, oplys alt det du kan og fatter de stadig ikke pointen, så drop dem.

Med venlig hilsen

Lars C

www.plbrake.dk

Tilmeldt 19. Jul 06
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 23:58
Hej Peter

Et godt råd er, at tale i telefon med dine kunder inden du giver et tilbud. Det er lettere at høre, hvilken type det er. Eksempelvis, hvis jeg bestiller visitkort, så spørg hvor mange jeg skal bruge? Når du kommer med prisen, så evt. sige, at det er billigere at købe 500 stk, da de kun koster eksempelvis 100 kr. ekstra frem for 250 stk. (Mersalg!!!!!) Og understreg at prisen kun gælder, hvis du tager mængden. Hvis nu jeg vil have mindre, så er prisen en anden. Det er også lettere at være "fræk" pr. mail som kunde end i telefonen.

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)