Kære Peter, Mit bedste råd til dig er at lave en slags "dummy" prisliste, hvor du tager hensyn til alle de ting du kan komme i tanke om vedrørende ekstraarbejde som kommer i forskellige situationer, således at du ved et tryk på din mus eller et enkelt opslag kan give klar besked. Således at opgaver der ikke er indeholdt i dit specificerede tilbud, f.eks. korrektur i "flueknepperi størrelsen" koster 5% af tilbudspris, korrektur af fremsendt materiale 20% af tilbudspris etc Du kunne f.eks. også indsætte en fast tekst i bunden af din tilbudsmaster - med letlæselig skrift, at det er kundens ansvar at tekster fremsendes i pdf what ever (det format du skal bruge for at kunne løse opgaven!) Hvis du "tør" kunne du lægge din "dummy" prisliste ud på din website, under uforudsete omkostninger, således at kunden har mulighed for at vide hvad det koster at være uforberedt. Personligt virker du som en utroligt imødekommende person, pas dog på at du ikke bliver tørret for mange gange - det dræber dit engagement og insitament til at være den servicemindede og gode erhvervsmand. Med venlig hilsen Lars C |
Dato: 13-09-2006 22:52:05 Forfatter: pbtryk.dk
Kunden vil så tro at det er det sidste punktum, der koster yderligere kr. 1500,- for jeg har jo rettet de andre gratis.
Forstår du?
Hej Peter
Du kan tro, jeg forstår.
Det er ikke alle typer opgaver, der egner sig til at blive gennembeskrevet på forhånd. På de ydelser, som jeg laver til standardpris, tilbyder jeg servicen "Vi lirker til det virker". Det betyder også, at det ikke er drønbilligt at sætte mig i gang. De fleste vil opleve, at det er billigere at bruge mig 2. gang, hvis de vælger at hyre mig på timepris.
I din branche vil denne strategi nok næppe fungere. Folk væger ofte trykkeri udelukkende på prisen.
Men alle mine store opgaver, samt alle de opgaver, der måske ikke er store, men som strækker sig over lang tid, bliver præcist beskrevet i et tilbud eller i en samarbejdsaftale. Det tager noget irriterende tid i starten, men det er vigtigt at kunne se, hvornår opgaven er løst.
mvh Hans