Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opråb! Asger Aalund har en pointe...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Zug, Schweiz
Tilmeldt 27. Jul 08
Indlæg ialt: 135
Fra  GoSocial ApS Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Denne artikel fortjener stor opmærksomhed:
http://www.erhvervsbladet.dk/ivaerksaetteri/aamund-regeringen-er-ligeglad-med-ivaerksaettere 

Lad mig starte med at indrømme, at jeg er en tro V-mand og har været det siden, jeg fik stemmeret. Så har vi fået det på det rene.

Til de få, som alligevel vælger at læse videre i dette indlæg, vil jeg skynde mig at sige, at jeg simpelthen ikke forstår den danske iværksætter-politik, hvis sådan en overhovedet findes i øjeblikket.

Politikerne - dem alle over én kam - gemmer sig bare meget generelle undersøgelser, der viser, at Danmark har det bedste erhvervsklima, hvis man ønsker at opstarte en virksomhed. Jeg vil hverken diskutere statistisk usandsynligheder, spørgeskema-teknikker eller deslige, men det resultat er i hvert fald ikke i overensstemmelse med den virkelig, som jeg og mange andre befinder os i.

Den triste sandhed er desværre, at det er forbandet svært at opstarte en successfuld virksomhed - især hvis man ikke har adgang til risikovillig kapital - og skulle det lykkedes, så bliver man brandbeskattet uden sammenligning andet sted i Europa.

Hvis det ikke lykkedes, så bliver man stemplet i lokalmiljøet, som "ham eller hende der gik konkurs" af alle trykhedsnarkomanerne, der aldrig turde tage springet, og hvis man ikke har haft tilstrækkelig med opstartskapital til at stifte et selskab fra starten af - eller har været desværre nødsaget til at kautionere for sin lån (hvilket er kutyme) - så er man forgældet de næste 20 år. (I udlandet kan man mange steder slippe af med gælden efter en personlig konkurs efter bare 1 år. Bladet Iværksætteren havde tidligere en glimrende artikel om dette emne).

I mit netværk i IT-branchen kender jeg mange, som har knoklet igennem i rigtig mange år og til sidst har fået det hele til at lykkedes. Så snart de ser muligheden for det, så tager de - ligesom Thorborg himself - og mange andre og flytter til udlandet, hvor skatteprocenterne ligger mellem 0 og 20%, klimaet er varmere og erhvervskulturen er en helt anden. Det er jo en af fordelene ved IT-baserede eller online forretningskoncepter; de kan nemt flyttes til udlandet uden de store konsekvenser, da kommunikationen kan foregå med Skype Out og jævnlige forretningsmøder i Danmark.

Det er der rigtig mange, der gør og har gjort de seneste par år...

Vi kan så starte en moralsk diskussion om det enkelte individs ansvar for at vende udviklingen og dermed betale tilbage til den danske stats gennem skatten. Glem det. Det er en nytteløs snak uden virkning overhovedet. Ingen af disse mennesker føler sig forpligtiget til at tilbagebetale én eneste krone til et samfund, som - set fra deres øjne - på ingen måde har bidraget positivt i deres iværksætterkarriere.

Tilbage står det eneste relevante spøgsmål: hvordan vender vi udviklingen?

- Skal Regeringen afsætte midler til fonde, som støtter iværksætterkulturen med kolde kontanter?
- Skal Vækstfonden have flere midler til deres matching-funds?
- Skal erhvervslivet tilbagebetale til samfundet gennem en skattefradrag af midler indskudt i fonde med formål at støtte iværksættere?
- Skal vi til at finde et nyt politisk parti at stemme på? 

Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg ikke er gået konkurs, jeg har ingen gæld, og jeg har flere succesfulde selskaber. Så dette er altså ikke klynk fra min personlige dagbog, men et generelt diskussionoplæg.

Hvad mener du?

GoSocial.dk - Ingen luftkasteller og tom snak - effektiv eksekvering på de sociale medier.
Europas største annoncør på Facebook i 2010.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 19:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Robin,

Du har ret i, at viden er nem at flytte og at det sker. 

Du spørger hvordan vi vender udviklingen, men hvilken udvikling mener du? Thorborg flytter hjem igen og han er ikke rejst på grund af skatten husker jeg noget om. Højtuddannede danskere tager til udlandet og arbejder til en højere løn. Vi ønsker de tager ud og bliver klogere - og de kommer hjem igen. Vi ønsker at danske virksomheder outsourcer, da dette sikrer deres konkurrencedygtighed på et globalt marked.

Vores statsminister er Venstremand og har foreslået en finanslov med et underskud, som end ikke Anker Jørgensen nogensinde kom i nærheden af. Den borgerlige regering har i sin regeringstid forøget det offentlige forbrug med mere end den tidligere SR-regering foreslog da de tabte valget. Du er venstremand og lufter ideer om offentlige tilskud til erhvervslivet og til offentlige fonde. Vi ved godt hvor vi har "Danmarks liberale parti". 

I løbet af en kort årrække vil der være flere på passiv forsørgelse, så som pension og efterløn, end folk i arbejde. Det er nødvendigt regering, opposition og arbejdsmarkedets parter finder det politiske mod til at gennemføre nødvendige reformer. Det er altid den siddende regerings ansvar at gå foran. S+R regeringen førte en mere ansvarlig økonomisk politik.

Og 'ja', der findes et nyt politisk parti du kan stemme på. 

// Jesper

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 22:21
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hej

Jeg mener ikke vi har en iværksætterkultur i Danmark, og det er den i disse dage aktuelle iværk09 et godt eksempel på, uden at der skal lægges noget ondt i det.  At besøge messen som iværksætter er som at svømme i et hajbassin. Nuvel, man kan købe alt hvad en iværksætter kunne få brug for på ét sted, men det er også konceptet bag indkøbscentre, og det kan næppe kaldes kultur.

Så skal vi vende udviklingen skal vi altså først skabe en iværksætterkultur.

Først og fremmmest skal der ikke være forskel på at være lønmodtager og selvstændig. Hvis det fra politisk side besluttes at man selv skal spare op til pensionen, så skal det ikke være muligt på den ene side fra politisk hold at blande sig i overenskomster gennem forligsinstitutionen og så på den anden side overlade det til markedskræfterne for den selvstændige selv at skaffe til hans/hendes pension, for nu bare at tage et eksempel.

Vi må have en forenkling af skattesystemet: punktafgifter, moms m.v. og andre "skjulte skatter" skal lignes direkte gennem skatteindbetalingen for den enkelte borger. Arbejdsgiveren indbetaler bruttoløn til Nemkonto, og så må Staten tage herfra. Det vil gøre det gennemskueligt for den enkelte borger at se præcis hvor mange penge der ryger i de offentlige kasser, og arbejdsgiverne og de handlende slipper for en massiv byrde af administration. Det vil gøre det lettere at starte virksomhed.

Hvis det fra politisk hånd bestemmes at sanktionere bestemte forbrugsmønstre, (alkohol,tobak,kinesiske varer m.fl.) må der være et statssupermarked hvor disse varer kan indkøbes, så Statens indgriben i den private frihed gøres mere gennemskuelig Wink 

Så et nyt parti kunne få nok at gøre......

/Michael

Fra Zug, Schweiz
Tilmeldt 27. Jul 08
Indlæg ialt: 135
Fra  GoSocial ApS Skrevet kl. 01:19

Hej Jesper,

Tak for dit hurtige svar og fordi du har taget dig tid til at læse mit indlæg.

I indlægget beskriver jeg problematikken i, at succesfulde IT-iværksættere i stort tal forlader Danmark pga. skatten m.m.

Den opfatter du som om, at højtuddannede danskere tager til udlandet og viderebygger deres erfaring og herefter kommer hjem til Danmark igen med denne viden. Det er slet ikke situationen.

De forlader Danmark.

Jeg kan da bl.a. nævne folkene bag Just-Eat.dk, folkene bag Cult Energy Drink, folkene bag Dating.dk og Freeway-koncernen, folkene bag Skype, Morten Lund... og en masse andre, som jeg ikke vil hænge ud her med navns nævnelse.

Jeg forstår dem sku godt...

Med hensyn til Thorborgs egne motiver for at flytte til udlandet, så er jeg ikke kvalificeret til at udtale mig om dem. Men er det ikke noget med, at han også kæmper med skattevæsenet om beskatningen af optioner for 20 millioner kroner i forbindelse med salget af Jubii til Lycos til trods for, at disse optioner senere viste sig at være stort set værdiløse?

Hvis vi kigger over på den anden side af søen til Guds eget land, ser man i stor stil, at successfulde iværksættere investerer i start-ups i lokalområdet eller ligefrem store donationer eller opsætning af fonde til fremmelse af iværksætterkulturen. På dette område synes jeg, at en del af de danske virksomhedsledere slipper lidt nemt.

Jeg formoder, at du er i gang med at stifte et nyt parti - og ikke blot bruger mit indlæg som afsæt til at kritisere det eksisterende - og ønsker dig held og lykke med projektet Yes

Rigtig god weekend,

Robin Roy Hansen

GoSocial.dk - Ingen luftkasteller og tom snak - effektiv eksekvering på de sociale medier.
Europas største annoncør på Facebook i 2010.

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 01:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Gode tanker, Robin! Og for gode til at jeg vil prøve at diske op med bare et forsøg på et svar på dette sene tidspunkt - blot nøjes med et lille input.

Jeg er en af dem, der nu forlader Danmark og forlægger til Florida - netop af de årsager, du nævner. Vi beholder flere firmaer på dansk grund, så skattefar får stadig sit, men han får heldigvis meget mindre end før. Det gør vi med god samvittighed, for vi har betalt rigeligt til nu.

Det er EKSTREMT tungt administrativt at drive virksomheder i Danmark, og det er yderst vanskeligt at håndtere visse personalesituationer. Sidstnævnte ved jeg faktuelt er årsagen til, at flere iværksættere, jeg kender, ikke vil udvide i Danmark. Og den megen administration af diverse gebyrer, som den regering, jeg ellers støtter, har pålagt os, gør ikke det hele bedre.

Et nyt politisk parti? Næppe - det har ingen af de rigtig gode hoveder tid til. Jeg var engang idealistisk nok til at tro på, at vi kunne påvirke vores siddende regering, men de er da ikke lige til at stikke i.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)