Vi er så småt ved at nå til det punkt hvor vi gerne ville have en server på kontoret til deling af dokumenter, bug-tracking osv. Da ingen af os har den store erfaring med opsætning af server/netværk, så vil vi gerne høre hvad jeres erfaringer er med en lokal server? Hvad bruger I den til? Hvilken server software bruger I? Hvad koster det? Kan det betale sig at sætte det op selv? Hvad er din favorit funktion på jeres lokale netværk? |
Server i huset. Erfaringer søges
Operativsystemet er linux, hvor der så er lavet delte smb-shares (så windows kan tilgå dem som netværksdrev) Windowsklienter kan sættes op til at tage backup hver nat, som så smides over på backupserveren, hvorfra det kan tages med på ekstern harddisk, eller brændes ud på dvd. (begge dele bliver faktisk gjort, så backupen også er eksternt i tilfælde af brand) Hvis det er noget du vil have et tilbud på kan du jo lige smide mig en pm, jeg holder også til i Århus |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Jeg vil sige at mulighederne i en small business server kan dække 90 % af jeres behov, hvis i ikke skal bruge terminal opkoblinger og live backup hvilket er de to ting jeg savner der.. evt smid en pm så kan vi tage en snak om det.. vh Brian Knudsen |
|
Hvad er det i øvrigt helt præcist man kan bruge SBS til som man ikke kan med en XP? Jeg har forstået at man kan sætte en SBS som domain controller, men hvad er det lige man vil bruge det til i vores tilfælde? Så må jeg jo hellere lige beskrive vores tilfælde også :-D Systemet skal fungere i en miljø med 5-10 (måske flere) medarbejdere, der består at webudviklere, grafikere, projektledere og den slags. Der skal være adgang til bug-tracking, websider og delte filer. Hvad koster licenser til SBS egentlig? |
|
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
MEN hvis man ikke aner noget om windows servere så er man jo ligevidt. Vi har selv en SBS og det kører upåklageligt. Begrænsningen ligger dog i max 50 clients. dvs vokser i til over 50, så skal i af med rigtig mange penge. Vi fik vores SBS inklusive hardware IBM server licens og en dags opsætning af alle klienter til 18K hos www.peaknet.dk, kan klart anbefale ham, han er en af de små firmaer der er Microsoft Small Business certificeret + at han virkelig yder kanon service og er behagelig at snakke med (det er der ikke all der er :0) ) |
|
Det er normalt at tegne så man har til det antal maskiner i har i huset. Hvad kan sbs 2003 så. Hvis vi tager den store version premium, så har du, 1) MS SQL server, som er microsofts udgave af database serveren. 2) MS Exchange, som du kan bruge til at lave fælles kalender for medarbejderne, kunde lister og des lige, samt den basale email funktion. 3) MS sharepoint services som giver jeg mulighed for hurtigt at opsætte et intranet med en masse forskellige muligheder, som f.eks adgang til fælles informationer om produkter og des ligende.. eller fin support funktion ;) 4) Remote web workplace, adgang til email serveren og kalender via nettet. Dejligt når man sidder på et hotel i den forkerte del af verdenen. 5) VPN forbindelser, hvilket giver adgang til firmaets interne ressourcer via en krypteret forbindelse, som f.eks dokumenter og alt det andet 6) OMA Outlook mobile access, nem adgang til e-mails og kalender via din mobiltelefon og pda. 7) Ms ISA 2004, avanceret firewall, der sikre virksomhedens netværk. 8) Shared fax services, der giver mulighed for at bruge serveren til at sende og modtage fax, kan med fordel sættes til at videre sende de indkomne faxes som emails til de enkelte medarbejdere. Herudover har du mulighed for at tilkøbe Ms business solution CRM, som navnet siger custom relationship management system du har nemt ved at tilpasse. Og navision version 4.0 er blevet klargjort til at kunne kobles op imod det indbyggede Active directory i serveren, så du kan styre adgangen igennem sbs 2003. Du kan også bruge den til at styrke din sikkerhed over det trådløse netværk ved hjælp af quality of services.. Men der ligger også mange skjulte features som er ret fede i sbs 2003, blandt andet shadow copying, der giver dig mulighed for løbende at lave backup af dine dokumenter, så hvis de kontordame fucker det nye brev op, kan du genskabe brevet ved et enkelt klik, helt op til jeg mener at det 8 gange alt efter hvor meget plads du afsætter.. Det kan også bruges til at hente slettede filer frem. Med hensyn til at hoste hjemmesider vil jeg foreslå at du købe win2k3 webserver , koster lidt over 3 kilo, men det eneste licenser du skal købe dertil er dem du skal bruge i forhold til arbejdslicenser, altså ikke de kunder der besøger dit site. Så den har mange fordele og jeg syntes det er billigt at smide de 10.000 efter det som det vil koste jeg i software at komme igang... skulle du eller andre være interreseret i en demostration af de mange features, så drop mig lige en pm.. vh Brian Knudsen |
Jeg mener helt bestemt at Microsoft''s definition af små- og mellemstore virksomheder er 75 og ikke 50 :) det er selvfølgelig stadig en grænse man kan ramme ind i, men det giver dog lidt mere vokserum. |