Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning på EDB

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :
    Hej Alle Aminoer

Jeg har startet eget firma op i år og har indtil nu ført regnskab i Excel, men har nu valgt at prøve Summa.

Egentlig går mit spørgsmål på min initielle investering og bogføring af denne.

Situation fra start ser sådan ud:

I forbindelse med opstart har jeg købt en bærbar computer til brug i firmaet. Denne har jeg betalt af min private formue, men har fået faktureret denne i firmaets navn. Købsbeløb: 13.000 ex. moms. Jeg har besluttet mig for at bruge 70% i firma og 30% privat

Spørgsmål 1: Hvordan skal jeg bogføre at jeg har valgt denne opdeling samt hvordan skal jeg bogføre at jeg har "indskudt" disse penge i firmaet?

Spørgsmål 2: Hvordan med momsen? jeg har indberettet 70% moms som køb, er det korrekt?

Spørgsmål 3: Jeg kan forstå at på en investering af denne størrelse i IT skal afskrives over en årrække. Hvordan bogfører jeg dette og hvor meget skal afskrives pr. år?

Jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04
Hej!

Jeg synes ikke, at man skal skyde gråspurve med kanoner.

Idet du kun bruger 70% i virksomheden= kr. 9100 kr vil jeg afskrive det hele straks.

Dit indskud skal du bogføre via mellemregningskontoen med firmaet.

Hilsen

Peter

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 18:25

Afskriv dog 100%

Næste gang du skal lave momsregnskab trækker du bare hele momsbeløbet fra (3250kr)- ikke noget med at afskrive af flere gange.

Tilmeldt 21. Mar 06
Skrevet kl. 09:06
Jamen jeg kan vel ikke trække 100% moms når jeg kun anvender den 70% i firma regi?

og hvis, kan jeg så indberette moms fra januar ved næste momsafregning?

Tilmeldt 27. Mar 05
Skrevet kl. 09:52
Nej det er rigtigt, men hvem siger ikke du benytter den 100% i firmaet? ;-)

Går ud fra du betaler halvårsmoms? Hvis du endnu ikke har fratrukket din bærbar, kan du gøre det til næste momsregnskab.
Dog ser Skat helst at ting fra 1. halvår bliver trukket fra i første regnskab, men den kunne jo have smuttet ved første regnskab. ;-)
Tilmeldt 21. Mar 06
Skrevet kl. 10:16
Jeg har lige forsøgt mig hos et par revisorer og de siger uafhængig af hinanden, at det er det samlede beløb man tager udgangspunkt i. Dvs. op til 11.600 kan det straksafskrives, ellers skal det afskrives med 25% årligt..

Så selvom de 70% til firma anvendelse ikke når op på det beløb er det ikke relevant..

Og det med 100% brug i firmaet tager Skat nok ikke for gode varer eftersom mit firma "kun" kører på fritidsbasis pt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15
Hej!

Jeg ville stadig bruge den tidligere beskrevne fremgangsmåde og straksafskrive.

Mener ikke, at det burde give problemer med SKAT.

Hilsen

Peter

Tilmeldt 27. Mar 05
Skrevet kl. 13:31
Nu er jeg ikke revisor, men kan kun give Peter ret.
Den med de 11.600,- har jeg ikke hørt om.

Har købt servere og laptops, som jeg har afskrevet 100% ved kvartalsmoms - har ikke givet nogen problemer med Skat.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)