Hejsa, Har med interesse fuldt debatten angående holdingselskab / driftselskab. Jeg står overfor, sammen med en partner, at åbne et APS (50/50) Min partner har allerede et holdingselskab, og det er derfra hans del af APS ''kagen'' kommer. Udfra hvad han siger, og det jeg har læst her på siden, virker det også som løsningen for mig først at oprette et holdingselskab, som så skyder halvdelen af pengene videre i vores fælles drift-APS. Spørgsmål: 1.) Hvordan flyttes pengene fra driftselskabet til holdingselskabet? -Skriver man bare en regning fra holding til drift? 2.) Jeg er klar over der skal revisor på et holdingselskab. Hvor meget af regnskabet må man lave selv? 3.) Har nogen en idé om hvad en revisor skal koste, i et lille holdingselskab som dette, hvor der er tale om endog meget få posteringer? -Så jeg ikke bliver plukket totalt af min lokale revisor. Mvh LC |
Dato: 11-09-2006 15:40:32 Forfatter:LCHejsa,Har med interesse fuldt debatten angående holdingselskab / driftselskab.Jeg står overfor, sammen med en partner, at åbne et APS (50/50) Min partner har allerede et holdingselskab, og det er derfra hans del af APS ''kagen'' kommer. Udfra hvad han siger, og det jeg har læst her på siden, virker det også som løsningen for mig først at oprette et holdingselskab, som så skyder halvdelen af pengene videre i vores fælles drift-APS.Spørgsmål:1.) Hvordan flyttes pengene fra driftselskabet til holdingselskabet? -Skriver man bare en regning fra holding til drift?2.) Jeg er klar over der skal revisor på et holdingselskab. Hvor meget af regnskabet må man lave selv?3.) Har nogen en idé om hvad en revisor skal koste, i et lille holdingselskab som dette, hvor der er tale om endog meget få posteringer? -Så jeg ikke bliver plukket totalt af min lokale revisor.MvhLCMåden er som det bliver sagt at I stifter et fælles driftsselskab, ved at han indskyder penge fra sit holdingselskab og du indskyder penge fra det holdingselskab du lige har stiftet.Man sender ikke en regning. Det fremgår jo af stiftelsesdokumenterne. Det kapitalindskud som holdingselskaberne laver bogføres i de to selskaber som anparter i datterselskab. i Det nye selskab bogføres indskuddet som anpartskapital.I må i princippet lave hele regnskabet selv. Det skal bare revideres af en revisor. Prismæssigt er det naturligvis til at overkomme men det man kan diskutere er om ikke der skal ske revision af datterselskabet, hvis revisor skal kunne påtegne holdingselskabernes regnskaber. Jeg ved diskussionen har kørt i revisorkredse men ikke lige hvor den er landet.Få et tilbud fra revisoren på hvad det vil koste