Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor ikke Iframes?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
I må lige hjælpe mig.

En i mit netværk er ved at få lavet en større portal i PHP og PHPboard. Han betalt et god slat for projektet og nu jeg har kigget lidt på det.

Det der slår mig er at siden kører i én stor gang iframe. Altså der er fast grafik i top og side, og så er siden sat til en fast højde - 950 pixels vist. Dette er gjort for at siden skal køre hurtigere. Er det ikke lidt noget hø?

Deres argument for at gøre det er at:

Siden loader hurtigere

Men er det ikke databasetrækkene der er det værste og ikke selve grafikken ved sites der blevet sløve?

Imod:

Ens URL i toppen af siden konstant, altså man vil ikke kunne kopiere et link direkte til en side. Lidt et problem når siden hovedsagligt bygger på debat og artikler.

AntiSEO - er det ikke noget bøvl i forbindelse med seo. Jeg har snakket med ham der laver det, og han sagde det ikke var noget problem. Da det kun er forsiden der vil blive indekseret og den vil få en PageRank på 3-4 stykker. Igen - hvad med alt det dyrebare indhold.

Ved lange artikler er man nødtil at lave en side 1,2, 3 og 4, da siden jo max kan være 950 pixels høj, alt der over vil forsvinder under skærmen. Og ved korte sider er siden stadig 950 pixels høj, pga. af dette iframe-system.

Hvis man f.eks. scroller ned og klikker på et link, så bliver man på dette punkt, altså man hoppe ikke op til toppen på den nye side.

Er det mig der er helt skæv på den? Eller er dette ikke noget høg? Jeg er lidt i tvivl hvor meget jeg skal sige til min bekendte om hvad jeg synes om løsningen før jeg har mine argumenter på plads. Håber i fatter hvad jeg mener.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 15:27
Du har 100% ret. Iframes er crap, specielt i forhold til søgemaskiner.
De øvrige ting kan man løse teknisk, men det kan blive noget rod.

/Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 15:28
Prøv at lave en søgning på "frames" her på amino og du vil finde alle dine argumenter.

Claus

Fra Horsens
Tilmeldt 17. May 06
Fra  Campaya Skrevet kl. 15:30
Opdagede først det lille "i" i IFrames nu, men forskellen er den samme. Både IFrames og frames er skod i forhold til søgemaskiner. De kan også begge være gode i andre sammenhænge.

/Claus

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Fra  Cygnet Skrevet kl. 18:24
Hej Claus,
Det er korrekt at det iFrames. Hvad er det for nogen tilfælde hvor det er en fordel?

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 18:42
Iframes kan være en fordel hvis du laver din hjemmeside "i hånden", altså hvis du ikke bruger et cmsystem - så kan man med fordel lave f.eks menuen i en iframe, så du ikke skal ændre alle siderne hvis du vil tilføje et menupunkt. Men for at gøre hver side unik, skal der være en iframe på hver underside og ikke omvendt, hvor der kun er ét frameset det hele spiller i - for så får du netop det problem du snakker om, hvor der mangler unikke url''er i adresselinien.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Fra  Cygnet Skrevet kl. 19:10
David, vil det ikke være smartere at bruge en include af en form i sådan et tilfælde.

Eneste sted jeg umiddelbart kan se fordelen er hvis man skal lave en side hvor en iframe skal stå at opdatere hver 5 sekund for at "lytte" efter nyt.

Men er argumentet omkring siden vil arbejde hurtigere ikke lidt tyndt? Altså grafik delen på siden er minimal - folk har jo også hurtig forbindelser efterhånden. Så er det ikke blot database trækkene der gør et site sløvt efterhånden - hvis altså disse ikke er lavet godt nok.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Haderslev
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1748
Skrevet kl. 19:30
En iframe er vel også en form for include, vil jeg mene. Og hvis man er en knold til at programmere andet end html (som f.eks mig), så er iframes helt perfekt og til at fatte. Derudover har du muligvis også lidt flere muligheder til at tilpasse indholdet i en iframe, end hvis du inkulderer det (f.eks, scrollbar eller ikke, om iframen skal tilpasse sig længden af indholdet osv.

Mht. grafikdelen, så er dét vel netop det mindste problem, for har du først loadet et billede ind i cachen, kan du bruge det så tosset du vil på de andre sider uden at skulle loade det ind igen.

Og, jo, du har ret i, at det også er en fordel at bruge iframes i felter der skal opdateres on the fly. Ligeledes hvis man laver et galleri med billeder, så kan man vise billederne i en iframe frem for at skulle loade en ny side hver gang eller at skulle kaste sig ud i pop-up-helvede.

Men generelt mener jeg at iframes er grimme hvis det ender med at man skal sidde og scrolle i et lille tekstfelt og/eller der er mere end én scrollbar på skærmen ad gangen.

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 19:43
Jo man kan vel godt kalde ifram for en slags include, men efter min overbevisning er problemet vel bare at iframe ses som et "frame/en anden side" i html''en og derfor bliver der problemer med søgemaskinerne, derfor skal man bruge det "rigtige" include istedet for iframes, så bliver include filens html, integreres i hovedesiden html, og søgemaskinerne vil se det som et samlet site.

Her jeg ret, jeg er ikke den store programmør... ;-)

Mvh

Kim Sand Sørensen

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:04
Hej Kristian

Ulemperne ved Iframes som beskrevet her er så store at der skal meget vægtige argumenter til bevidst at bruge dem. når manden siger at det kører "hurtigere" med Iframes er dette måske korrekt, men hvis det kører "hurtigt nok" uden Iframes er der ingen grund til at tune på dette.

Dette var det rent tekniske. På det "diplomatiske" plan ville jeg nok selv overveje ikke at sige noget til min bekendte, medmindre jeg specifikt var blevet bedt om at vurdere løsningen. Årsagerne er:

1) Den bekendte ender måske med at blive oprigtigt glad for sin løsning hvis jeg holder min kæft.

2) Det er ikke decideret "forbudt" at anvende frames, og hvis den bekendte ikke har været klar i sin kravspecifikation, kan det blive svært (lig med dyrt) at få lavet løsningen om. Den der kommer med dårligt nyt...

Kunne måske overveje at sige noget i retning af: "var lige inde og se din nye side, og bed mærke i at den kørte med Iframes. Du bør lige være opmærksom på at det med disse kræver særligt opmærksomhed omkring indeksering i google m.m."

Så kan den bekendte selv spørge mere ind til det hvis det har interesse.

Var jeg blevet bedt om at give mit besyv med ville jeg være anderledes direkte i min vurdering.

/Jesper

Omvendt, hvis du er blevet bedt om at

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)