Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opsigelse af 2 medarbejder...Regler ???

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal desværre af med 2 gode smede (ordrebogen er for lille). Produktionen er ved at blive outsourcet. Det er en kedelig konsekvens at indeværende "krise"... Der bare ikke økonomi til de kan forsætte.

Men jeg er meget i tvivl om reglerne. Jeg kender den fuldt ud for funktionærer MEN for et par smede....Hmm.

A :  får fast månedsløn og har været ansat 3 år.

B : er timelønnet og ansat i 6 år.

Hverken A eller B er faglig organiserede, ligesom der ikke foreligger nogen overenskomst.

Har kigget på goggle men ikke fundet noget konkret.

nogen forslag..

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 14:25

Tja du skal vel følge hvad der står i kontrakten.

Måske er det også en god ide, at tjekke det med deres fagforening <-- ikke 100% sikker.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:54

Jeg er enig i, at det først og fremmest kommer an på, hvad der står i ansættelseskontrakten. Skulle der ikke være noget ansættelsesbevis og beder medarbejderne om hjælp fra Dansk Metal, vil man lægge sig op ad kutymen i faget, og jeg mener, at Industriens Overenskomst dækker:

Fra arbejdsgiverside:

Efter 6 mdrs. beskæftigelse 14 dage

Efter 9 mdrs. beskæftigelse 21 dage

Efter 2 års beskæftigelse 28 dage

Efter 3 års beskæftigelse 56 dage

Efter 6 års beskæftigelse 70 dage

Medarbejdere, der er fyldt 50 år:

Efter 9 års beskæftigelse 90 dage

Efter 12 års beskæftigelse 120 dage

Du kan finde dokumentationen her:

http://www.danskmetal.dk/graphics/2007/OK2007/I-overenskomst2007%20.web.pdf

Tilmeldt 6. Aug 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:23

Har de ikke et ansættelsesbevis, hvoraf det fremgår ? I modsat fald kan du nok regne med at modtage et krav i størrelsesordenen kr. 10.000 pr. mand for manglende ansættelsesbevis, hvis de har fagforeningskontakter..

Få en god dialog med de pågældende og sørg som foreslået af Annette for at opsige medarbejderne med det varsel, der følger af overenskomsterne på området, uanset at du ikke har tiltrådt overenskomsten.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)