Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er du bange for at Kina og/eller Indien begynder at opkøber Danske virksomheder? (afstemning)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du bange for at store Danske virksomheder bliver overtaget / opkøbt af f.eks Kinesiske eller Indiske virksomheder hvorefter produktionen flyttes til lavtløns lande og du risikerer at miste dit arbejde?

Et eksempel kunne være at en hæderskronet virksomhed som f. eks Vestas købes af en Kinesisk virksomhed fordi de bestemmer sig til at ville lave vindmøller i Kina og vupti der så smutter alt den tekniske knowhow der er opbygget i Danmark over de sidste 30 år til Kina.

Microsoft i Vedbæk er et omvendt eksempel hvor, så vidt jeg har hørt der er blevet oprettet flere arbejdspladser efter at virksomheden kom på udenlandske hænder.

Er du bange for at Kina og/eller Indien begynder at opkøber Danske virksomheder?

• Nej overhoved ikke (84,2%)
  • Lidt, men ikke før jeg er gået på pension (0%)
  • Ja, men vi finder bare på noget andet og lave (10,5%)
  • Ja, jeg er bange for at de pludselige sidder på teknologien og jeg mister mit job (5,3%)
  • Totalt antal stemmer: 19

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:16

Peter Skouhus:

Er du bange for at store Danske virksomheder bliver overtaget / opkøbt af f.eks Kinesiske eller Indiske virksomheder hvorefter produktionen flyttes til lavtløns lande og du risikerer at miste dit arbejde?

Nu skal Kineserne lige have nogle penge ud af USA, at købe for...

Peter Skouhus:

Et eksempel kunne være at en hæderskronet virksomhed som f. eks Vestas købes af en Kinesisk virksomhed fordi de bestemmer sig til at ville lave vindmøller i Kina og vupti der så smutter alt den tekniske knowhow der er opbygget i Danmark over de sidste 30 år til Kina. 

Tør man gøre opmærksom på, at de 2 kinesiske vindmølle producenter allerede er ved at overhale Vestas indenom?

Peter Skouhus:

Microsoft i Vedbæk er et omvendt eksempel hvor, så vidt jeg har hørt der er blevet oprettet flere arbejdspladser efter at virksomheden kom på udenlandske hænder.

Hvem har opkøbt Mircrosoft i Vedbæk?

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 15:20

Fashion-Seller:

Ingen det er bare lidt uheldig formuleret, jeg mener at have hørt at virksomheden er blevet stører efter Microsoft har overtaget den, det var bare dårligt formuleret af mig...

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:22

Jeg var hvis den første der stemte, og jeg er egentligt ikke bange for at hverken Kinesiske eller Indiske virksomheder, skulle opkøbe Danske. Og jeg må indrømme at jeg ser det som et totalt urealistisk scenerie! Det er jo ikke ligefrem fordi at jeg kender en perlerække af Danske, Svenske, Norske eller andre landes virksomheder, der er blevet opkøbt af Kinesiske eller Indiske.

For et par år siden, kunne man lidt frygte at Island var ved at købe os ud, men det er der vidst sat en bræt stopper for!

Men Kina og Indien ja jeg tror simplethen ikke de har pengene!

Tilgengæld tror jeg på en udligning i løn forhold på meget lang sigt! Jeg tror ikke der ligger noget i deres kultur der gør at de synes at det er fedt at være fattig og arbejde for en lav timeløn. Så jeg tror helt sikkert at de i takt med at de bliver dygtigere og vil stige i løn.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:24

Peter Skouhus:

Fashion-Seller:

Ingen det er bare lidt uheldig formuleret, jeg mener at have hørt at virksomheden er blevet stører efter Microsoft har overtaget den, det var bare dårligt formuleret af mig...

Okay men det skyldes jo, at Microsoft i Vedbæk er ved at blive deres Europæiske hovedkontor, men men men... Ved de overvejer at flytte det, pga det høje danske skattetryk, som alle de kloge hoveder hos Microsoft klager over...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:26

Lundsby:

Tilgengæld tror jeg på en udligning i løn forhold på meget lang sigt! Jeg tror ikke der ligger noget i deres kultur der gør at de synes at det er fedt at være fattig og arbejde for en lav timeløn. Så jeg tror helt sikkert at de i takt med at de bliver dygtigere og vil stige i løn.

Men deres mentalitet med at arbejde hårdt og længe, kan gøre dem mere attraktive end evt europæisk arbejdskraft...

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 15:32

Lundsby:
For et par år siden, kunne man lidt frygte at Island var ved at købe os ud, men det er der vidst sat en bræt stopper for!

At samligne Island med Kina er som at samligne et mikrobryggeri med Carlsberg 

Lundsby:

Det tror jeg de har, både Kina og Indien

Lundsby:
Tilgengæld tror jeg på en udligning i løn forhold på meget lang sigt!

Ja, deres lønninger kommer op og vores lønninger kommer ned, tvunget af konkurencen tror jeg...

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:48

Peter Skouhus:

Lundsby:

Det tror jeg de har, både Kina og Indien

Peter Skouhus:

Lundsby:
Tilgengæld tror jeg på en udligning i løn forhold på meget lang sigt!

Ja, deres lønninger kommer op og vores lønninger kommer ned, tvunget af konkurencen tror jeg...

Jeg ved ikke om vestlige lønninger, nødvendigvis kommer ned, jeg synes ikke rigtigt jeg ser nogle tegn på at konkurrence fra lavtløns lande sætter danske lønninger ned. Og dog der er selvfølgeligt SAS, men det er vidst også et kapitel for sig.
Som jeg ser det er det primært pga. finanskrisen, at lønnedgang kan være aktuel for nogle. Og den kan man jo næppe give lavtlønslandene skyld for, senere tværtimod.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:14

Fashion-Seller:
Men deres mentalitet med at arbejde hårdt og længe, kan gøre dem mere attraktive end evt europæisk arbejdskraft...

Jeg tror egentligt ikke har noget med deres kultur at gøre, men mere at hårdt arbejde og flid, er en betingelse for overlevelse i deres samfund. Men i takt med deres samfund bliver rigere og rigere, så tror jeg også de vil få et bedre socialt sikkerhedsnet.

Jeg har personligt ikke særlig stor erfaring med at samarbejde med asiater, men vi er i færd med at åbne en afdeling i Vietnam, og der for jeg nok rig lejlighed til at stifte bekendskab med deres mentalitet.
Det skal siges at jeg har rigtigt rigtigt stor respekt for den indsats der skal til for at outsource succesfuld! Jeg har stødt på rigtigt mange fejlede outsourcing projekter, nogle af dem har jeg også tjent penge på at redde! Så jeg vil gøre rigtigt meget for at sikre at vi ikke bliver et af dem.
Men kan man knække den magiske nød, så er der virkeligt noget at hente, de ansøgere vi fået CV'er på indtil videre, vil skulle havde mellem 6 og 12 gange så meget i løn, hvis de var danske.

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:23

Lundsby:

Fashion-Seller:

Jeg tror egentligt ikke har noget med deres kultur at gøre, men mere at hårdt arbejde og flid, er en betingelse for overlevelse i deres samfund. Men i takt med deres samfund bliver rigere og rigere, så tror jeg også de vil få et bedre socialt sikkerhedsnet.

Jeg har personligt ikke særlig stor erfaring med at samarbejde med asiater, men vi er i færd med at åbne en afdeling i Vietnam, og der for jeg nok rig lejlighed til at stifte bekendskab med deres mentalitet.
Det skal siges at jeg har rigtigt rigtigt stor respekt for den indsats der skal til for at outsource succesfuld! Jeg har stødt på rigtigt mange fejlede outsourcing projekter, nogle af dem har jeg også tjent penge på at redde! Så jeg vil gøre rigtigt meget for at sikre at vi ikke bliver et af dem.
Men kan man knække den magiske nød, så er der virkeligt noget at hente, de ansøgere vi fået CV'er på indtil videre, vil skulle havde mellem 6 og 12 gange så meget i løn, hvis de var danske.

Det ligger ligeså meget i deres historie, at man arbejder hårdt... Men du har ret, hvis man intet har, er det jo den eneste vej fremad...

Outsourcing går ofte galt, når man forventer noget fra dem i Asien. De tænker, arbejder og ser meget anderledes på livet, end os i vesten gør. Derfor skal man være forberedt på en masse udfordringer i ommunikationen, og at ting vi tager for givet, ik altid er standard i Asien.

Men pøj pøj med outsourcingen... Gør det rigtigt, så er det vist en guldgruppe ;D

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)