Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skulle man lære på en iværksætterskole?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :

I mit daglige arbejde arbejder jeg med unge i et udsat boligområde. De er rigtig mange 18-25-årige, som ikke har  noget at lave, og pga. krisen er store fabrikker med stillinger for ufaglærte lukkede, så vi står med mange unge, som ikke er noget job til. Nogle finder en uddannelse, de kan læse, og det er jo rigtig godt. Men der vil stadig være en gruppe unge, som ikke ikke får et arbejde og som ikke kan læse videre. Hvis der ikke sker noget, er der en stor fare for, at de får en kriminel fremtid, da det jo frister med store Mercere, når man er på kontanthjælp.

Jeg har flere gange tænkt på, om man kunne lave en iværksætterskole for disse unge. Min idé er, at de lærer nogle kompetencer - evt. af nogle karismatiske iværksættere - og måske bliver de gode nok til at forsøge sig med sin egen virksomhed. Og der er virkelig brug for flere virksomheder i området. Men det kan jo også være, at de lærer nogle kompetencer, som gør dem attraktive for andre arbejdspladser.

Det kunne være en ny vej at gå i min type arbejde, men jeg tror mere på det, end at sende dem ud i en eller anden meningsløs aktivering, som bare gemmer dem væk uden at lære dem noget.

Men inden jeg går videre med idéen kunne jeg godt tænke mig at få lidt sparring til, hvad der kunne ske på sådan en iværksætterskole? Det må ikke være alt for skoleagtigt, for så kan vi ikke holde fast på dem. Men det er sindssygt motiverede mennesker, der bare gerne vil kunne bygge sig selv en fremtid, og det tror jeg kan bruges positivt, hvis vi får sat et godt tilbud sammen til dem.

Så skyd løs: Hvad har man brug for at lære noget om som iværksætter?

Hej med dig :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:47
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy.

Jeg er så meget på din side, da jeg syntes at du har ret i, at de generelle aktiveringer er ikke meget værd, både hvad ang. personlig udvikling og faglig udvikling.

Det er død svært at få unge aktiveret, hvis det ikke lige rammer deres interesse, og det er her et Iværksætterkursus/skole kommer til rette.

Som jeg ser det, så har Iværksætter kursus/skole lige det der skal til : bla. kreativitet,drømme, design, personlig udvikling, indlæring af danske, regnskab, analyser, m.m.

Tjek for inspiration her.

Måske kan du skabe kontaktet til jeres lokale Iværksætterkursus center.

Held og lykke.

/Glenn

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 09:17

Tak, Glenn!

Jeg er også meget interesseret i at finde ud af, hvilke typer personer, der kunne tale til de unge i et sprog, der er meget ikke-kommunalt - lidt á la Thorborg. Det er nemlig vigtigt for at vække gejsten, så det hele ikke går op i formalia. Altså personer, der kan vække iværksætterånden.

Så kender du persontyper eller navngivne personer, så skriv endelig :-)

Tilmeldt 2. Feb 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy - prøv at kikke i den gratis download Opfinderbogen på  www.lumia.dk . Der står noget af det du efterlyser. Den er skrevet efter erfaringer på et kursus i Helsingør.

hilsen Kalle

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:11

Jo, jeg kan da godt nævne en - Tommy Krabbe Yes

Nu har jeg læst din hjemmeside, og det virker for mig at du er den rette person.

Jeg tror ikke, at det vil have en større effekt ved at have en Thorborg på programmet. Jeg har selv en niece, som gik på HG. Klassen havde iværksætteri som de skulle op i til eksamen. Hun fortalte at alle var vilde med ideen om at "starte" deres eget op og hun endte med et 10 tal. Det der var hendes svage side - bogholderi - er hun nblevet dus med. Dette var kun inspiration fra skolelæreren.

Hvis du har brug for sparring omkring dit projekt, så kontakt mig via PM. Dog smutter jeg imorgen på sommerferie men er tilbage igen den 3 september.

/Glenn

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 11:44

Tak for det, Glenn. Det varmer :-)

Det kan sagtens være, at jeg vender tilbage til dig eller andre. Men inden der sker noget, skal jeg jo først lige varme de meget låste systemer lidt op for idéen. De (nogle af dem) betragter ofte de unge som sølle mennesker, der helst skal puttes i en eller anden kasse og helst ikke komme op af den igen. Jeg vil gerne bruge iværksætteriet som drive for at skabe sig en fremtid, og der kunne det være fedt at indlede samarbejde med nogle, som har skabt en succes ved at være sin egen herre. Det giver en naturlig respekt, og til Iværk sidste år så jeg også mange meget unge, og det gjorde mig kanon glad.

Hav en god sommerferie - og velkommen tilbage til jer, der har været på sommeferie :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)