Jeg ved ikke om det lader sig gøre, men jeg påtænker at lave mit (hobby)firmaregnskab i excel. Men jeg er ikke ferm i regnskaber (har aldrig gået på handelsskole), så jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal stille det op. Jeg kender excel og er ferm til matematik, så det er ikke dér problemet ligger. Men hvad skal overskriften i de forskellige kolonner være? Er der andre der laver et simpelt regnskab i stil med dette, som evt. kan vise mig deres skabelon? Er det overhovedet tilladt at gøre det sådan? Jeg tænker på hvilke krav skattevæsnet har til regnskabet i tilfælde af en nærmere gennemgang. Venligst Anita -- maiko.dk |
Simpelt regnskab i regneark
Ellers en tur på Google efter "regnskab i excel" |
Hej! Hvis du påtænker at bogføre i Excel, kan det vel nok lade sig gøre. Du har dog det problem, at man i Excel kan have svært ved at dokumentere det såkaldte transaktionsspor. Dvs. i gængse regnskabsprogrammer kan man ikke rette i posterne, når de er opdateret(bogført), så skal man lave rettelsesposter efterfølgende. I Excel opdaterer du ikke som sådan, og du kan rette faktisk ubegrænset tilbage i tiden Har set flere grimme eksempler på bogføring i Excel, hvor Debet/Kredit ikke stemmer mv. Hvis det er regnskabet til SKAT til aflevering du tænker på, kan jeg lige nævne, at alle vore eksterne regnskaber er lavet via Excel-skabeloner. Peter |
Hej Maiko Jeg bruger stones summasumarium, der er billigt og rigtig god til regnskab. De har en gratis version, så måske er det bedre end Excel. Jeg har selv opgivet Excel af de grunde som Peter nævnte. |
Hvis du ikke har for mange posteringer kan du klare dig med den gratis udgave vil jeg tro. Selv bruger jeg pro udgaven. |
Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.
Ja, det er stadig billigt, men jeg har det sådan, at hvis jeg har kunnet købe det til mindre end det halve for en uge eller 2 siden, ja så vil jeg heller ikke give mere end det. Er der iøvrigt nogen der har kendskab til programmet, for det ser faktisk spændende ud? Men jeg kan heller ikke anbefale et regneark - det bliver du hurtigt træt af - så jeg tilslutter mig også Summa Summarum. Husk at der hurtigt går meget tid med det, hvis du prøver at lave noget selv. Så er tiden (= penge) givet bedre ud på et af de billige, men udmærkede regnskabsprogrammer. |
Hej E-lund Du spørger efter om nogen kender Finans CE fra Homberg-Hansen group, og jeg må erkende at jeg har haft "fornøjelsen"... ![]() I løbet af det halve år har jeg oplevet adskillige låsninger hvor en genstart var nødvendigt, med tab af posteringer til følge, hver gang programmet afsluttes oprettes en ny sikkerhedskopi (som ikke fungerer), så efter nogle måneder havde jeg pludselig nogle gigabyte sikkerhedskopier der bare fyldte på min harddisk... Deres support er mildt sagt elendig, holdningen man mødes med er "Vores program fejler ikke noget, det er dig der laver fejl..!", og det tager en krig at få supporten i gang. Det værste er dog 2 totalnedbrud af programmet hvor licensnøglen pludselig ikke virkede, første gang kunne jeg klare det med en geninstallation og indlæsning af en sikkerhedskopi, 2. gang skulle jeg lave årsafslutning (29. december 2006), dagen før havde jeg lavet et par almindelige posteringer og afsluttet helt normalt, og da jeg forsøger at starte programmet dagen efter (d. 29.) virker licensnøglen ikke (fungerer via internettet), jeg havde heldigvis en backup af programmet, så jeg ville bare afinstallere og geninstallere som jeg havde gjort sidste gang, det virkede bare ikke, programmet var ikke til at få i gang, jeg genindlæste en totalbackup af min harddisk (har aldrig haft problemer med det), men Finans CE var og blev DØDT, et halvt års regnskaber var tabt, jeg havde kun mine papirbilag som jeg så kunne begynde at taste ind i Summarum. Hvad jeg har brugt af tid på at holde det program i live, er ikke rart at tænke på, og jeg håber ikke at nogen andre kaster sig over det, selvom det er billigt, det er det værste stykke software jeg nogensinde har arbejdet med, og det siger ikke så lidt..! Hilsen Allan |
Hej Maiko Hvis du stadigt søger svar er du velkommen til at kontakte mig på rl@balancen.eu Hilsen Rikke |
Hej Heinze Tjerrild Consult tilbyder er regnskabsskabelon i Excel, tilpasset til dit behov. Programmet er lavet i Excel og er i overenstemmelse med bogføringsloven. Se mere på. http://htconsult.dk/ |