Hej alle I AdWords eksperter. Jeg har hørt at man kan spare mange penge på click prisen, og øge CTR ved at duplikere sine broad match kampagner til exact match. Kan det virkelig være sandt? Og skal man gøre det på keyword nevieau, eller kampagne niveau. |
broad eller eksakt match er normalt noget du sætter på keyword niveau, ikke kampagneniveau.
Det er korrekt at du kan øge CTR og mindske klikprisen. Det fungerer sådan her.
Lad os sige du reklamerer for en "Ipod nano", og har søgeordet "ipod" i broad match. Annoncen vil nu blive vist for folk der søger på "ipod shuffle", "ipod video", "ipod tilbehør" og "ipod". Dem der søger på "ipod shuffle", "ipod video" og "ipod tilbehør" vil næppe klikke på din annonce og derers visninger vil derfor trække din CTR ned.
Tilføjer du søgeordet "ipod" som eksakt match vil CTR for dette keyword udelukkende blive beregnet for dem der søger på "ipod" og intet andet. Da flere af disse vil klikke på din annonce vil din CTR for dette eksakte søgeord blive højere. I og med din CTR bliver højere vil vil Adwords prisberegningsmekanismen automatisk tildele dig en lavere klikpris når nogen søger på "ipod". De tjener jo mere ved at vise annoncer med en CTR på 20% end annoncer på 10% og kan dermed give rabatter til de bedst perfomende søgeord/annoncer.
Håber det gav lidt klarhed.
Mvh Jesper Jørgensen