Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding selskab - invisteringer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Efter at have læst med i længre tid, står jeg nu med spørgsmål jeg håber Amino kan hjælpe med.

Jeg har et holding selskab, der efter at have taget udbytte fra driftselskabet, har lidt penge på kontoen. De skal selvfølgelig investeres. Men nu er spørgsmålet så, om jeg må investere i noget lidt "sjovere" end bare aktier. Mere specifikt tænker jeg på at købe en gammel veteran bil, som forhåbentligt kan blive penge værd med tiden. Jeg er med på, at jeg ikke må sætte plader på den og køre i den, det skal udelukkende ses om en "aktie" der samtidig er lidt pæn at kigge på!

En anden mulighed var jo at købe et stykke pænt kunst, og så måske hænge det på væggen i hjemmekontoret, men her kunne jeg forestille mig at det bliver lidt mere på grænsen?

Hvad siger panelet, må jeg eller er det helt forbudt?

Mvh

Svend-Erik Dahl

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:31

Hej Svend-Erik,

Du får den "dovne" løsning - et link http://www.kum.dk/sw37372.asp.

Regeringen har indført nye regler, der forbedrer virksomheders mulighed for at afskrive køb af kunst. Reglerne betyder, at det nu er mere attraktivt for virksomheder at købe kunstværker.

Henrik

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 22:41

Nu er jeg ikke skatte-ekspert, men jeg mener da du må købe/investere i hvad du har lyst til for de penge du har i holdingselskabet. Hvis du har lyst til at købe en veteranbil og sætte plader på - kan jeg da ikke se hvem der skulle forhindre dig i det..? Der kan så blive et spørgsmål om du skal beskattes af fri bil..?

Om du investere i guldbarre, aktier eller andres folks firmaere mener jeg da er ligegyldigt..?

Ret mig endelig hvis jeg ikke har ret :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 22:44

Per B. Lauridsen:
Om du investere i guldbarre, aktier eller andres folks firmaere mener jeg da er ligegyldigt..?

Enig!

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:54

Tak for svarene.

Mine spekulationer gik i retning af, om der er specielle regler for hvad et holding selskab må eje. Det lader der ikke til at være, så det er jo fedt.

Problemet med at sætte plader på en bil ejet af firmaet, er jo selvfølgelig at jeg ikke har lyst til at blive beskattet af den. Men som investerings objekt er det jo også fint.

Igen er det lidt den samme problem stilling med kunsten. Hvis jeg køber kunst i firmaet og hænger det op i privaten, vil jeg så blive beskattet af det ?

Så ja, mit spørgsmål er nok mere præcist, hvad får det af konsekvenser for min privat økonomi, at holding firmaet ejer nogle ting, som jeg også for fornøjelse af?

Henrik, jeg kan desværre ikke åbne dit link.

Endnu en gang tak for svarene. Rimeligt stærkt med 3 svar inden for 20 minutter kl. 22 fredag aften ;)

Mvh

Svend-Erik

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:09

Hej Svend-Erik,

Linkadressen skulle være god nok. Det er link til Kulturministeriets hjemmeside om regeringens tiltag for at støtte kunstnere ved at give fradrag for investering i kunst.

sedahl:
Igen er det lidt den samme problem stilling med kunsten. Hvis jeg køber kunst i firmaet og hænger det op i privaten, vil jeg så blive beskattet af det ?

Ja, Udgangspunktet for beskatning af malerier (og andre ting) der stilles til rådighed i hjemmet er Ligningslovens § 16. Efter denne § vil et maleri som du låner af dit holdingselskab til ophængning i din private bolig, medføre at du bliver beskattet  af et beløb svarende til, hvad maleriet kan lejes til på det fri marked. Der har været et par afgørelser om kunst, der har fastslået at beskatningen skulle ske af et beløb svarende til 6% af maleriets pris.

Henrik

PS: Nedenfor tekst fra det link som du ikke kunne åbne.

KØB AF KUNST KAN TRÆKKES FRA I SKAT
- information om skattefordele ved virksomheders køb af kunst

Regeringen har indført nye regler, der forbedrer virksomheders mulighed for at afskrive køb af kunst. Reglerne betyder, at det nu er mere attraktivt for virksomheder at købe kunstværker.

Køber en virksomhed f.eks. et maleri til 100.000 kr. af en kunstner, kan virksomheden årligt afskrive 25 pct. af værdien, ligesom hvis der var tale om ethvert andet driftmiddel.

De nye afskrivningsregler styrker erhvervslivets muligheder for at engagere sig i kulturlivet og bruge kunsten i virksomhedens dagligdag.

Køb af kunst kan trækkes fra i skat:

• Det skal være et originalt kunstværk: maleri, skulptur,grafik eller lignende. 
  • Det skal være førstegangskøb direkte fra kunstneren eller gennem galleri. 
  • Det kan være et kunstværk, der indgår i virksomhedens bygning – så kan man afskrive efter samme regler som afskrivning af bygninger, 5 pct. om året.  
  • Det kan være et kunstværk, der hænges op – så kan man afskrive på linje med afskrivning af driftsmidler, 25 pct. om året.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:05

Per B. Lauridsen:

Nu er jeg ikke skatte-ekspert, men jeg mener da du må købe/investere i hvad du har lyst til for de penge du har i holdingselskabet. Hvis du har lyst til at købe en veteranbil og sætte plader på - kan jeg da ikke se hvem der skulle forhindre dig i det..? Der kan så blive et spørgsmål om du skal beskattes af fri bil..?

Ret mig endelig hvis jeg ikke har ret :)

Det er sådan også korrekt men de investeringer man laver i holdingselskabet kan få skattemæssige konsekvenser for dig som anpartshaver. Køb af kunst kræver jo at kunsten er placeret i erhvervsejendommen hvorfra aktiviteten drives. Købet af veteranbilen kræver at den ikke kan anvendes privat. Er disse betingelser ikke opfyldt er man ret tæt på en maskeret udbytte beskatning. Dvs. beskatning af anpartshaver og ingen fradragsret i holdingselskabet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 22:29

Skattekonsulenterne:

Det er sådan også korrekt men de investeringer man laver i holdingselskabet kan få skattemæssige konsekvenser for dig som anpartshaver. Køb af kunst kræver jo at kunsten er placeret i erhvervsejendommen hvorfra aktiviteten drives. Købet af veteranbilen kræver at den ikke kan anvendes privat. Er disse betingelser ikke opfyldt er man ret tæt på en maskeret udbytte beskatning. Dvs. beskatning af anpartshaver og ingen fradragsret i holdingselskabet.

Det er jeg helt med på - det er så op til samvittigheden at "bogføre" korrekt. Veteranbilen kunne jo være et fint reklamestunt med en taxi-lakering
og samtidigt håbe på den stiger i værdi med årene.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 19:12

Skattekonsulenterne:
Køb af kunst kræver jo at kunsten er placeret i erhvervsejendommen hvorfra aktiviteten drives.

Ikke nødvendigvis. Der er flere afgørelser, hvor man har beskattet hovedaktionæren af en værdi svarende til 6% af maleriets pris ved at det har været udlånt til ham.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:19

Enig Henrik. Det jeg mener er at køb af kunst hvor det anerkendes at virksomheden afholder udgiften, forudsætter at kunsten er placeret i erhvervsejendommen. Ellers er det en maskeret udlodningsbeskatning. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)