De sociale medier er i heftig fremgang ikke mindst for virksomheder, facebook gør alt hvad de kan for at gøre det så eftertragtet som muligt at være til stede som virksomhed der. Hver dag lancerer de nye features osv. og mange af dem med virksomhederne i focus. Mange af de store er allerede på Facebook, og hver dag kommer der flere og flere. Det er en super markedsførings mulighed HVIS man gør det rigtigt med interesante gifts, apps, good looking pages, være anderledes end de andre, coupons, rabatter, polls, konkurrencer osv osv. Og naturligvis ikke bare spammer folks indbakke, det er jo det samme som mails dem gider man jo heller ikke spammes med 100 af om dagen med " det gode tilbud" :-) Der kommer snart en blog på dansk der løbende informerer om alle de nye features, hvordan man kan bruge dem til markedsføring, osv. Hvilke muligheder der er for iværksætterer og virksomheder på facebook, og ikke mindst hvordan man bruger disse features til at markedføre sig på facebook UDEN at spamme folks indbakke ;-) Rigtig god dag Mvh Thomas |
Grådighed er altid dårligt. Gordon Gekko have IKKE ret, da han i Wallstreet deklarerede (i den efterhånden meget kendte tale) at "Greed is good, greed is right og money never sleeps." Den seneste tids bankkrise er et glimrende eksempel på dette - og i endnu højere grad fallerede idioter som Finn Nørrebygård, der nu prøver at overbevise verden om at han skam ikke var grådig, da han forsøgte at få sine millioner til at yngle gennem dobbelt opgearede investeringer i fremnmed valuta og tabte det hele. Det var han!
Når det så er sagt synes jeg det er helt forkert at snakke om "grådighed", når vi taler om den måde, som mange sociale medier - og ja, mange andre online tjenester og medier i det hele taget, bruges helt forkert. Det er nemlig ikke kun de grådige der ikke fatter mange af disse medier - også folk man på ingen måde kan kalde grådiger misforstår fuldkommen, hvordan online medier kan udnyttes på en produktiv måde. De spilder deres tid og penge.
Vi har kæmpet med det samme problem indenfor søgemaskiner, som der nu skal kæmpes med i de sociale medier. I gamle dage troede nogle, at det var skide smart, hvis man kunne jage dem der søge på f.eks. "Barbie Girl" eller "Disney" ind på et klamt porno site. Det har de fleste i dag forstået ikke er en god forretning. Havde det faktisk været en god forretning ville det aldrig have stoppet - og det er derfor der der skal sættes ind.
Med email ser vi jo til sammenligning stadig ekstreme mængder af spam - og det er fordi det ganske enkelt ER en god forrertning (umoralsk og ulovligt eller ej). Sålænge folk bliver ved med at købe lorteprodukter gennem spam emails lige så længe vil de blive udsendt til gene for alle os andre. Det gælder også de sociale medier.
Sålænge folk bliver ved med at købe "5 kyllinger for en hund", reagere på email spam og misforstået brug af sociale medier - lige så længe vil det eksistere!