For tre måneder siden indgår jeg en aftale med en anden virksomhed. Jeg skal levere en ydelse i virksomheden for dennes kunder. Vi aftaler en fast pris + evt provision. Aftalen omkring økonomi er sendt per e-mail og bliver fulgt og overholdt, Men så !!!!!!!!! Jeg er på ferie og får så en mail om at virksomheden ikke længere ønsker at samarbejde. Grunden er noget med dårlig " karma " og dette sker 5 dage før jeg igen skal være hos virksomheden. I begrundelsen refereres til nogle mails jeg har sendt før min ferie. Disse vil for alle virke meget harmløse og var et oplæg til effektivisering, som jeg forøvrigt var blevet bedt om at tænke over. Vores aftale har hele tiden lagt op til et langt samarbejde og da vi allerede har snakket ferieplaner næste sommer, har jeg naturligvis budgetteret derefter. Økonomisk er det derfor et hårdt slag for mig og min virksomhed, ikke mindst fordi jeg er helt nystartet. Mht aftalen om samarbejde, har jeg en mail hvori det bekræftes. Derudover ingen kontrakt der kan påvise at vores aftale skulle løbe over en længere periode. Så spørgsmålet er. Hvordan er jeg stillet og kan jeg kræve nogen form for økonomisk godtgørelse for min tabte indtægt ? Derudover har jeg i forløbet haft nogle kunder i virksomheden jeg selv har plejet og arbejdet med. Har jeg her lov til at kontakte disse kunder og fortælle at jeg ikke længere arbejder i virksomheden, men at de kan kontakte mig hvis de ønsker at fortsætter som mine kunder i min egen virksomhed ? Heller ingen aftale indgået på dette område . Venlig hilsen |
Groft sagt kan du kræve at de aftalte opsigelsesvarsler er overholdt og du naturligvis får betaling for den periode I har aftalt at du skal arbejde for virksomheden.
Men når du har udført arbejdet som selvstændig konsulent (som jeg tolker dit indlæg) er det også kun det du har krav på, så er jeres kontrakt ikke-eksisterende eller mangelfuld, ja så er det ris til egen røv og du har ikke krav på andet end betaling for de timer du har arbejdet for din samarbejdspartner.
Tag det som nogle hårde og dyre lærepenge og sørg for at have en kontrakt omkring det næste store samarbejde du kaster dig over