Jo flere der ender som insolvente, des længere bliver krisen. Og det er skræmmende tal, der dog kun bekræfter at de sidste mange års "højkonjuktur" har været kunstig skabt på lån...
Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.
Nu har folk med egen bolig levet for lånte penge, som skal betales. Og det har vi oplevet op til flere gange, lige fra dengang det var smart at tjene millioner på børsen, til dot com boblen.
Ser mere muligheder i dette for os med små sunde virksomheder, der kan gå ud om et par månder og få nogle ordentlige lokaliteter, til en fair pris. At andre har sat deres virksomhed, eller privat økonomi over styr, kan sådan set ikke komme mig ved, da der stadig skal produceres, og folk skal sadig have TV og Blue-ray afspillere.
/Kenneth
Sorry men det er lidt dumt sagt... Forstår du slet ik problematikken?
Hva skal folk købe dine produkter for, når de ingen penge har?
Som jeg læser Børsens artikel har de dog misforstået noget af det JP skriver.
Børsen skriver :
"Nordsjælland og København, hvor 80 procent af husejerne ikke vil kunne indfri gælden i deres huse ved et salg."
JP / EPN skriver :
"Værst ser situationen ud i København og Nordsjælland, der nu tegner sig for 80 pct. af boligejere, der ikke vil kunne indfri hele gælden i deres huse ved salg"
Det er ikke 80% af dem der ikke kan indfri gælden, men de udgør 80% af dem i Danmark der ikke kan indfri gælden ved et salg. Det kan så godt nok også betyde at der er en fandens masse griske lykkeriddere i det område
Problemet er dog ikke et reelt problem så længe de ikke har planer om at sælge og flytte, og kan betale deres afdrag på deres lån. (Hvis de har F1/2/3 lån kan det dog give dem problemer hvis lånet skal lægges om)
Det var nu ik lige det jeg hæftede mig væsentlig ved, men mere 5 doblingen på 2 år...
Det er et problem især når der er krise, da det stavnsbinder folk, og de derfor kun kan søge arbejde i et begrænset område. Desuden får de aldrig lov til at fraflytte deres hus/lejlighed fordi banken ik vil have det tab der kommer...
Nu har der værret kriser med jævne mellemrum, gennem årene. Og der vil altid være et behov.
Men du skal regne med at der står mage som venter på at købe et hus, og belåne det. Og derved vil der stadig være et forbrug.
der er stadig unge mennesker som flytter hjemme fra, der er stadig fjernsyn der går i stykker. Der skal stadig produceres, der bliver stadig skiftet ud og repareret.
Der har aldrig været en krise, der bare minder om denne! Krakket på Wall Street i 1920´erne og deprissionen i 1930´erne går ik engang denne krise til sokkeholderne, når tallene er renset for inflation!
Hvordan vil du belåne et hus, som er købt for lånte penge? Folk kan i disse tider knap nok låne til huset...
Enig men unge mennesker må jo prioriterer hvis pengepungen er tom og derfor boomer salget af brugte varer os pt...
Korrekt det hele er forgået på lånte penge, og jeg er ikke overrasket over at det falder så hurtigt. Og når I snakker den finansielle sektor, så burde der for flere månder siden have været klokker der ringede.
Jeg synes det er pinligt at man konstant skal snakke om at man ikke kan belåne et belånt hus...sig mig ærligt, det er noget at det mest latterlige jeg har hørt. Men skal ikke låne og låne. Man skal udvise tålmodighed. Og have sine reserver i orden. Synes alt det låne halløj har været direkte uansvarligt. JEg kan ikke have ondt af at folk har valgt nogle forkerte dispotitioner. Der er heller ingen der græder når jeg mister en ordre.
Der er ingen som har sagt at folk skal købe noget...og der er ingen som har fortalt at folk skal låne penge. Det er en meget overfladisk holdning. Reelt set så skulle boligpakkerne ikke have været lavet. Da det er jo netop bare at skyde penge i et overophedet marked, lige som afdragsfrie lån.
/Kenneth
Beklager meget hvis du ser mig som pessimist, for er ultra optimist. Men det er pt nødvendigt at være realist og tage tingene derefter.
Der burde være klokker der ringede for flere år siden i den finansielle sektor, men alle faresignaler blev overset, fordi "det gik så godt"...
Sjovt du først sige at folk køber hus og belåner det, for nu så at sige det er dårligt. Men fakta er at uden lån, ingen forbrug. Og det er sådan set nødvendigt. Det er mellemklassen der skaber en højkunjuktur, ergo skal denne gruppe have penge at forbruge.
Sket er sket, og den var kommet på enten den ene eller anden måde...
Med den rente vi har i øjeblikket, er netop det med den ekstra opsparing direkte skræmmende! Mit bud er bestemt at danskerne er tvunget til at spare op, fordi bankerne især stiller meget større krav til kapitalen for førstegangskøbere nu, end de gjorde for et år siden. De skal ganske enkelt skrabe sammen til udbetalingen. Der er ingen fornuft i at øse penge ind på kontoen lige nu, hvis man kunne investere dem i noget andet. Renten er jo nærmest pinligt lav!
@ Kenneth
Korrekt med den IT-bobbel, men den ramte SLET ikke så bredt. Overforbruget har varet i hvert fald 10 år - siden årtusindeskiftet cirka. Fra 2003 og frem til efteråret 2008 tog det for alvor fart!
- Peter
Det var i 2002 at den naturlige højkonjuktur ebbede ud, og man søsatte den kunstige "lån ud - forbrug dit lån" plan. Det skete sjovt nok i USA, og resulterede i at man i 2004 stoppede med at oplyse om penge mængden i selv samme land. Dvs ingen ved hvor mange US Dollars der er i omløb, og det der sker i disse tider er jo blot at man printer nye penge for at dække de enorme tab.
Fakta af ovenstående beviser at hele finansektoren er bundråden, og at problemet har været i mange år, men det blot var et spørgsmål om tid før det gik galt...