Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etablering af selskabsstruktur med holding selskab i USA og Driftselskab i Danmark

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er i processen at etablere en virksomhed rettet mod den farmaceutiske industri. 6-18 måneder efter virksomhedsstart skal jeg tiltrække investorer til Fase 2 - til Fase 6 udviklingsstaderne.

Jeg fik under et arrangement i væksthus hovedstaden at vide at som hovedregel så kræver en dansk investor 2-3 gange højere ejerandele for en given investering end en dansk investor. Dog blev det oplyst at amerikanske investorer kun investerer hvis moderselskabet ligger i USA, og at det så oftest krævede et at man oprettede et amerikansk datterselskab og så "flipped" dem så det amerikanske selskab blev moderselskab.

Da min kone er amerikaner og vi har overvejelser om at flytte på et tidspunkt kunne det være praktisk at lægge holding selskabet i USA til at starte med.

Startkapitalen ligger dog i et I/S (50/50 med min kone) som opsparet overskud. Med de betragtninger, hvad er så den mest fornuftige struktur;

  1. Omdanne I/S til ApS og  lade det eje et nyt ApS - Vi skal så finde en måde at få amerikansk ejerskab på driftselskabet, og i såfald hvordan gøres det bedst?
  2. En konstruktion hvor selskab etableres i USA - evt som datterselskab af vort danske I/S (omdannes til ApS) og dette datterselskab blived så moderselskab for et Dansk ApS

Hvordan griber vi det mest praktisk an?

MVH jens

 

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen svar endnu, men håber på kommentarer;

Status;

Aftale med investorer forhandles.

Jeg indskyder kontant 125000kr i selskabsoprettelsen. Værdien a denne post bliver når investorerne kommer ind ca. 1 måned efter 2. mio. kr. værd i kapitalisering, og milestone betalingen kommer ind ca. 5. mio. kr.

Det tricky aspekt er at der er en overvejende sandsynlighed for at når der efter ca. 1 år skal etableres en fabrik, at vi så gør det i USA.

Er det så mest fornuftigt at lave et amerikansk holding selskab der ejer et dansk selskab, og er det i det hele taget lovligt når vi indtil videre bor i danmark?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke svært at omdanne virksomheden til ApS og etablere et dansk holdingselskab. Det er heller ikke svær at etablere et dansk eller et amerikansk holdingselskab for jer. Der hvor problemet opstår er hvis aktiviteten skal flyttes over i et amerikansk selskab. Det kan ikke ske uden afståelsesbeskatning i selskabet. Evt. via en fusion med et amerikansk selskab.  Der var det måske smartere at I opstartede en ny aktivitet i et nyt selvstændigt amerikansk selskab. Den model forudsætter naturligvis at der ikke her anses at være afstået fra det danske selskab.

Uanset om I har et holdingselskab i USA eller i DK undgår I ikke den danske fraflytterskat men jo der kan være god ide i at lave et amerikansk holdingselskab hvis I vil bosætte jer der varigt.

Men i det hele taget så er graden af de spørgsmål du stiller ikke egnet til et forum som dette. Normalt bør alle dispositioner som der skrives om her vendes med en revisor/rådgiver inden man gør det, og det gælder særligt her  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret og præmisserne. Det er klart at dette er noget man skal diskutere med specifikt med en rådgiver, og at et forum kun kan give dig en retningspil. Det er en stor hjælp at vide at der ikke er noget i vejen for at holdingselskabet er amerikansk. Det betyder at muligheden skal undersøges med en rådgiver (og at det er relevant at diskutere det med mine investorer)

Tak!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)