hej aminoer jeg går med en lille iværksætterdrøm i maven, min drøm er en dag at starten mit egen vognmandsfirma. Lige nu har jeg en fast stilling som lastvognschauffør. Istarten er det kun mig selv, men håber, at jeg om et stykke tid har ordrebogen fyldtop så det kan blive nødvendigt at udvide medarbejderstaben. Håber at der er nogle aminoer med erfaringer inde for dette erhverv som er villige til at ofre nogle minutter på dette indlæg og eventuelt svare på nogle af mine spørgsmål. 1) hvor meget skal man regne med at investere for at overhovedet at komme igang 2) hvilke takster skal man som min. kræve når man kører indenrigskørsel (dags-natte timer) for at det kan kører rundt økonomisk på forhånd tak for hjælpen'' mvh henrik |
hvor realistisk er det?
Hej Henrik Først skal du finde ud hvilken størrelse vogn det skal være, en 2 akslet distrubitionsbil, en 3 akslet containervogn, en sættevongstrækker med 4 trailer til, eller hvad din drøm nu er, der efter skal du finde ud af om du vil købe nyt eller brugt materiel til en begyndelse, har kan du evt.besøge lastas de har et stort udbud af både nyt og brugt. Du skal ikke finde en time pris men en km pris, eks. ved jeg at små distributions blier ligger på ca 6.50 kr pr km. En trækker køre vel 4,3 - 4,9 km på en liter diesel til omkring 9,5 krone. jeg har tidliger ejet en vognmandsforretning med 11 små vogne og jeg lå på en km pris på omkring de 7 kr og en timepris på mindst 240,- |
Venligst
René Buch
Du skal nok desvære regne med at skulle invistere 150.000,00 kr Det er det beløb du skal kunne stille som sikkerhed for at få din vognmandstilladelse Vognmands tilladelsen koster oven i det mellem 25 og 35.000 kr alt efter hvordan du tager den Der er også forsikringer mine forsikringer koster ca 45.000 kr om året Men Fat mod det er ikke så slemt som det lyder de 150.000 kr til sikkerhed kan du bruge en stor del af til lastbilen OG hvis du ikke har pengene eller kan låne dem kan du finde en investor der kan kautionere for dem Desvære kan du nok ikke slippe uden om vognmandstilladelsen men de priser jeg nævner er hvis du tager den inten over nettet (25.000 kr) eller hvis du tager et 3 ugers kursus på transportcenteret i vejle (35.000 kr) Men der er en sidste mulighed for omkring 6.000 kr kan du selv studere - Desværre har jeg hørt at dumpe %´en er vanvitig høj - Staten tjæner jo ikke noget på at du tager den selv Og forsikringerne koster kun 45.000,00 kr hvis du ikke har nogen form for ancinetet Alene et års ancinitet gør prisen 5/6.000,00 kr billigere du kan også slippe helt for vognmandstilladelsen hvis du nøjes med at køre en 3500 kg bil (Det samlede vogntog må ikke overstige 3500 kg) Men hold dig fra diverse pakketrans og avis kørsel - det er kun de rige der har råd til det hehe Men selv om 3500 kg ikke lyder af meget kan det være glimrende til foreksempel flytninger - Og jeg kunne da godt bruge nogle flere samarbejdspartnere (Har også en bil til salg hvis det skulle være) Men på alle måder held og lykke med det - Der er mange muligheder og det er ikke urealistisk |
Dato: 20-08-2006 10:32:28 Forfatter: Flyttemanden Men hold dig fra diverse pakketrans og avis kørsel - det er kun de rige der har råd til det hehe He he, ja dertil må jeg give dig ret !!! Jeg ved godt at det måske er en lidt sent at byde ind på denne tråd, men jeg kunne ikke helt lade være eftersom min bror og jeg netop har været meget af den slags igennem. Det startede egentlig med at han kørte ved noget der hed CRC fragt i Viborg med nogle aviser, pakker og sådan noget. Vi har tit snakket om hvor simpelt det ville være at starte egen forretning sådan, altså holde sig til små biler og køre pakker o.lign. og så simpelt hen lade andre om de store biler - der er ingen af os der har stort kørekort alligevel. Så arbejdede vi lidt vidre med idéen og vupti, så skal jeg lige hilse at sige det gik stærkt, vi havde budt ind på noget avis kørsel og CRC fragt fik nys herom. Idet at CRC fragt skulle lukkes ned en uge efter dette (det var der ingen der viste noget om, men det er - lige som så meget andet, en længere historie) blev vi tilbudt at overtage hele skidtet - 3 biler med kørsel. Det var aviskørsel, pakke kørsel, apotek kørsel og noget film et eller andet - altså ikke nok med at vi skulle have en bil hver, vi skulle også starte med at ansætte en medarbejder. Vi indser hurtigt at bedre mulighed for at starte som vognmand fåes næsten ikke - det hele er nærmest serveret på et sølvfad. Men da vi begynder at regne på det - ud fra indtægter, en timeløn på gennemsnitlig 190 kr/t + moms og udgifter på biler og så videre kunne vi godt se at det aldrig ville kunne gå. Så grunden til at CRC kunne få det til at gå rundt med et lille overskud var simpelthen at de ansatte var med løntilskud fra kommunen - altså skulle CRC beltale halv løn, ingen feriepenge osv. Vi har dog en idé om at vi vil ikke have folk med tilskud (i hvert fal ikke som udgangspunkt) og vi vil også have råd til at få en vikar til at køre ved evt. sygdom, ferie eller lign. - og det vil ikke være os muligt med denne lave timeløn. Men for at gøre en meget lang historie kort endte det ud med at vi ikke overtog CRC fragts biler og kørsel (og min bror fik heller ikke sin sidste løn - men det er også en anden snak) og min bror som den eneste af os, nu køre aviser til 180 kr/t + moms (ellers havde han ikke fået kørslen). Jeg er så desværre ikke med i firmaet, det har jeg ikke råd til - jeg får 150 kr/t + nogle forskellige tillæg som elektriker og heri er både forsikring, ferie o.lign. - så selv om jeg hader mit arbejder som elektriker, så er jeg af økonomiske årsager nok desværre nød til at forsætte. Men alt dette og meget mere er en anden snak. Dato: 19-08-2006 21:43:38 Forfatter: Hr. Buch Du skal ikke finde en time pris men en km pris, eks. ved jeg at små distributions blier ligger på ca 6.50 kr pr km. En trækker køre vel 4,3 - 4,9 km på en liter diesel til omkring 9,5 krone. jeg har tidliger ejet en vognmandsforretning med 11 små vogne og jeg lå på en km pris på omkring de 7 kr og en timepris på mindst 240,- Så det her var egentlig det jeg ville hen til med alt det her, hvordan i alverdens skal man nå op på så høj en løn - det har vi ikke kunne finde ud af. Ved DanEx er prisen 200 kr/t - det er bedre, men ikke godt nok - især når man skal til at køre 60 km før man begynder at få betalling.
|
Hvis du stadig er her inde så kontakt mig på 22 38 31 49, så skal jeg svare dig på dine spørgsmål...
Mvh Christian. |
Nu må jeg jo så hellere svare som Kenneth Andersen's lillebror og som en smule modsvar til alle de andre Først til spørgeren: Hvis du tænker lille bil under 3500 Kg. behøver det ikke at koste mere en udbetalingen på en leasingbil (jeg startede selv med 25000 + Moms) Prisen varierer en del efter hvor i landet man befinder sig, i områder med mange små vognmænd presser de hinandens priser for at få turen. --------------------------------------- Til dem med fordomme Ja det er på sin vis rigtigt at det er dårligt betalt at køre med aviser mv. jeg startede selv med at få "næsten" som kenneth skriver 185 kr. + moms Nu er det jo så at det bliver rigtigt smart, for med denne form for aviskørsel kan man sagtens bruge den bil man har, dog kan man ikke trække bilen fra, men man kan så give sig selv skattefri befordrings godtgørelse på 3,47 pr. km. på den måde kan man godt lave det der svarer til 30-40.000 i måneden, det gjorde jeg selv i starten. Bliver man så med tiden så heldig at man kan få fingrene i en af de ture hvor man smider aviser ud af vinduet så ligger prisen faktisk ca. på 4 kr pr km for alle km som svarer til 8 kr. pr. km i kurér km afregnet fra A til B, og det kan køres i en toyota yaris hvis man ellers forstår at pakke sin bil. Ingen tvivl om at det er sjovere med noget rigtigt gods så man kan komme på landevejen, men det jeg prøver på at sige er bare at jeg startede for 16 måneder og idag har jeg 3 biler på vejen. Man skal bare ikke være kræsen i starten. Desuden vil jeg klart anbefale at holde sig til partner aftaler med andre vognmænd istedet for at tilslutte sig DHL, GLS, DPD og hvad de nu ellers hedder de forskellige. det er for det meste underbetalt kørsel og man mister nærmest råderetten over sine biler, da man jo har kontrakt på at være afsted på bestemte tidspunkter. Her vil jeg lige slutte med at forsvare aviskørsel igen, man kan slet ikke sammenligne de 2 forskellige slags kørsel, man kan sagtens køre 1500 kr ind med aviser og bruge for 100 kr. diesel, til dem der sammenligner kan de jo nok se en forskel Aviskørsel 8 timer * 185 kr = 1480 kr.
Kurer kørsel 8 kr pr km. * 185 km = 1480 kr |
Det Hænger da heller ikke sammen at køre 1500 kr ind på 8 timer??? (altså hvis du regner bilen med - Det er trodsalt den største omkostning i regnskabet *SG*)
Min bil kan ikke starte for under 240 kr pr time (Hvis det er for et andet firma) - og aldrig ALDRIG til under 300 kr hos slutkunden
og km prisen kommel aldrig nogensinde under 9 Kr - Den skal helst lige på de 11 - On way
(Priserne er for 3500 kg alu kss med lift ) |
Nej jeg mener heller ikke at det kan hænge sammen, men at man kan få noget at begynde med, det er altid lettere at få kørsel ind når man er startet op. Jeg er helt enig med dig at prisen ikke bør ligge under 300, mig eget faste kørsel idag ligger mellem 300 - 450 kr. pr. time. Det er dog ikke umuligt at finde en vognmand der vil køre til under 7 kr. pr. km., men jeg er helt enig med dig, det bliver heller ikke mig |
Andersen ....
Ja nogle er endda endnu billigere - Jeg kan bare ikke forstå at det kan lade sig gøre for dem ....
jeg syntes sq det kan være svært nok at få det til at dreje rundt med de priser jeg nævnte - som altså er abselut mindstepriser som kun bliver kørt til når der ikke er andet at lave .... |
Flyttemanden..... Nej men på den anden side, når man tænker på udnyttelsen af løntilskud, arbejds prøvning og lign. ordninger er det jo ikke så sært. Ja det er jo ikke fordi man bliver fed af at være kurér, det er nok mere en livsstil end det er for at score kassen |