Hey Aminoer
Sidder og laver lidt regnskab i summa og derfor lige et par spørgsmål. 1. Hvordan skrives frimærker,konvolutter osv ind..? Har fundet et felt(kontoplan) der hedder porto men der er ikke købsmoms på hvorfor...? 2. Har i virkeligheden kun en konto i banken, så skal jeg så aldrig bruge giro og kasse kontoen i summa når jeg ikke har/for betaling kontakt men altid overført fra netbank..? 3.Hvordan er reglerne med at trække ting fra(computerprogrammer), kan man trække fuldt fra(bruger dem ikke privat) eller hvordan ..? 4. Hvad med tlf(firmatlf) hvordan fratrækkes det..? og igen er det fulde beløb inkl det telefonen har kostet eller kun den månedlige regning..?
tror det var det fleste af mine spørgsmål. Mvh Brian |
1. Hvordan skrives frimærker,konvolutter osv ind..? Har fundet et felt(kontoplan) der hedder porto men der er ikke købsmoms på hvorfor...?
Der er ikke moms på frimærker. Vil anbefale, at du bogfører frimærkerne på 'porto-kontoen' og kuverterne på f.eks. konto for kontorartikler.
2. Har i virkeligheden kun en konto i banken, så skal jeg så aldrig bruge giro og kasse kontoen i summa når jeg ikke har/for betaling kontakt men altid overført fra netbank..?
Nej - så skal du kun bruge bankkontoen.
3.Hvordan er reglerne med at trække ting fra(computerprogrammer), kan man trække fuldt fra(bruger dem ikke privat) eller hvordan ..?
Ja, det kan du fratrække fuldt ud - dog kun indtil grænsen for småanskaffelser. Mener at huske at den er 12.300 i 2009?
4. Hvad med tlf(firmatlf) hvordan fratrækkes det..? og igen er det fulde beløb inkl det telefonen har kostet eller kun den månedlige regning..?
Du fratrækker bare det fulde beløb.