Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra personligt ejerskab af flere ApS til holding?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står og skal til at i gang med flere projekter, herunder adskillige med forskellige personer.

I flere tilfælde vil jeg og den pågældende partner oprette et aps. Derfor vil det selvfølgelig være relevant for mit vedkommende at oprette holding allerede nu til de forskellige ejerskaber.

Men da jeg er af den overbevisning at disse projekter umiddelbart ikke vil give de store overskud fra start, gerne holde mine omkostninger lavt som muligt.

Såfremt jeg vælger at oprette holdning skal der jo i dette selskab årligt revideres regnskab af revisor.
Er det korrekt at regnskaberne i de forskellige driftsselskaber ikke behøves have blive revideres af revisor?

Min indtil nu plan er at lade alt stå i private navn og derved spare omk. forbundet med holding. Om så ikke så længe vil jeg gerne omdanne alt hvad jeg ejer privat til holdning? Kan ikke huske hvad man kalder den her omstrukturering, men er det muligt at gøre det med flere ejerskaber på én gang?

Mvh

Andreas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:17

Andreas Bødker:
Er det korrekt at regnskaberne i de forskellige driftsselskaber ikke behøves have blive revideres af revisor?

Det er rigtigt. Men du skal være opmærksom på at din revisor i holding kan være interesseret i at udøve "delvis" revision af drift. Dette for at være sikker på at den indtægt oog værdi som drift indgår med i Holding er korrekt.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 18:18

Hej Andres

Lyder interessant... Jeg står i samme situation.... Når jeg læser det igennem kommer jeg til at tænke på at det kunne være muligt at lave flere selskaber i SMBA, med en SMBA HOLDING øverst......  og nå der er kapital til det hele så lade et APS købe SMBA HOLDING med de tilhørende nedenunder...

Hvis der altså ikke er penge til selskabskapitalen pt...  Det var blot en mulig tanke..   

Eller venter til der er den nødvendige kapital til den nye APS, når de nye regler træder ikraft, hvor kravet bliver kr. 80.000,-... Men om APS i fermtiden kan fritages for revision ligesom APS vides endnu ikke...  PT må man hæve udbytte i SMBA - det må man ikke i APS

blot lidt tanke til dit indlæg.

mvh.

Michael

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 18:55

mp130965:

..  PT må man hæve udbytte i SMBA - det må man ikke i APS

Et ApS må der gerne udlodde udbytte.

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 20:34

Hej Espresso..

Selvfølgelig må et ApS hæve udbytte, men kun jvf. loven en´gang årligt....  Det fik jeg ikke tilføjet 

Ville blot gøre opmærksom på at man  SMBA kan dele /hæve sit udbytte flere gange i regnskabsåret.

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38

mp130965:
Selvfølgelig må et ApS hæve udbytte, men kun jvf. loven en´gang årligt....  Det fik jeg ikke tilføjet 

Ikke helt rigtigt - efter § 44A kan der udloddes ekstraordinært. Forskellen er  at det er meget mere omstændigt og omkostningskrævende at udlodde flere gange i et aps, hvor du bare kan gøre det i et smba, hvis der er enighed om dette.

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 13. Apr 07
Skrevet kl. 21:10

Tak for svarene så langt. Mht. SMBA har jeg læst meget om denne mulighed, men er kommet frem til at den virksomhedstype rummer megen tvivl på mange punkter og at den ikke er ligeså vel anset som ApS.

Mht. kapitalen til ApS er det muligt at fremskaffe, så det er ikke så meget det der trækker..

Jeg ønsker at minimere mine omkostninger i forhold til revisorarbejde.

Mulighed 1.
Jeg ejer alle anparter privat, og benytter mig af skattefri virksomhedsomdannelse senere (1-2 år) og overdrager altså alle min privatejede anparter til et holding.

Mulighed 2.
Ganske enkelt starte med holding fra start.

Hvilken løsning er så at sige billigst? Kunne jo forestille mig at der omkostningstungt at skulle lave virksomhedsomdannelse på 3-5 aps virksomheder efter et par år? Det er måske bare nemmest og billigst at oprette holding fra start. Dog kræver dette revision i holding, og som HEK påpeger vil revisor revidere noget i drift.

Jeg synes ikke at kunne finde så meget infomation om de nye regler om aps. Måske fordi de ikke endeligt er vedtaget? Kommer der noget væsentligt udover nedsættelse af kapitalkravet?

God aften..

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:17

Andreas Bødker:
Måske fordi de ikke endeligt er vedtaget?

Blev vedtaget i forrige uge. Men med sættes iværk når staten har klargjort systemet til de nye krav.

Du skal huske på at jo mere kompleks en virksomhed når at blive des sto dyre bliver det i revisonsomkostninger når firmaet omdannes, da revisor skal lave et større arbejde.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:19

Andreas Bødker:

Dog kræver dette revision i holding, og som HEK påpeger vil revisor revidere noget i drift.

Der er stor forskel på revisors arbejde ved en revision og en gennemgang/overblik.

Jeg har afleveret driftsselskabernes årsrapport incl. bilag til selvangivelse. Derudover har jeg dokumenteret aktivernes tilstedeværelse i driftsselskaberne. Revisor har ikke spurgt til yderligere - og det har ikke medført omkostningerne for driftsselskaberne - eller for den sags skyld yderligere omkostninger til revision af Holdingselskabet.

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 13. Apr 07
Skrevet kl. 13:08

Tak for svarene. Det er rart at høre nogle erfaringer. Jeg må næsten konkludere at det bedst kan svare sig at oprette et holding.

Såfremt nogen kan have interesse i at give sin mening til kende har jeg tænkte mig følgende komstruktion.

Mit Holding ApS incl. konsulent driftsselskab, ejer følgende

50% i drift aps 1

50% i drift aps 2

50% i drift aps 3

Da jeg skal til at drive noget konsulent firma uden økonomisk risiko, så vil jeg må mene at jeg lige så godt kan gøre dette fra holding? Og så fremt det en dag bliver omfattende spalte det til selvstændigt aps?

Hvad synes I?

På forhånd mange tak..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)